تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

جوش آوردن خودرو | دلایل جوش آمدن خودرو

جوش آوردن خودرو | دلایل جوش آمدن خودرو

در خودروهای نسل جدید امکان به جوش آمدن خودرو بسیار پایین است. ولی شرایطی همچون ترافیک سنگین و گرمای شدید تابستان ممکن است کماکان سبب جوش آوردن خودروها گردد. وجود مشکلات مختلف در سیستم خودرو هم در این امر بی‌تاثیر نیستند که به دلیل بی‌توجهی رانندگان روی می‌دهد. در این مقاله درباره تمام عللی که سبب به جوش آمدن خودرو می‌گردد و رفع اساسی این ایراد میشود توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

اجزاء سیستم خنک‌کننده خودرو/ جوش آوردن خودرو

  • رادیاتور

همانطور که می‌دانید سیستم موتور ماشین بر اساس احتراق سوخت کار می‌کند که باعث بالا رفتن دمای موتور می‌شود. دمای موتور اگر بیش از حد مجاز بالا ‌رود باعث آسیب رساندن به موتور می‌شود. مهندسان برای رفع این مشکل، سیستمی طراحی کردند که از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. رادیاتور، مجموعه‌ای مشبک است که وطیفه خنک سازی آب گرمی که از موتور می‌آید را بر عهده دارد.

  • فن خودرو

فن یک وسیله کمکی برای رادیاتور است که به پایین آوردن گرمای آب به رادیاتور یاری می‌رساند. سرعت چرخش فن و شروع به کار فن در خودروها متفاوت است و قابلیت تنطیم دارد.

  • ترموستات

ترموستات نیز مسئولیت تنظیم دمای موتور را برعهده دارد. خرابی ترموستات مشکلات زیادی؛ از جمله جوش آوردن خودرو، متغییر شدن آمپر، مصرف بالا روغن موتور و حتی سوخت خودرو را به دنبال دارد.

دلایل جوش آوردن خودرو

تا اینجا شناخت بهتری نسبت به سیستم خنک‌کننده ماشین پیدا کردید. حال سراغ سوال اصلی می‌رویم که دلایل مختلف جوش آوردن خودرو چیست؟ اتومبیل‌ها دلایل جوش آوردن متفاوتی دارند که می‌توان از اکثر آن‌ها پیشگیری کرد.

بعضی از خودروها دمای موتور بالاتری نسبت به بقیه دارند و شما باید دمای مناسب کارکرد خودرو خود را بدانید. معمولا باید آمپر دمای موتور بین بازه‌ مشخصی باشد. اگر آمپر از حد‌ وسط گذشت و به سرعت داشت بالا می‌رفت ماشین شما اصطلاحا داغ کرده است. در بعضی خودرو‌ها مانند 206 در دمای بالا چراغ استپ ماشین روشن می‌شود و ماشین را خاموش می‌کند. می‌توانید با دیاگ‌زدن و پایین آوردن دمای فن‌خودرو تا حدودی از داغ کردن خودرو جلوگیری کنید. 

  • خرابی لوله‌ها و اتصالات سیستم خنک کننده

یکی از دلایل شایع جوش آوردن خودرو، خرابی‌های پنهان و آشکار اتصالات سیستم خنک کننده هستند. که این خرابی‌ها سبب کم شدن آب رادیاتور و در نتیجه داغ کردن بیش از حد ماشین می‌گردد.

  • بار زدن بیش از حد

بار بیش از حد موجب فشار بیش از حد به موتور، و در نتیجه تولید گرمای بیشتری می‌گردد. اگر سیستم خنک کننده نتواند از پس گرمای تولید شده برآید ممکن است موتور خودرو آسیب ببیند .

  • ترموستات خراب

ترموستات در بازه دمایی مشخصی اجازه ورود آب خنک شده را به موتور می‌دهد. اگر این قطعه خراب باشد سبب جوش آوردن خودرو می‌شود.

  • خرابی یا پارگی تسمه دینام

کارکرد سیستم خنک کننده وابستگی کامل به تسمه دینام دارد. اگر این قطعه خراب باشد و آب با سرعت لازم در موتور نچرخد، دمای موتور بالاتر از حد استاندارد می‌رود.

  • خرابی واتر پمپ

اگر شاهد کم شدن آب توسط اتومبیل خود هستید، فورا واتر پمپ را بررسی کنید. به احتمال زیاد کاسه نمدهای داخل پمپ خراب شده است که در خودرو‌های جدید قابل تعمیر نیست و باید تعویض گردد.

بعد از جوش  آوردن خودرو باید چه اقداماتی انجام دهیم 

بعد از جوش آوردن خودرو باید به چند نکته توجه داشت. چون در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است به جای پایین آمدن دمای خودرو سبب آسیب رساندن به آن شوید.

  • خاموش نکردن خودرو

ابتدا خودرو را در جای مناسب پارک کنید ولی خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن خودرو باعث عدم حرکت آب در موتور و خاموش شدن فن می‌گردد. خاموش کردن خودرو نه تنها کمکی به سرد شدن آن نمی‌کند بلکه شانس سردشدن را نیز از آن می‌گیرید. با این کار ممکن‌است واشر سرسیلندر خودرو بسوزد و حتی باعث خسارت‌های بیشتری به موتور اتومبیل شود.

  • باز نکردن درب رادیاتور

به هیچ عنوان درب ‌رادیاتور را باز نکیند. آب داغ همراه بخار آن، به دلیل دمای بسیار بالا موتور با سرعت زیادی در حال پمپاژ هست. در صورت باز کردن ناگهان درب رادیاتور موجب بروز خسارات جانی جبران‌ناپذیری می‌شود.

  • آب روی موتور نریزید

آب ریختن روی موتور باعث ایجاد اختلاف دمای بین داخل و خارج موتور می‌شود. اینکار احتمال ترک خوردن موتور را بالا می‌برد.

  • باز کردن کاپوت

این کار کاملا پیش پا افتاده است ولی کار بسیار مهمی است و کمک بسزایی در سرد شدن موتور ماشین می‌کند.

  • ریختن آب روی رادیاتور

سعی کنید هرچقدر که می‌توانید روی رادیاتور آب بریز تا خنک شود این کار کمک شایانی در پایین آمدن آمپر ماشین در مواقعی که ماشین جوش آورده است می‌کند. اما باز هم تاکید می‌کنیم که از ریختن آب بر روی موتور خودداری کنید.

  • روشن کردن بخاری

تعجب نکنید روشن کردن بخاری یکی از راه‌های کاهش دمای موتور ماشین است و باعث گرم شدن موتور نمی‌گردد. با روشن کردن بخاری دمای موتور به داخل کابین هدایت شود و کمک شایانی در سرد شدن آن نیز می‌کند. قبل از این کار حتما درهای اتومبیل خود را باز بگذارید یا شیشه‌ها را پایین آورید.

  • تماس با امداد خودرو

این اقداماتی که تا اینجا گفتیم مانند کمک‌های اولیه به بیمار است، که باید در کوتاه‌ترین زمان به فرد مصدوم برسد ولی باقی اقدامات پزشکی باید توسط پزشک انجام گیرد. این مثال برای خودرو هم صدق می‌کند و باید باقی اقدامات رفع مشکلات اصلی توسط متخصصین انجام گیرد .

تیم کالاپلاس برای بالا بردن آگاهی مشتریان جهت پیشگیری از بروز این مشکلات در تلاش هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *