تعمیرات و نگهداری

لرزش فرمان در شرایط مختلف | علت و نحوه رفع آن

لرزش فرمان در شرایط مختلف | علت و نحوه رفع آن

لرزش فرمان در سرعت بالا از جمله سوالاتی است که بسیاری از رانند های خودرو از ما می پرسند ؟ لرزش فرمان در سرعت بالا به دلیل خرابی سیبک رخ می دهد. سیبک قطعه ای است که در فرمان پذیری ماشین نقش مهمی دارد. در صورت خرابی سیبک ماشین با لرزش های زیادی مواجه می شود. خرابی کمک فنرها، معیوب بودن فرمان، شل بودن چرخ ها و مشکل داشتن شاسی از جمله مواردی است که می تواند باعث خرابی سیبک شود.

علت لرزش فرمان خودرو چیست ؟

یکی از مشکلاتی که اکثر رانندگان با آن حتما مواجه شده اند لرزش فرمان خودرو است. فرمان یکی از مهمترین اجزا خودرو برای کنترل خودرو می باشد. پس حتما این مشکل خودرو را جدی بگیرید تا از به وجود آن هر گونه حادثه ای برای سرنشینان خودرو جلوگیری نمایید. در ادامه به بررسی تمام علت هایی که سبب به وجود آمدن لرزش خودرو می شوند بپردازیم :

1- تنظیم نبودن لاستیک

یکی از شایع ترین دلایل لرزش فرمان بالانس نبودن و تنظیم نبودن لاستیک ها است. اگر لاستیک خودرو تنظیم نباشند باعث تکان خوردن فرمان در سرعت بالا می شود. در صورت تنظیم نبودن لاستیک شما در سرعت های بالای 90 کیلومتر در ساعت می توانید این حالت را تجربه کنید و در سرعت های پایین دچار مشکل نمی شوید. تنظیم نبودن لاستیک ها علاوه بر لرزش فرمان می تواند تا حد زیادی عمر لاستیک شما را کاهش دهند پس هر چه سریعتر برای تنظیم نمودن آنها اقدام نمایید.

2- کم بودن باد لاستیک

در بسیاری از اواقع علت تکان خوردن فرمان به خاطر کم بون باد لاستیک خودرو است. کم بادی لاستیک در سرعت های بالا می تواند خطرناک باشد. هنگامی که شما با باد کم لاستیک با سرعت بالا رانندگی می کنید، کنترل ماشین دشوار تر است. همچنین هر لحظه احتمال ترکیدگی لاستیک وجود دارد.

3- از شکل افتادن لاستیک

استفاده از لاستیک های تاریخ مصرف گذشته و معیوب از جمله مواردی است که سبب لرزش فرمان خودرو می شود. جدا شدن تسمه های لاستیک و یا از بین رفتن عاج های آن همگی از جمله نشانه های فرسودگی لاستیک است.

4- خرابی بلبرینگ ها و چرخ لاستیک

یکی دیگر از علل لرزش فرمان خرابی و معیوب بودن بلبرینگ چرخ خودرو است. بلبرینگ چرخ و لاستیک، بلبرینگ های معمولا دارای طول عمر بالایی هستند. ولی در صورت خراب شدن می توانند باعث لرزش شوند.

5- خرابی جلوبندی خودرو

خرابیب جلوبندی خودرو از جمله مواردی است که سبب لرزش فرمان می شود. اگر جلو بندی خودرو شما مشکل داشت هباشد در سرعت های مختلف با لرزش مواجه می شوید.

6- فرسودگی اجزای فرمان

فرمان ماشین از دیگر اجزای خودرو است که با گذشت زمان فرسوده می شود. اگر در زمان دور زدن دچار مشکل می شوید احتمال اجزای فرمان شما دچار مشکل شده است.

7- خرابی پلوس خودرو

در برخی اوقات دلیل اصلی لرزش فرمان خودرو از پلوس است. زمانی که پلوس مشکل داشته باشد. فرمان بیشتر در سرعت پایین دچار لرزش می شود. و با بالا رفتن سرعت خودرو این لرزش کم می شود. اگر پلوس ماشین شما مشکل داشته باشد در زمن دور زدن دچار مشکل زیادی می شود.

علت لرزش فرمان در سرعت بالا

همانطوری که گفتیم در اکثر مواقع لرزش فرمان به دلیل خرابی سیبک در خودرو رخ می دهد. پس هر چه سریه تر برای اطمینان از سالم بودن و تعویض این قطعه اقدام نمایید. در صورتی خرابی این قطعه با تعویض آن حتما مشکل لرزش فرمان در سرسعت بالا حل می شود. از دیگر مواردی که سبب لرزش در سرعت بالا و خرابی سیبک می شود می توان به خرابی کمک فنرها، معیوب شدن قطعات فرمان، شل بودن چرخ ها و مشکل داشتن شاسی اشاره کرد.

علت لرزش فرمان در حالت ایستاده چیست ؟

سوخت کثیف ، وجود ایراد در سیستم انژکتور ماشین یا خراب بودن شمع های خودرو و سنسور جریان هوا از جمله مواردی است که می تواند باعث تکان در حالت ایستاده باشد. از دیگر مسائلی که در حالت ایستاده سبب تکان خوردن فرمان خودرو می شود می توان به خرابی سنسور اکسیژن، مشکل داشتن قطعات الکتریکی، مسدود شدن فیلتر سوخت و مشکل داشتن پمپ سوخت اشاره کرد .

چرا فرمان ماشین به یک طرف کشیده می شود ؟

دلیل کشیده شدن فرمان به یک طرف می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صافی آج لاستیک
  • خرابی لنت ترمز
  • خرابی سیلندر ترمز
  • مشکل داشتن سیستم تعلیق خودرو

علت لرزش فرمان در زمان شتاب گیری چیست ؟

تکان خوردن فرمان در زمان شتاب گیری می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پارگی شیلنگ خلا
  • مشکل داشتن مونتاژ موتور
  • سفت نبودن تمسه
  • خرابی میل لنگ

جمع بندی علت لرزش فرمان

در این مقاله به بررسی کامل لرزش فرمان در سرعت بالا، ایستاده و در حال شتاب گیری پرداختیم و تمامی دلایل آنها را نیز ذکر کردیم. استفاده از قطعات با کیفیت و اصلی سبب ایمنی شما در رانندگی و لذت بردن از ان می شود. برای تامین قطعات خودرو خود می توانید از فروشگاه کالاپلاس خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *