نکات فنی و آموزشی

کم شدن آب رادیاتور خودرو | علت و مقدار طبیعی آب در رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور خودرو | علت و مقدار طبیعی آب در رادیاتور

آب درون رادیاتور خودرو به منظور خنک کردن موتور خودرو است. در واقع رادیاتور یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم خنک‌کننده موتور خودرو به شمار می‌رود که با تبادل حرارت پیرامون موتور خودرو موجب خنک شدن آن می‌گردد. آب موجود در رادیاتور موجب متعادل شدن دمای موتور خودرو می‌شود، پس از گرفته شدن دمای بالای اطراف موتور آب از مجرایی مخصوص خارج می‌شود و به سمت محفظه رادیاتور می‌رود در رادیاتور به وسیله تبادلات حرکتی که صورت می‌گیرد آب دوباره خنک شده و به سمت موتور حرکت می‌کند. پس کم شدن آب رادیاتور عوارض نامطلوبی در پی خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

سیستم خنک کاری خودرو دارای اجزایی می‌باشد ؟

سیستم خنک کاری خودرو دارای اجزایی هست که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌ است از: رادیاتور، فن و واتر پمپ. موارد نام برده از مهم‌ترین اجزای سیستم خنک کاری خودرو هستند که با همکاری یکدیگر دمای موتور خودرو را در یک حد متعادل و استاندارد نگه می‌دارند.
البته علاوه بر موارد نام‌برده در سیستم خنک‌کاری خودرو اجزای دیگری نیز وجود دارند که به‌صورت غیرمستقیم در خنک کردن و پایین آوردن دمای موتور پس از احتراق مؤثر هستند که این موارد که عبارت‌اند از: مجرای آب ترموستات، شبکه رادیاتور، منبع استنباط محفظه پائین رادیاتور، لوله برگشت آب از موتور، لوله ورودی آب به بخاری و لوله برگشت آب از بخاری.

علت کم شدن آب رادیاتور خودرو

لازم به ذکر است که هرگونه اخلال در عملکرد سیستم خنک کاری خودرو می‌تواند به کم شدن آب رادیاتور خودرو کمک کند، به طور کلی اصلی‌ترین دلیل کم شدن آب رادیاتور خودرو وجود عیب و ایراد و خرابی در قطعات رادیاتور است. عامل مهم دیگر خراب شدن درب رادیاتور است. برخی دیگر از دلایل کاهش آب رادیاتور شامل موارد زیر می‌شوند.

۱- سوراخ شدن رادیاتور

۲- وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها

۳- خراب شدن واتر پمپ

۴- ورود آب به سیلندر

۵- نشت آب از منبع استنباط

۶- نداشتن ضدیخ و رسوب گیری موتور

۷- نشتی آب از بخاری

۸- نقص فنی ترموستات

۹- نشتی از درب رادیاتور و خرابی آن

کم شدن آب خودرو و رادیاتور چه عواقبی در پی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید آب موجود در سیستم خنک کاری خودرو در داخل رادیاتور بوده که قبلاً هم اشاره کردیم این سیستم برای پایین آوردن دمای موتور جهت جلوگیری از صدمه دیدن آن به علت دمای بالا می‌باشد.
حال هرگاه به هر علتی آب رادیاتور کاهش یابد، موتور خودرو بشدت در معرض خطر و آسیب جدی است، علاوه بر موتور خودرو که احتمال سوختن آن به خاطر داغ کردن و بالا رفتن دمای هوا بسیار بالا است، سرسیلندرها نیز در معرض سوختگی و آسیب هستند.

همه ما می‌دانیم که تعویض موتور و سرسیلندرها هزینه بسیار زیاد و گزافی در پی خواهد داشت. پس بهتر است در صورت پایین آمدن آب رادیاتور خودرو به هر دلیلی، به داخل رادیاتور آب اضافه کنیم. بعد از این اقدام توصیه می‌شود بلافاصله برای تعیین علت کم شدن آب رادیاتور و رفع آن به یک تعمیرگاه مراجعه شود.

نحوه صحیح اضافه کردن آب به رادیاتور خودرو به چه شکل است ؟

در صورت داغ کردن موتور خودرو و احساس کمبود آب رادیاتور و پایین رفتن آن از حد معمول ابتدا باید خودرو را خاموش کرده و کابوت آن را بالا زده و صبر کرد تا موتور کمی خنک شود. آنگاه درب مخزن رادیاتور را باز کرده و میزان آب مخزن را چک کرده و در صورت خالی بودن رادیاتور آب مقطر و ضدیخ را به یک نسبت ترکیب کرده و به داخل رادیاتور ریخته و در رادیاتور را بسته و محکم کرد.

توصیه می‌شود هنگام اضافه کردن آب به داخل رادیاتور حتماً حتماً از آب مقطر و یا آب جوشیده سرد شده استفاده گردد، زیرا در غیر این صورت وجود برخی املاح در داخل آب و ته‌نشین شدن آن‌ها در موتور سبب می‌شود که به مرور زمان مشکلات و ایرادهایی در موتور و سیستم خنک‌کننده خودرو به وجود بیاید.
نکته دیگر هنگام ریختن آب به رادیاتور این است که حتما از ضدیخ استفاده کرده و از ریختن آب مقطر خالی پرهیز گردد.
زیرا آب مقطر به‌تنهایی قادر نیست دمای بالا را تحمل کند به همین سبب توصیه می‌گردد آب مقطر با ضد یخ ترکیب شده و استفاده شود.

عوض نکردن آب رادیاتور خودرو چه تأثیری بر روی خودرو می‌گذارد ؟

جهت بالا بردن طول عمر رادیاتور و دیگر قطعات سیستم خنک کننده خودرو توصیه می‌گردد هر سال حداقل یک‌بار آب رادیاتور به صورت کامل عوض شده و آب تازه و تمیز درون آن ریخته شود. این طرز فکر که آب رادیاتور خودرو نباید هیچ‌گاه عوض شود و باید همان آب فابریک آن حفظ گردد یک برداشت کاملاً غلط است.

در صورت داشتن طرز فکر این‌چنینی و اقدام نکردن به موقع برای تعویض آب رادیاتور خودرو متحمل خرابی‌هایی همچون آسیب دیدن و خرابی واتر پمپ، رسوب گرفتن رادیاتور، گرم کردن ماشین، جوش آوردن و سوختن واشر سرسیلندر و بسیاری از مشکلات دیگر که هزینه تعمیر هر کدام از این موارد هنگفت و سرسام‌آور می‌باشد، ممکن است برای خودرو اتفاق بیافتد. برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو کلیک کنید.

مناسب‌ترین دما برای موتور و سیستم فنی خودرو چه دمایی است ؟

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین علت وجود رادیاتور و یا همان سیستم خنک کاری کمک به خنک شدن موتور پس از صورت گرفتن عمل احتراق می‌باشد. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که خنک شدن موتور خودرو باید در یک دمای مناسب و استانداردی باشد و نباید کمتر از حد معمول باشد. زیرا در این صورت نیز موتور مستعد آسیب شده و ممکن است با مشکلاتی مانند: کاهش بازدهی موتور و افزایش میزان آلایندگی درگیر شود.
دمای بهینه برای عملکرد مناسب موتور خودرو بر حسب مدل خودرو تعریف می‌شود و دمایی است که توسط شرکت سازنده آن، دفترچه راهنمای خودرو ارائه می‌گردد.

علائم کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست؟

به طور کامل کم شدن آب رادیاتور در طول زمان و پس از یک مدت مقرر طبیعی می‌باشد و با علائمی مانند روشن شدن چراغ چک آب رادیاتور و بالا رفتن حرارت بالای داشبرد همراه است که توصیه می‌گردد دارنده خودرو به صورت ماهیانه آب خودروی خود را چک کرده و اگر نصف یا کم شده بود، حتماً به آن اضافه کند تا موتور و سیلندر خودرو و همچنین رادیاتور دچار عیب و ایراد نگردد. توجه داشته باشید که با باز کردن در رادیاتور احتمال ورود هوا وجود دارد که خود موجب جوش اوردن می‌شود، برای اطلاع از نحوه هواگیری رادیاتور کلیک کنید.

اما اگر در طی یک ماه چندین بار با علائم کمبود آب رادیاتور، یعنی همان روشن شدن چراغ چک و داغ شدن قسمت بالای داشبورد پیش بیاید مطمئن باشید که خودرو دارای یکی از عیب و ایرادهایی است که موجب این مشکل می‌گردد.

علائم کم شدن آب خودرو به علت سوختن واشر سرسیلندر

اگر کم شدن آب خودرو موجب سوختن واشر سرسیلندر گردد با علائمی همراه است که این علائم عبارت‌اند از:
1- وجود روغن درون رادیاتور خودرو که به صورت گل و لای به چشم می‌خورد

۲- ریپ زدن و تک کار کردن ماشین که به علت خیس شدن شمع‌های خودرو پیش میاد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *