نقد و بررسی خودرو, نکات خرید و فروش خودرو

مشخصات ماشین ریو | مزایا و معایب مدل های ریو

مشخصات ماشین ریو | مزایا و معایب مدل های ریو

اگر قصد خرید ریو را دارید حتما باید این مقاله را که درباره مشخصات ماشین ریو است، بخوانید. خودروی ریو در ایران یک محصول مشترک بین، شرکت سایپا و کیاموتور کره می‌‌باشد. آغاز به کار خودرو ریو در ایران از سال ۱۳۸۳ با عنوان جایگزین پراید بوده و تا اوایل دهه ۹۰ تولید آن در کشور انجام می‌گرفت و در سال ۱۳۹۱ به دلیل این‌که امکان قرار دادن کیسه هوا در این خودرو وجود نداشت از خط تولید خارج گردید. اما با این که ۶ سال از خوابیدن خط تولید خودرو ریو می‌گذرد هنوز هم مدل‌های مختلف آن در سطح خیابان‌ها به چشم می‌خورد و بین مصرف کنندگان خرید و فروش می‌شود.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

مشخصات فنی ماشین ریو

* موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

* حجم موتور: 1500 سی سی

* تنفس موتور: تنفس طبیعی

* انتقال نیرو: دیفرانسیل جلوحداکثر قدرت97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

* حداکثر گشتاور: 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

* جعبه دنده: 5 دنده دستی

* شتاب: 0 تا 10012 ثانیه

* حداکثر سرعت: 175 کیلومتر در ساعت

* وزن: 1040 کیلوگرم اندازه (میلیمتر)4240 طول، 1680 عرض، 1420 ارتفاع

* فاصله بین دو محور: میلیمتر

بررسی مصرف سوخت ماشین کیا ریو

* مصرف سوخت ترکیبی: 7 لیتر در هر صد کیلومتر

* حجم باک: 45 لیتراستاندارد
* آلایندگی: یورو 3
* میزان تولید CO2: گرم در هر کیلومتراستاندارد امنیت

بررسی تجهیزات و امکانات خودرو کیا ریو

* مجهز به ترمز و پایداری

* مجهز به کیسه هوا

* مجهز به سیستم صوتی و سیستم رادیو – (CD Player(MP3

* مجهز به: شیشه بالابر عقب برقی

بررسی طراحی ظاهری ماشین کیا ریو

در رابطه با این موضوع باید گفت که طراحی ظاهری این خودرو ۲۰ سال پیش صورت گرفته، که می‌توان نتیجه گرفت از طراحی ظاهری چندان جالبی بهره‌مند نیست و طرح ظاهری آن کاملاً قدیمی است.

چراغ‌های این خودرو در نمای روبرو با فاصله در ۲ طرف جلو پنجره کشیده و تا حدودی باریک به چشم می‌آیند.

سپر این خودرو نیز از طراحی بسیار ساده‌ای بهره برده و در بخش پائینی آن حفره‌های ورودی هوا و جایگاه مه شکن‌ها با ساده ترین شکل قرار گرفته‌اند.
این خودرو در رده خودروهای تقریباً بشاش و مهربان صندوق‌دار خانوادگی قرار دارد.

در طراحی زاویه کنار خودرو ریو باید گفت که فرم پنجره‌ها به صورت تقریباً نیم دایره بوده و اثری از خطوط حجمی و برجسته بر روی پروفیل جانبی آن به چشم نمی‌آید.
در نمای عقب، طراحی چراغ‌ها نسبت به نمای جلو مناسب‌تر بوده و دارای سایز بزرگ‌تری هستند که در دو طرف در صندوق عقب قرار گرفته‌اند.
در رابطه با سپر این خودرو هم باید گفت که به صورت کاملاً ساده بی زرق و برق طراحی شده است.

بررسی طراحی داخل کابین خودروی کیا ریو

طراحی داشبورد و کنسول میانی خودرو ریو بسیار ساده و قدیمی است که دارای طرحی مستطیل شکل می‌باشد.
دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی قرار گرفته و شکل غربیلک فرمان به صورت سه شاخه و بسیار ساده طراحی شده است.

جنس داشبورد ریو از پلاستیک سخت و خشک بوده و از کیفیت ‌چندان بالای برخوردار نیست. در رابطه با فرم صندلی‌ها هم نیز باید گفت که بسیار ساده بوده و حتی برای مسافرت‌های طولانی چندان گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

اما نکته مثبت اتاق Rio این است که گنجایشی تقریباً جادار و راحت دارد و می‌تواند4 الی 5 سرنشین را در خود به راحتی جای دهد.

مزایای ماشین ریو

1- داشتن کلاچ و گیربکسی نرم که دارای عملکردی مطلوب در هنگام رانندگی است از مزایای اصلی و و درخور توجه در این خودرو به شمار می‌رود.

۲- فرمان این خودرو در هنگام دور زدن و پارک کردن از عملکرد مناسبی برخوردار است و همچنین هندلینگ و پایداری نسبتاً متعادل در هنگام عبور از مسیرهای منحنی‌شکل و پر پیچ‌وخم سبب شده تا این ویژگی‌های مثبت نیز به مزایای این خودرو افزوده گردد.

۳- ماشین ریو دارای جعبه دنده‌ای با عملکرد قابل‌قبول است که موجب شده در هنگام دور گرفتن تصاعدی با توجه به دنده سنگین ممکن گردد.

۴- بین گیربکس و موتور خودرو ریو هماهنگی بسیار قابل قبولی وجود دارد. این موضوع سبب به وجود آمدن مزایایی مانند شروع حرکت راحت، عدم اعمال فشار بر موتور، عدم خستگی راننده در ترافیک‌های سنگین و لذت‌بخش شدن رانندگی می‌شود.

۵- داشتن مصرف سوخت متعادل

معایب ماشین ریو

۱- داشتن امکاناتی ضعیف
چون هدف از تولید ریو پایین بودن قیمت تمام شده است، به نحوی که اقشار زیادی از جامعه توان خرید آن را داشته باشند؛ طراحان دست به حذف آپشن‌ها و امکانات رفاهی موجود در این کرده‌اند.
این موضوع سبب شده تا این خودرو از نظر امکانات رفاهی بسیار ضعیف گردد.

۲- ترمز گیری سخت
ریو تا سال 91 فاقد ترمز abs بود، سپس با اجباری شدن تعبیه این ترمزها ریو نیز مجهز به ترمز abs شد. به همین دلیل مدل‌های قبل 91 ترمزگیری سخت و آزار دهنده‌ای دارد.

۳ قیمت قطعات یدکی و لوازم مصرفی بالا

باید گفت که قیمت قطعات یدکی این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای هم رده خود مانند انواع پژو، پژو ۴۰۵، تیبا و سمند نسبتاً بالاتر است.

۴- تاب برداشتن دیسک‌های چراغ جلو در کوتاه‌مدت و ایجاد لرزش هنگام ترمزهای شدید و ناگهانی از دیگر معایب گزارش شده نسبت به این خودرو است.

۵- ازآنجایی‌که Rio فاقد دریچه تهویه است، در نتیجه جریان گرما و سرما در قسمت عقب خودرو به خوبی تنظیم نمی‌شود و این موضوع سبب آزار سرنشینان عقب خودرو می‌گردد.

۶- اصابت عقب خودرو هنگام عبور از جاهایی مانند پارکینگ‌های زیرزمینی نیز از دیگر معایب این خودرو بوده که این معضل بیشتر بعلت ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب می‌باشد.

۷- هرچند شتاب‌گیری سریع این خودرو در دسته مزایای آن قرار می‌گیرد؛ اما شتاب‌گیری سریع در دنده‌های پایین چندان چنگی به دل نمی‌زند و با مشکلاتی به همراه است.

۸ داشتن سیستم تعلیق خشک و یکپارچه
این عیب خودروی ریو؛ منجر به انتقال صدای پیشرانه موتور به داخل کابین، به صدا افتادن تجهیزات زیربندی و اتاق به مرور زمان، شنیدن صدای ناخوشایند هنگام رد شدن از جاده‌های ناهموار، می‌گردد.

وضعیت فروش خودروی ریو در بازار ایران به چه صورت است ؟

خودروی ریو از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهای صندوق دار موجود در کشور است که دارای قیمتی نسبتاً ارزان می‌باشد. با آن که چندسالی است از توقف تولید این خودرو می‌گذرد اما نمونه‌های دست دوم موجود، همچنان از محبوبیت و تقاضای بالایی در بازار برخوردار است و افراد زیادی حاضر به خرید نمونه های سالم این خودرو هستند‌.
با توجه به این مطالب می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت خرید و فروش خودروی ریو در بازار کنونی کشور گرم و پررونق است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “مشخصات ماشین ریو | مزایا و معایب مدل های ریو

  1. رضا گفت:

    بنظر بنده بزرگترین دلیل در تصور مصرف بالای ماشینها تفاوت در ارائه بنزین در جایگاههاست یعنی دزدی در فروش به همین علت خیلیها چون عموما از یک پمپ بنزین نزدیک به خانه یا محل کار بنزین میزنند و گاهی از پمپ بنزینی متفاوت حیران میمونند که چرا همیشه مصرفم بالاست ولی یکبار کمتر مصرف کرد یا بالعکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *