تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو | راهنمای کامل

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو از جمله مسائلی بسیار مهم است که هر راننده ای باید به آن توجه داشته باشد. در این مقاله به بررسی کامل زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو می پردازیم و نکات مهمی را در مورد شیوه نگهداری قطعات مصرفی خودرو ذکر می کنیم.

لوازم و قطعات مصرفی خودرو کدامند و چه زمانی باید تعویض شوند ؟

خب قبل از هر چیزی باید بدانیم که هر قطعه ای که در یک اتومبیل نیازمند تعویض دوره ای باشد، جزو لوازم مصرفی ماشین محسوب می شود. از جمله لوازم و قطعات مصرفی ماشین می توان به لاستیک، لنت ترمز، تسمه ها و دیسک وصفحه تا روغن موتور، فیلتر ها و … اشاره کرد.

جدول زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

در جدول زیر زمان تعویض قطعات و لوازم مصرفی خودرو به تفکیک آمده شده است.

شماره نوع قطعه مصرفی زمان تعویض
1 سرویس روغن شامل تعویض فیلتر هوا و روغن 6 هزار کیلومتر
2 فیلتر بنزین | شمع و وایر 20 هزار کیلومتر
3 تایر و لاستیک 80 هزار کیلومتر یا سه سال
4 تسمه دینام و تسمه تایم 50 تا 60 هزار کیلومتر
5 دیسک و صفحه و روغن گیربکس دستی 60 تا 100 هزار کیلومتر
6 لنت ترمز دیسکی جلو و عقب 20 هزار کیلومتر
7 لنت ترمز کاسه ای عقب 80 هزار کیلومتر
8 روان گیربکس 60 هزار کیلومتر یا سه سال
9 قطعات جلوبندی 80 هزار کیلومتر
10 باتری خودرو سه سال

توجه داشته باشید که کیفیت قطعات و لوازم خودرویی که برای ماشین خود فراهم می کنید می توانید این زمان را کاهش یا افزایش دهد.

لاستیک و تایر را چه زمانی عوض کنیم ؟

در مورد زمان تعویض لاستیک باید گفت لاستیک ماشین را باید بعد از 80 تا 100 هزار کیلومتر تعویض نمود. لاستیک خود قطعه بسیار مهم و حساسی در خودر است. حتی اگر تاج لاستیک سالم باشد با آن را تعویض نمود تا از خطر ترکیدگی در سرعت بالا و حوادث ناگوار برای سرنشینان ماشین جلوگیری کرد. از لحاظ زمانی توصیه می شود که حتما بعد از سه سال لاستیک ماشین عوض شود.

لنت ترمز و تسمه ها را چه زمانی تعویض کنیم ؟

زمان تعویض لنت ترمز و تسمه ها معمولا بستگی به نحوه استفاده و کارکرد خودرو دارد. با این حال به طور کلی می توان گفت که اگر بیش از 20 هزار کیلومتر از لنت های جلو کار کشیده اید، بهتر است آن را تعویض نمایید. در مورد لنت عقب باید گفت که اگر لنت عقب شما از نوع دیسکی باشد باید هر 20 هزار کیلومتر آن را تعویض نمود. اما اگر لنت ترمز عقب شما از نوع کاسه باشد می توان 80 تا 100 هزار کیلومتر بدون مشکل کار کند. توجه داشته باشید که لنت ترمز یکی از مهمترین قطعات برای امنیت شما در رانندگی است.

در مورد تسمه تایم و تسمه دینام باید گفت که در صورتی که این تسمه ها از حداقل کیفیت لازم را داشته باشند، باید حداقل 50 تا 60 هزار کیلومتر به راحتی کار کنند. اما بار ها دیده شده که برخی قطعات کم کیفیت موجود در بازار در کارکرد های بسیار پایین تر از این مقدار دچار آسیب می شوند. از آنجایی که پارگی تسمه تایم می تواند باعث تعمیر موتور و متحمل شدن هزینه های زیاد برای شما شود. در خرید تسمه تایم و دینام سعی کنید بسیار دقت کنید و حتما از انواع اصلی و با کیفیت استفاده نمایید. تا از پار شدن این قطعه و رسیدن آسیب جدی به سوپاپ ها و یا موتور جلوگیری نمایید.

دیسک و صفحه را چه زمانی باید عوض کرد ؟

دیسک و صفحه از مهمترین لوازم مصرفی خودرو های دنده ای نقش بسیار مهم دارد و در صورت خرابی باعث می شود تا ماشین دیگر حرکت نکند. برخی اوقات که این قطعه بیش از حد مستهلک می شود از میزان شتاب و کارایی اتومبیل کاسته خواهد شد.

معمولا دیسک و صفحه 60 هزار کیلومتر بدون مشکل کار می کند. البته اگر دیسک و صفحه کیفیت خوبی داشته باشد و با راننده با خودرو به طور صحیح رانندگی کند این قطعه نمی تواند بیش از 120 هزار کیلومتر کار کند. با توجه به موارد گفته شده توصیه می کنیم که بعد از 100 هزار کیلومتر به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید تا این قطعه به یک باره خراب نشود و دردسر های بعدی را برای شما به وجود نیاورد.

روغن گیربکس معمولا همزمان با دیسک و صفحه عوض می شود تا عمر مفید جعبه دنده افزایش پیدا کند و کارایی آن ارتقا یابد.

روغن موتور و فیلتر های مربوط به آن را چه زمانی باید عوض کرد ؟

روغن موتور باید بعد از حدود بین 4500 تا 6500 کیلومتر یا نهایتا شش ماه یک بار بسته به کیفیت روغنی که در خودرو خود می ریزد تعویض شود. در هر سرویس روغن موتور لازم است که فیلتر روغن، فیلتر کابین، فیلتر هوا نیز با قطعات نو عوض شود. فیلتر بنزین نیز هر 20 هزار کیلومتر بهتر است تعویض گردد تا کیفیت سوخت رسانی موتور دچار مشکل نشود.

شمع و وایر را کی عوض کنیم ؟

شمع و وایر قطعه ای در موتور است که در عملکرد مناسب و کم لرزش کار کردن موتور نقش مستقیمی دارد. بنابراین باید شمع و وایر ها را در حدود هر 20 هزار کیلومتر عوض کرد تا موتور به طور صحیح کارکرد خود را داشته باشد. کاهش شتاب، لرزش موتور و سخت روشن شدن خودرو از جلمه علائم خرابی شمع و وایر خودرو می باشد.

جلوبندی خودرو را چه موقعی باید عوض کرد ؟

جلو بندی و سیستم تعلیق نقش اساسی در حفظ تعادل و هندلینگ خودرو ایفا می کند. از جلمه نشانه های خرابی جلوبندی می توان به شنیدن صدای های ناهنجار از سمت سیستم تعلیق اشاره کرد. در چنین مواردی بهتر است هر چه سریعتر برای عیب یابی و تعویض قطعات خراب جلوبندی اقدام کنید تا بروز مشکلات جدی و حوادث ناگوار جلوگیری نمایید.

سایر موارد لوازم مصرفی خودرو

در مورد تعویض روغن ترمز باید گفت که روغن ترمز می تواند تا دو سال بدون مشکل در خودرو کار کند و وظیفه خود را انجام دهد.

روغن هیدرولیک فرمان نیز باید سالانه عوض شود ولی این روغن معمولا 4 تا 5 سال نیز بدون مشکل کار می کند

در مورد گاز کولر خودرو باید بدانید که 2 تا 5 سال می تواند بدون افت کیفیت سرمایش خودرو را تامین کند. بهتر است تا زمانی که کارگرد سرمایش خودرو با مشکل مواجه نشده و از علکرد آن رضای هستید نسبت به تعویض گاز کولر خودرو اقدام نکنید. چرا که گاز کولر خودرو تاثیر بر علمکرد خودرو ندارد و تنها سرمایش کابین را انجام می دهد.

جمع بندی زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو کلاپلاس

توصیه می کنیم که حتما نسبت به تعویض قطعات و زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو توجه داشته باشید. تا از به وجود آمدن حوادث ناگوار برای خود و سرنشینان خودرو جلوگیری نمایید.

انجام به موقع تعویض لوازم مصرفی خودرو علاوه بر امنیت شما سبب کاهش هزینه های خودرو و همچنین داشتن یک رانندگی لذت بخش برای شما می شود. در نتیجه حتما نسبت به تعویض این قطعات توجه داشته باشید.

برای تهیه تمام لوازم مصرفی خودرو می توانید به فروشگاه کالاپلاس سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *