نکات خرید و فروش خودرو, نکات فنی و آموزشی

ترمز abs | معایب و مزیت های ترمز ضدقفل یا ABS چیست؟

ترمز abs | معایب و مزیت های ترمز ضدقفل یا ABS چیست؟

با اضافه شدن ترمز ABS یا ترمز ضدقفل به اتومبیل‌ها، قابلیت ترمز خودروها به طور کارآمدتری، ارتقا یافته است. می‌دانید توقف اتومبیل در شتاب بالا هنگام رانندگی در مسیرهای لغزنده و خیس می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. حتی رانندگان با تجربه هم نمی‌توانند بدون ترمز ای بی اس، در جاده‌های لغزنده به خوبی واکنش نشان دهند. سیستم ترمز ضد قفل این چالش را حل است.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل

ترمزگیری شدید روی سطوح لغزنده باعث قفل شدن چرخ‌ها می‌شود. رانندگان حرفه‌ایی برای جلوگیری از این مشکل، پدال ترمز را مکررا فشار می‌دهند تا کنترل خودرو از دستشان خارج نشود. ترمز ABS این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد. راننده دیگر لازم نیست که پدال ترمز را چندین بار فشار دهد و رها کند.

نحوه عمل سیستم ای بی اس

توقف خودرو با سرعت زیاد در زمان کم ممکن نیست و ترمز کردن ناگهانی و شدید می‌تواند سبب قفل شدن چرخ ها و انحراف اتومبیل گردد. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با کنترل فشار ترمز و قطع و وصل کردن آن به صورت پی‌در‌پی از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. این سیستم با قطع و وصل کردن ارتباط بین لنت ترمز و دیسک باعث می‌شود که سرعت چرخ، با روند ثابتی کاهش یابد.

قطعات سازنده ترمز ABS

سنسور سرعت

سنسورهای سرعت در تمام چرخ‌ها قرار دارند. این سنسورها، سرعت چرخ‌ها را مرتب چک می‌کنند. در صورت تشخیص قفل شدن ناگهانی آن‌ها، ترمز ضد قفل را فعال می‌کنند.

سوپاپ

سوپاپ‌های ترمز ABS، وظیفه تنظیم فشار بین ترمز و سیلندر اصلی را دارند. در هر لوله‌ی ترمز یک سوپاپ قرار دارد.

سوپاپ‌ها سه حالت می‌توانند داشته باشند/ ترمز ABS 

  1. حالتی که سوپاپ باز است. در این مواقع فشار را از سیلندر به ترمز می‌ببرد.
  2. حالتی که سوپاپ، ارتباط بین ترمز و سیلندر را قطع می‌کند.
  3. حالتی که سوپاپ نقش دفع‌کننده دارد. در این زمان سوپاپ مقداری از فشار ترمزها کم می‌کند.

پمپ

چون سوپاپ در سیستم ABS، فشار ترمز را کم می‌کند، باید این فشار به سیستم بازگردد. پمپ، این فشار را در خود ذخیره می‌کنند و سیستم بازمی‌گرداند.

کنترل کننده

در حقیقت عملکرد سنسورهای سرعت و پمپ‌ها به وسیله کنترل کننده، تنظیم می‌گردد. کنترل کننده، به طور مدام سنسورهای سرعت را بررسی می‌کنند و پمپ را کنترل و تنظیم می‌کند.

انواع مختلف ترمز ABS یا ضد قفل

ترمزهای ضد‌قفل انواع مختلفی دارند. که به نوع ترمز استفاده شده بستگی دارد. در اینجا به آن‎ها بر اساس تعداد کانال‌ها(تعداد سوپاپ‌هایی که به طور جداگانه کنترل می‌شوند) و تعداد حسگر های سرعت اشاره می‌کنیم:

چهار کانال و چهار سنسوری

این نوع بهترین گزینه است. در آن همه چرخ‌ها دارای سنسور و سوپاپ مخصوص به خود است. در این نوع هر چرخ به صورت مجزا توسط کنترل‌کننده چک می‌شود.

سه کانال و سه سنسوری

در این مورد هر کدام از چرخ‌های جلو به صورت مستقل کنترل می‌شود ولی چون برای دو چرخِ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد، ممکن است کارایی ترمز ضد قفل کمتر باشد. از این سیستم در کامیون و وانت‌های دارای ترمزABS در چهار چرخ استفاده می‌شود.

یک کانال و یک سنسوری

این مورد یک سوپاپ دارد که هر دو چرخِ عقب را کنترل می‌کند و دارای یک سنسور سرعت در محور عقب است. در وانت‌ها و ماشین‌های سنگین دارای محور عقب با ترمز ضد قفل وجود دارد.

آیا در جاده‌های لغزنده می‌توان از روش ترمزهای متناوب در سیستم ABS استفاده کرد؟

 به هیچ عنوان نمی‌شود. تکنیک ترمز‌گرفتن پی‌درپی معمولا در جاده‌های بارانی و خیس در اتومبیل‌هایی که سیستم ترمز ABS ندارند استفاده می‌شود. در اتومبیل‌هایی که دارای ترمز ضد قفل هستند، چرخ‌ها قفل نمی‌شوند. پس استفاده از این تکنیک اشتباه است و باعث می‌شود مدت‌زمان توقف طولانی‌تر شود.

عملکرد سیستم ترمز ABS در جاده های یخ زده و برفی

سیستم های ABS در جاده‌های یخ زده و برفی اصلا مناسب نیستند. چرا که اصطحکاک بین چرخ و زمین در این جاده‌ها بسیار کم است. به طوری که حتی پس از ترمز کردن هم چرخ اتومبیل به حرکت خود ادامه می‌دهد. بنابراین برای کارایی بهتر ترمز ABS روی سطوح یخ‌زده، باید با حداقل سرعت رانندگی کنید و از حرکت شدید فرمان بپرهیزید.

در خودرو‌های دارای سیستم ترمز ABS چگونه عمل کنیم

در خودروهایی که ترمز ای بی اس، دارند، پدال ترمز را فشار دهید و آن را در همان حالت نگه‌دارید. سیستم خودکار عمل می‌کند و ماشین را متوقف می‌کند.

دلیل تکان‌های شدید هنگام استفاده از ABS

اگر در سرعت‌های بالا ترمز بگیرید ترمز ABS ، فعال می‌شود. صدای عمل کردن این ترمز مانند خرد شدن قطعاتی در ترمز است. ممکن است تکان‌های ضربان‌دار در پدال ترمز حس کنید. بابت این موضوع دلهره نداشته باشید. تسلط خود را حفظ کرده و پدال ترمز را فشار داده و ثابت نگه‌دارید.

ترمز ضد قفل آیا واقعا کارایی و ارزش دارد

سيستم ABS ایمنی بالایی به خودرو می‌دهد. این سیستم باعث کاهش مسافت ترمزگیری، افزایش کنترل فرمان و همچنین مانع سُر خوردن و انحراف خودرو می‌شود. اما فقط با تکیه بر این سیستم نباید از قوانین رانندگی سرپیچی کنید. سرعت‌ غيرمجاز، رعايت نکردن فاصله ايمنی و نداشتن سرعت مناسب در پيچ‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *