تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

علت صدای فرمان هنگام چرخاندن | نحوه حل آن

صدای فرمان هنگام چرخاندن

شنیدن صدای فرمان هنگام چرخاندن می تواند دلایلی زیادی داشته باشد و در اکثر مواقع در صورت عدم رسیدگی به موقع بسیار هزینه بر است و دردسرها و مشکلات زیادی را به وجود می آورد. این صدا معمولا به صورت تق تق فرمان یا جیر جیر کردن آن شنیده می شود. البته راه حل هایی برای رفع آن نیز وجود دارد.

اگر شنیدن صدای فرمان هنگام چرخش در دور میدان ها یا پیچ ها یا حتی در زمان چرخش به سمت چپ یا راست یا در موقع پارک کردن خودرو برای شما نیز اتفاق افتاده است. توصیه می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شنیدن صدا فرمان در هنگام چرخش

همان طور که قبلا گفتیم این صدا به طور کلی می تواند به صورت تق تق یا جیر جیر شنیده شود. از جمله مهمترین دلایل آن می توان به ایراد در سیستم ترمز، لاستیک ها، موتور خودرو، اق بودن چرخ ها اشاره کرد که باید هر کدام از انها مورد بررسی قرار گیرد تا از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کرد.

در اکثر مواقع هم صدایی به صورت غژ غز از فمان به دلیل مشکل در سیبک خودرو می باشد.

دلایل صدای فرمان در هنگام دور زدن

در ادامه به بررسی مهمترین دلایل صدای فرمان در هنگام دور زدن می پردازیم :

1- مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان

فرمان اکثر خودرو ها دارای سیستم هیدرولیک می باشد. سیستم هیدرولیک فرمان باعث می شود تا راننده کنترل بهتری بر روی خودرو داشته باشد و در زمان چرخش فرمان فشار زیادی بر روی فرمان وارد نشود. زمانی که سیستم هیدرولیک فرمان دچار مشکل می شود باعث شنیده شدن صدا در فرمان و هچنین سفتی فرمان می شود.

قطعات مختلفی در سیستم هیدرولیک فرمان وجود دارد که شامل پمپ هیدرولیک، کاسه نمد چرخ ها، روغن هیدرولیک ، جک دو طفه هیدرولیک خودرو می باشد. معمولا شایع ترین عاملی که در این سیستم باعث به وجود آمدن صدا در اکثر خودرو ها می شود مربوط به تمام شدن روغن هیدرولیک است.

2- قطعات یدکی بی کیفیت

دومین موردی که در خودرو ها باعث به وجود آمدن صدا فرمان در هنگام چرخش می شود مربوط به قطعات تقلبی و بی کیفیتی است که امروزه در بازار وجود دارد. تشخیص جنس اصلی از تقلبی ابتدا کار ساده ای نیست. اما بعد از نصب قطعه در خودرو به راحتی متوجه تقلبی و بی کیفیت بودن قطعه می شوید.

به طور مثال وقتی یک شلنگ هیدرولیک فشار قوی برای خودروی خود خریداری می کنید. اگر این قطعه تقلبی باشد بعد از مدت کوتاهی نشتی پیدا می کند و می تواند سبب آتش گرفتن موتور شود.

3- فرسودگی ضربه گیر ها و بازو ها

ضربه گیر ها و بازو های خودرو که در قسمت مختلف ماشین وجود دارند. اگر دچار فرسویدگی شوند هنگام چرخش فرمان باعث سر و صدا می شوند. این بازو ها و ضربه گیر های که معمولا در سیستم فنربندی چرخ ها که به فرمان مرتبط هستند بیشتر دچار خرابی می شوند.

4- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد

برخی از صاحبان خودرو به خصوص جوانان برای زیبایی خودرو از رینگ و لاستیک های غیر استاندارد استفاده می کنند. که از لحاظ فنی برای خودرو آنها مناسب نیست. این لاستیک ها می توانند در هنگام دور زدن مشکل ایجاد کنند و باعث صدای فرمان شوند. پهن بودن بیش از حد لاستیک و یا استفاده از اشکال غیر متعارف رینگ می تواند سبب به وجود آن صدا فرمان در هنگام دور زدن شود.

5- خرابی راد های فرمان

یکی از عواملی که سبب به وجود آمدن صدا فرمان در هنگام دور زدن می شود؛ فرسودگی و کهنه شدن رادهای فرمان است. راد قطعه ای است که باعث اتصال میله و فرمان به تایر های خودرو می شود. زمانی که این قطعه کارایی خود را از دست دهد در مسیر های دارای پستی و بلندی مدام از صداهایی بلند از فرمان می شنوید.

6- خرابی بوش ها سیستم تعلیق

در صورتی که بوش های سیستم تعلیق مشکل داشته باشد. در زمان حرکت خودرو سر صدای اضافی از خودرو شنیده میشود. این صدا می تواند ناشی از ترک خوردن، پارگی یا حتی شکسته شدن بوش های سیستم تعلیق باشد.

7 – مهره و بلبرینگ ها

خرابی مهره و بلبرینگ ها از جمله مواردی است که در هنگام چرخش فرمان ایجاد صدای اضافی می نماید. در صورتی خرابی بلبرینگ ها و یا محکم بشسته شدن مهره های چرخ ها این صدا شنیده می شود.

8 – خرابی و وجود مشکل در سرپلوس یا میل پلوس

خرابی بودن این دوقطعه معمولا در هنگام چرخاندن فرمان مشخص می شود. پلوس یکی از قطعات بیسار مهم در حرکت کردن خودرو است. انتقال نیروی تولیدد شده توسط موتور به قسمت گیربکس یا جعبه دنده به وسیله پلوس انجام می شود. خراب شدن این قطعه سبب ایجاد مشکل در انتنقال نیرو می شود که در زمان چرخش بیشتر خودش را نشان می دهد.

خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودرو های سواری مختلف

از جمله خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودرو های مختلف که سبب شنیده شدن صدا فرمان در هنگام چرخش می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پژو 405، پارس و سمند

نوع خرابی رایج : خرابی و لق شدن بوش های جک هیدرولیک، روغن ریزی از شیر هیدرولیک و شیلنگ های مخزن هیدرولیک

علائم خرابی : وقتی خودرو روشن باشد، اگر فرمان را به سمت چپ و راست بچرخانید، صدای تق تق از فرمان شنیده می شود. ولی اگر خودرو خاموش باشد دیگر صدایی وجود نخواهد داشت.

پژو 206 و 207

نوع خرابی شایع : روغن ریزی از شیر هیدرولیک، سوئیچ الکتریکی فشار روغن هیدرولیک ( فشنگی هیدرولیک ) ، مخزن و پمپ هیدرولیک

پراید

خرابی رایج : نشت روغن هیدرولیک از شیر هیدرولیک ، خرابی پلوس

جمع بندی صدای فرمان هنگام چرخاندن

خرابی خودرو مسئله ای است که برای هر راننده ای پیش می آید. به همین دلیل رسیدگی و حل این مشکلات از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *