اخبار تکنولوژی و خودرو

کروز کنترول | مزایا و معایب سیستم کروز کنترل چیست؟

کروز کنترول | مزایا و معایب سیستم کروز کنترل چیست؟

یکی از تکنولوژی های جدیدی که در تولید خودروهای نسل جدید به کار می‌رود، سیستم کروز کنترل است. طراحان و مهندسان فعال در زمینه خودروسازی برای افزایش آسایش سرنشینان سیستمی طراحی کرده اند که اغلب در مسیرهای طولانی مدت کاربرد بسیاری دارد. هرچند تا خودروهای هوشمندی که نیاز به راننده ندارد، چندان زمانی باقی نمانده، سیستم کروز کنترل توانسته طرفداران زیادی در بین خریداران پیدا کند. در ادامه به توضیح نحوه عملکرد این سیستم و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

سیستم کروز کنترل چیست ؟

سیستم کروز کنترول که یک سیستم نوظهور است. بیشتر برای خودروهای مدل بالا و جدید نصب می‌گردد و وظیفه کنترل سرعت خودرو را برعهده دارد. در واقع این سیستم به راننده کمک می‌کند تا در مسیرهای طولانی و جاده‌های صاف سرعت وسیله نقلیه بر روی یک میزان ثابت قرار گرفته و بدون استفاده از پدال گاز، رانندگی راحت و بی‌دردسری داشته باشد.

در واقع این سیستم رانندگی طولانی مدت در یک وضعیت ثابت را به راحتی میسر می‌کند. لازم به ذکر است که سیستم کروز کنترل با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق خودرو رابطه داشته و براساس میزان هوای ورودی به محفظه احتراق خودرو همانگ می‌کند. بدین شکل به راننده کمک می‌کند سرعت خودرو را در یک میزان دلخواه نگه داشته و به همان شکل به رانندگی ادامه دهد.

وجود سیستم کروز بر روی خودرو دارای چه مزیتی است ؟

این سیستم که یک سیستم با ارزش و کاربردی بر روی خودروهای امروزی به شمار می‌رود. ارزش خود را هنگام رانندگی در یک مسیر طولانی و خسته‌کننده به نمایش می‌گذارد.

این سیستم به راننده کمک می‌کند تا سفرهای طولانی را راحت‌تر و بدون خستگی سپری کند. زیرا با استفاده از این سیستم راننده دیگر مجبور نیست که مدام دغدغه تنظیم سرعت خودرو را داشته باشد.

البته این سیستم علاوه بر تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف دارای مزایای دیگری مانند:
۱- جلوگیری از تجاوز ناخواسته سرعت از محدوده سرعت مجاز
۲- افزایش یا کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از کلید‌های واسط صرفاً کاهش نوسانات دریچه گاز و درنتیجه کاهش مصرف سوخت
۳- قابلیت نصب آسان بر روی خودروهای مختلف
۴- فراهم کردن آسایش خاطر و راحتی راننده در مسیرهای طولانی
۵- ثابت نگه داشتن، افزایش یا کاهش سرعت تنظیم شده تنها با استفاده از یک دکمه.

سیستم کروز به چه طریق سرعت خودرو را تنظیم کرده و نقش راننده در این میان چیست ؟

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم این سیستم سرعت خودرو با استفاده از تنظیم وضعیت دریچه گاز کنترل می‌کند. بدین صورت که کنترل کروز دریچه گاز را به جای فشار دادن پدال با یک کابل متصل به یک متحرک درگیر کرده و درنتیجه سوپاپ دریچه کنترل قدرت و سرعت موتور را با محدود کردن مقدار هوا در آن کنترل می‌کند.

معمولاً دکمه‌هایی برای کاهش یا افزایش سرعت کروز کنترل بر روی فرمان یا اهرم قرار دارد که تنها وظیفه راننده انتخاب سرعت مورد نظر از میان دکمه‌های پیشرو است.

عملکرد سیستم کروز کنترل با فشردن پدال ترمز چه رابطه‌ای دارد ؟

معمولاً عملکرد سیستم کروز کنترل با فشردن پدال ترمز به صورت خودکار لغو می‌گردد. این عمل موجب افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود.
در واقع هنگامی که راننده صلاح می‌بیند، سرعت موردنظر را تغییر (کاهش یا افزایش) دهد فقط کافی‌ست پدال ترمز را فشار دهد آنگاه به طور خودکار عملکرد این سیستم لغو می شود.

عملکرد سیستم کامل کروز کنترل تطبیق‌پذیر چه تفاوتی با سیستم کروز کنترل اولیه دارد ؟

سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر یا هوشمند بر خلاف سیستم کروز کنترل معمولی در ترافیک‌های سنگین داخل شهری نیز قابل استفاده می‌باشد.
زیرا این سیستم دارای حسگرهای خاصی است که می‌تواند فاصله خودرو و موانع جلو را اندازه‌گیری کرده و همچنین فاصله ایمنی را حفظ کند.

اما سیستم کروز کنترل معمولی تنها قادر است گاز خودرو را کنترل کند و به راننده در ادامه مسیر در یک سرعت ثابت کمک کند.
سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر علاوه بر مورد گفته شده دارای مزایای دیگری نیز هست که ازجمله این مزایا می‌توان به وجود ترمز اضطراری برای رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی نام برد.

در واقع خودروهایی که از سیستم کروز کنترل مجهز بهره‌مند هستند، علاوه بر تنظیم پیشینه سرعت مورد نیاز دارای سنسوری در جلوی خودرو هستند که این سنسور ترافیک مسیر روبرو یا خودروی روبرویی را شناسایی کرده و بر روی آن قفل می‌کند.
این سنسور میزان سرعت خودرو را در دست گرفته و آن را طوری تنظیم می‌کند که همیشه ۲ الی ۳ ثانیه با خودروی پیش روی خود فاصله داشته باشد.

سیستم کروز کنترل از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

اجزای سیستم کروز کنترل عبارت‌اند از: واحد فرمان، واحد کنترل الکتریکی، عملکرد

۱- واحد فرمان؛ این قطعه سیستم کروز کنترل خودرو شامل کلیدی است که برروی خودرو به کار برده شده و به راننده کمک می‌کند تا سرعت خودرو را به صورت ثابت، زیاد و کم کند و حتی سیستم کروز را روشن یا خاموش کند.

۲- واحد کنترل الکتریکی؛ این قطعه وظیفه پردازش داده‌ها و اطلاعات را برعهده داشته، به نحوی که داده‌ها را از ورودی می‌گیرد و پس از پردازش فرمان‌های لازم را تولید کرده و به سمت خروجی می‌فرستد.

۳- عملکرد؛ این قطعه با بازو بسته کردن دریچه گاز و براساس فرمان‌های دریافتی سرعت تعیین‌شده را تنظیم می‌گرداند. عملکرد آن دارای انواع مختلفی هست که عبارت‌اند از عملکردهای خلاء، عملکردهای الکتریکی و سیستم فاقد عملکرد.

نحوه عملکرد سیستم کروز به چه شکل است ؟

نحوه عملکرد سیستم کروز براساس دکمه هاییست که بر روی خودرو قرار گرفته است. هرکدام از این دکمه‌ها دارای نام‌هایی هستند که این نام‌ها براساس شرکت سازنده خودرو می‌تواند متفاوت باشد.
_دکمه of یا on؛ برای روشن و خاموش کردن این سیستم به کار می‌رود.
_دکمه ست یا اکسل؛ برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین شکل که اول باید سرعت خودرو را به دلخواه مورد نظر رساند و آنگاه با فشردن دکمه ست سرعت را ثابت نگه داشت. دکمه اکسل که در بعضی از خودروها با علامت + نیز نشان داده می‌شود با هربار فشردن آن یک کیلومتر بر سرعت آن در هر ساعت اضافه می‌گردد.

_دکمه کاست؛ جهت کاهش سرعت خودرو به کار می‌رود که در بعضی خودروها با علامت منفی نیز نشان داده می‌شود و با هربار فشردن سرعت خودرو به اندازه یک کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می‌کند.

_دکمه رزومه؛ سبب می‌شود سیستم کروز دوباره وارد میدان شود. در این حالت خودرو براساس آخرین سرعت که در حافظه ذخیره شده است بازیابی می‌شود.

_دکمه کنسل؛ این دکمه همان‌طور که از اسمش مشخص است مانند فشار دادن پدال‌های ترمز و کلاج سبب خاموش شدن سیستم کروز می‌شود.

استفاده از سیستم کروز کنترل معمولی در چه زمان‌هایی توصیه نمی‌گردد ؟

جهت افزایش ایمنی راننده و سرنشینان داخل آن لازم است در جاده‌های لغزنده، در جاده های پرترافیک، در جاده‌های پرپیچ‌وخم و همچنین جاده‌هایی که شیب آن‌ها بسیار زیاد و تند است از سیستم کنترل کروز استفاده نکنید.

وضعیت هوا چه تأثیری بر عملکرد سیستم کروز کنترل هوشمند می‌گذارد ؟

در آب و هوای بارانی و نامناسب ممکن است کار سنسورهای تشخیص سیستم کروز کنترل هوشمند مختل شده و درنتیجه سیستم کروز دچار اشتباه گردد. پس لازم است در خودروهایی هم که به این سیستم مجهز هستند در شرایط آب‌وهوای برفی و بارانی و همچنین در جاده‌های مه‌آلود راننده تمرکز کافی برای رانندگی را داشته باشد و از وابستگی کاذب خود در هنگام رانندگی به این سیستم‌ها جداً خودداری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *