تعمیرات و نگهداری

بالا رفتن آمپر ماشین | علت و دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

بالا رفتن آمپر ماشین | علت و دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

بالا رفتن درجه آمپر ماشین دلایل متفاوتی دارد. گاهی اوقات ممکن است داغ کردن موتور خودرو یک ایراد جزئی و کاملاً ساده داشته باشد و گاهی نیز مشکلات آنچنان پیچیده‌اند که تنها یک مکانیک یا کارشناس ماهر خودرو قادر به تشخیص و یافتن ایراد داغ کردن خودرو است. به ‌طور کلی داغ کردن موتور خودرو در فصل تابستان به علت گرم بودن هوا بیشتر اتفاق می‌افتد. در ادامه با برخی از علل و راهکارهای مقابله ای آشنا شوید.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

عواقب بالا رفتن آمپر خودرو چیست ؟

بالارفتن درجه آمپر خودرو، نشان دهنده داغ شدن موتور خودرو است. معمولا این علت به دلیل عملکرد نامناسب سیستم خنک کننده خودرو اتفاق می‌افتد. عملکرد نامناسب سیستم خنک شونده سبب می‌شود، گرمای به‌ وجود آمده ناشی از احتراق خودرو به طور صحیح منتقل داده نشود. حرارت بالای موتور خودرو منجر به آسیب دیدگی جدی اجزای داخلی موتور خودرو و از کار افتادن موتور می‌گردد.

دلایل بالا رفتن آمپر ماشین چیست؟

همانطور که می‌دانید؛ داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر ماشین بیشتر در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد. بطور کلی مهم‌ترین دلایل داغ کردن و بالا رفتن آمپر خودرو شامل عبارات زیر است؛

۱- درست عمل نکردن رادیاتور خودرو

۲- عیب و ایراد در ترموستات خودرو

۳- درست عمل نکردن واتر پمپ خودرو

۴-عیب و ایراد داشتن فن رادیاتور

۵- شل بودن سوپاپ‌های خودرو

۶- مسدود شدن خروجی اگزوز خودرو

۷- بیش از حد کثیف شدن بدنه موتور خودرو

۸- پائین بودن کیفیت و سطح روغن موتور خودرو

۹- تنظیم نبودن موتور خودرو

برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر ماشین چه راهکارهایی توصیه می‌شود ؟

توصیه می‌گردد هنگام رانندگی کردن جهت پیشگیری از جوش آوردن موتور خودرو حتماً به آمپر دمای موتور توجه شود. باید در مواقعی که دمای موتور از حد نرمال بالاتر رفته است اقدامات پیشگیرانه را برای جوش نیاوردن موتور خودرو انجام داد. حال اگر متوجه شوید که آمپر خودرو بالاتر از حد نرمال است به ترتیب زیر عمل کنید. برای اطلاع از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو کلیک کنید.

اولین اقدام

ماشین را متوقف کرده و کابوت آن را جهت خارج شدن گرما بالا زد. توصیه می‌گردد، در چنین مواقعی هرگز در رادیاتور و مخزن را باز نشود. زیرا هنگامی ‌که دمای آمپر بالاتر از حد نرمال است، احتمال پاشیدن آب از رادیاتور بسیار بالاست و باز کردن در رادیاتور منجر به پاشیده شدن آب داغ و سوختگی شدید شود

دومین گام

بررسی فن‌های خودرو و اطمینان یافتن از عملکرد صحیح آن‌ها می‌باشد. اگر فن‌های خودرو خاموش بودند به سراغ کولر رفته و آن را روشن کرده تا دور تند فن‌ها وارد مدار شوند. اگر فن‌ها درست عمل نکردند روی پره‌های رادیاتور آب ریخته و وقتی دما نرمال شد اقدام به خاموش کردن موتور کرد.

اگر مشکل داغ کردن موتور به علت خرابی فن‌ها بود، توصیه می‌گردد هرگز برای پایین آوردن دمای بالای خودرو روی آن به طور مستقیم آب ریخته نشود. زیرا این عمل بشدت سر سیلندر و قطعات آن را معیوب می‌کند.

سومین گام

اگر پس از باز کردن در کابوت و بررسی فن‌ها هنوز هم موتور داغ بود. احتمال دارد بالا بودن درجه حرارت موتور بخاطر کم آب موتور باشد. اگر شک به کم آب بودن خودرو داشتید ابتدا باید موتور را خاموش کرده و هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک زده شود، طوری که ماشین روشن نشود و فقط پیستون‌ها بالا و پایین گردند. این کار منجر می‌شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد. پس از کاهش یافتن دمای موتور و رسیدن آن به حد استاندارد در رادیاتور را باز کرده و در آن آب بریزید.

وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو، چه رابطه‌ای با بالا رفتن آمپر دارد ؟

هر گاه در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد، هوای موجود مانع از گردش آب شده و منجر به بالا رفتن دما می‌شود. در چنین مواردی باید موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون‌ها هر چند ثانیه یکبار یک تک استارت زده به نحوی که خودرو روشن نشده و پیستون‌ها بالا و پایین شوند، این کار منجر می‌گردد که رینگ پیستون به دیواره نچسبد و پس از خنک شدن موتور عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر باید انجام بگیرد. برای اطلاع از نحوه صحیح هواگیری رادیاتور ماشین کلیک کنید.

قفل کردن ترموستات چه رابطه‌ای با داغ کردن موتور خودرو دارد ؟

هر گاه با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین مواجه شدید و با بررسی همه احتمالات موجود مشکل داغ کردن حل نشد و درجه حرارت خودرو پایین نیامد، باید احتمال را به قفل کردن ترموستات داد. برای تشخیص قفل شدن ترموستات لازم است دست خود را به رادیاتور نزدیک کرده و اگر احساس شود که دما بالا نیست، دست را بر روی رادیاتور قرار داد. اگر رادیاتور سرد بود اما دمای آمپر آب موتور بالا بود نشان ‌دهنده قفل شدن ترموستات می‌باشد.
جهت برطرف کردن این مشکل باید ابتدا موتور را خاموش کرده و صبر کرد تا موتور خنک شود. سپس برای رفع خرابی ترموستات اقدام کرد.
دیر عوض کردن مایه سیستم خنک ‌کننده و جرم گرفتن داخل رادیاتور از عمده دلایل قفل شدن ترموستات هستند.

آیا مسدود شدن مجرای عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره‌های رادیاتور می تواند منجر به داغ شدن موتور خودرو گردد ؟

توصیه می‌گردد هر چند وقت یکبار برای اطمینان از جرم نداشتن و مسدود نشدن رادیاتور آن را به یک مکانیک ماهر سپرده تا آن را مورد بررسی قرار دهد. اگر رادیاتور مسدود شود آب امکان گردش راحت در آن را ندارد و این عامل منجر می‌شود که خنک شدن موتور خودرو با مشکل روبه‌رو شود.
این مشکل اغلب در مواقعی که خودرو درحال حرکت به سمت سربالایی هست و یا کولر آن روشن است خود را نشان می‌دهد. بهرحال آلودگی میان پره‌های رادیاتور و تمیز نبودن آن تاثیر بسیار منفی بر میزان عملکرد بهتر سیستم خنک ‌کننده خودرو خواهد گذاشت.

واشر سر سیلندر چه ارتباطی با آمپر خودرو و داغ کردن موتور دارد ؟

معمولاً در مواقعی که سیستم خنک ‌کننده خودرو مدت زمان زیادی تعویض نشده باشد و یا آنکه به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ به داخل سیستم خنک‌ کننده آب معمولی و ضد یخ ریخته شود، واشر سرسیلندر یا سیلندر مستعد آسیب می‌گردد. آسیب دیدن واشر سرسیلندر منجر به وارد شدن هوا و روغن به داخل رادیاتور می‌شود. وارد شدن روغن و هوا به داخل رادیاتور منجر با بالا رفتن دمای خودرو می‌شود.

لازم به ذکر است که در بعضی موارد وجود هوا و روغن در رادیاتور منجر به ترکیدن شیلنگ‌های رادیاتور می‌گردد. تشخیص معیوب بودن واشر سرسیلندر کار هر کسی نیست و نیاز به تخصص بالایی دارد.
عواملی که نشان‌ دهنده معیوب بودن واشر سرسیلندر یا سیلندر هست، شامل موارد زیر می‌باشد.
۱- سفت شدن بیش از حد شلنگ‌های رادیاتور هنگام گرم بودن موتور
۲- کم شدن مداوم آب رادیاتور
۳- خوب کار نکردن موتور هنگام استارت زدن
۴- شنیدن صدایی مانند بازکردن درب نوشابه هنگام بازکردن درب رادیاتور

برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر ماشین چه راهکارهایی توصیه می‌گردد ؟

معمولاً برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر و داغ کردن موتور خودرو بهترین راهکار رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی دقیق اجزای سیستم خنک کننده خودرو می‌باشد. باید همیشه این اطمینان را داشت که سیستم خنک کننده دارای هیچ گونه نشتی نیست.

میزان آب موجود در سیستم رادیاتور به صورت هفتگی چک کرد. میزان آب موجود در سیستم و رادیاتور و وضعیت فن‌های خودرو را به صورت مرتب بررسی کرد. باید هنگام استفاده از کولر از پر بودن گاز آن اطمینان کامل داشت.
بررسی کردن مرتب وضعیت رادیاتور و به منظور نیاز نداشتن آن به تعویض و هواگیری و همچنین تمیز کردن پره‌های رادیاتور سالی یکبار الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “بالا رفتن آمپر ماشین | علت و دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

  1. رضا گفت:

    سلام ماشین من فن هاش به موقع روشن خاموش میشه جوش نمیاره فقط ماشین که گرم میشه آمپرش میره بالا بعد میاد سرجاش فقط آمپرش بالا پایین میشه تست هم هیچی نشون نمیده

    1. pouya گفت:

      با سلام به اطلاعات بیشتری برای پاسخ به این سوال نیاز هست. اینکه اصلا مدل ماشین چیه یا در همه فصول به این مشکل بر می خورید. برای رفع مشکل نیاز به بازدید حضوری هست. به احتمال زیاد دور کند فن ماشینتان خراب یا ترموستات حساسیت خود را از دست داده است. توصیه می کنیم ماشین رو پیش یک تنظیم موتور برای عیب یابی ببرید. موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *