نکات فنی و آموزشی

بخاری ماشین | چگونه بخاری خودرو را روشن کنیم؟

بخاری ماشین | چگونه بخاری خودرو را روشن کنیم؟

بخاری ماشین در فصل سرما یکی از تجهیزات ضروری به حساب می‌آید. اگر موتور خودرو ضعیف و یا دارای مشکل باشد در فصل زمستان با مشکل گرم کردن خودرو روبه رو خواهید شد. به هرحال بخاری ماشین نیازمند انرژی مضاعفی برای گرم کردن محیط خودرو ندارد و گرمای تولید شده در موتور خودرو برای تامین انرژی لازم بخاری خودرو جوابگو است. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد بخاری ماشین در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

کاربرد بخاری خودرو | چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم؟

سیستم گرمایشی مانع از بخار کردن شیشه‌ها و گرم شدن فضای کابین می‌شود. خرابی بخاری ماشین نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر است.
برای روشن کردن بخاری به راحتی درجه‌ای که به صورت دستی تعبیه شده را به سمت رنگ قرمز بکشانید، و درجه فن (میزان باد گرم را) با دیگر اهرم تعبیه شده مشخص کنید. البته در برخی خودروهای جدید این درجه تنظیم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. دکمه A/C برای کولر است، پس مطمئن باشید که خاموش است. 

دلایل خرابی بخاری خودرو چیست ؟

بخاری خودرو گاهی اوقات بنا بر دلایلی ممکن است دچار ایراد و مشکل شود و در نتیجه آن کارایی مورد انتظار را نداشته باشد. خرابی بخاری به دلایلی مانند: خرابی رادیاتور بخاری، مشکل در شلنگ آب اتصال کننده بخاری و رادیاتور به یکدیگر، خرابی فن یا دمنده بخاری، پایین بودن سطح آب موتور خودرو و عملکرد ناصحیح ترموستات، ممکن است اتفاق بیافتد.

  • خرابی رادیاتور بخاری

در صورت خرابی بخاری ابتدا گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری را چک کنید. هنگامی که رادیاتور بخاری به خوبی قادر نباشد تبادل حرارتی داشته باشد و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری دچار اخلال خواهد شد و راهکار آن تعویض رادیاتور است. برای آشنایی با عملکرد رادیاتور بخاری ماشین کلیک کنید.

  • ایراد در شیلنگ رابط بخاری با رادیاتور

علت دیگر این مشکل می‌تواند به خاطر وجود عیب و ایراد در شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است باشد. مثلاً ممکن است این شیلنگ دچار گرفتگی شده باشد و در نتیجه موتور نتواند آب داغ را وارد شبکه گرمایی رادیاتور کند.

  • خرابی فن بخاری

از عوامل دیگر عملکرد ناصحیح بخاری خودرو که بسیار هم شایع است، خرابی فن یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور به خوبی داغ می‌شود، آب داغ موتور هم وارد سیستم می‌شود ولی هوای گرم به محیط منتقل نمی‌شود.

  • پایین بودن سطح آب موتور خودرو

نداشتن آب کافی موتور و پایین بودن سطح آب موتور خودرو سبب ایجاد اخلال ورود گرما به فضای داخلی اتومبیل خواهد شد.

  • عملکرد نادرست ترموستات

ترموستات مسیر آب موتور را تغییر جهت داده و آب گرم را به سمت بخاری هدایت می‌کند. حال اگر این وسیله دچار اخلال یا ایرادی شود این کارکرد صورت نگرفته و در نتیجه بخاری قادر به تولید گرمای لازم برای ماشین نیست.

لوازم یدکی و قطعات سیستم بخاری خودرو

1- پیچ
۲- پیچ داشبورد
۳- خار؛ خار شیر تخلیه رادیاتور، خارکشویی بخاری، خار دیاق فن دور
۴- چهار بست و دیاق- بسته شلنگ رادیاتور، دیاق بالای رادیاتور، بست شلنگ بخاری مفتولی، دیاق بالا رادیاتور فلزی
۵- قطعات لاستیکی- شلنگ بخاریcog کج، شلنگ بخاری که cogصاف، لاستیک پائین رادیاتور آب، شیلنگ کورکن بخاری، شلنگ بخاری کاربراتور صاف
۶- فولی واتر پمپ

برای گرم شدن کابین داخل خودرو توسط بخاری ماشین چه مقدار زمانی لازم است؟

اصولاً زمان موردنیاز برای گرم شدن کابین خودرو به ۲ عامل بستگی دارد.

1- میزان گرمای آب موتور

ابتدا باید درجه آب موتور به اندازه کافی بالا برود تا قادر به تامین دمای گرمای داخل کابین شود. در واقع سرعت گرم شدن آب و انرژیک هور یا همان کاربراتور وابسته است که در اتوموبیل‌های قدیمی حدود ۱۴ دقیقه طول می‌کشد تا هوای داخل خودرو گرم گردد. اما در خودروهای جدید تنها ۳ ثانیه زمان برای گرم شدن داخل خودرو نیاز هست.

2- جنس بدنه رادیاتور

عملکرد صحیح بخاری خودرو با جنس بدنه رادیاتور در ارتباط است. همچنین رسانا بودن و یا نارسانا بودن جنس رادیاتور نیز در این امر موثر است. معمولاً رادیاتورهایی که جنس بدنه آن‌ها از مس و برنج باشد، مدت زمان طولانی‌تری نسبت به رادیاتورهایی که دارای جنس بدنه آلومینیوم هستند برای گرم شدن نیاز دارند.

نحوه کارکرد بخاری خودرو چگونه است؟

نحوه عملکرد بخاری خودرو سبب می‌گردد تا نگهداری از آن راحت‌تر شود. معمولاً مایعی در موتور خودرو وجود دارد که همان آب موتور هست و وظیفه این آب در موتور خودرو خنک کردن موتور برای عملکرد بهتر است.

در فرآیندی گرمای پیشرانه به وسیله آب موتور گرفته شده و دمای آن کاهش می‌یابد. در واقع گرمای بخاری نیز از نتیجه همین فرایند حاصل می‌شود، پس از گرم شدن آب، توسط دمنده‌ای به هوای گرم تبدیل شده و وارد کابین می‌شود. البته هیچ انرژی اضافی مثل بنزین برای تامین گرمای بخاری لازم نیست.

گرمای بخاری چگونه منتقل می‌شود؟

باد گرمی که وارد کابین خودرو می‌شود توسط دمنده‌ای تولید می‌شود که انرژی خود را از باتری خودرو به دست می‌آورد.

در واقع پس از داغ شدن دیواره رادیاتور و بالا رفتن آمپر دمای آب با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی هوای گرم وارد داخل خودرو می‌شود و باعث گرم شدن داخل کابین می‌گردد. در صورتی که باد سرد وارد اتاق کابین می‌شود، مقاله سرد بودن بخاری ماشین را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “بخاری ماشین | چگونه بخاری خودرو را روشن کنیم؟

  1. محسن حامدی گفت:

    با سلام…اگر بخاری خودرو روشن باشد و خودرو را خاموش کنیم به ماشین آسیب میرسه؟؟

    1. کالا پلاس گفت:

      به طور کلی با بخاری به ماشین آسیب نمی رسه و فقط باتری ضعیف می شود و طول عمر آن کاهش می یابد. اما در نظر داشته باشید، روشن بودن کولر به خودرو آسیب می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *