نکات فنی و آموزشی

واشر سرسیلندر | وظایف و انواع واشر سرسیلند

واشر سرسیلندر | وظایف و انواع واشر سرسیلند

آیا می‌دانید واشر سر سیلندر چیست و دارای چه وظایفی است؟
هرچند واشر سرسیلندر یک قطعه کوچکی بوده و دارای قیمت ارزانی است، اما عملکرد صحیح آن در سیستم فنی خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست که ما در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

واشر سرسیلندر چیست ؟

واشر سرسیلندر یک قطعه کاربردی در وسایل نقلیه بوده و از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است که قادر می‌باشد فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را براحتی تحمل کند. واشر سر سیلندر ما بین سیلندر و سر سیلندر قرار گرفته و آن‌جا را آب‌بندی می‌کند. واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و قطعاتی مانند میلنگ و پیستون‌ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد.

واشر سر سیلندر دارای چه وظایفی است ؟

وظیفه اصلی واشر سرسیلندر آب‌بندی کامل بین سیستم‌های مختلفی مانند: سیستم روغن رسانی، سیستم آب‌رسانی و احتراق موتور در محل سیلندر و سرسیلندر می‌باشد.
آب بندی واشر سر سیلندر به منظور پیشگیری فرار گاز از محفظه احتراق و همچنین نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن انجام می‌گیرد. همانطور که متوجه شدید؛ واشر سر سیلندر دارای سه وظیفه اصلی؛ آب‌بندی سیلندر و سر سیلندر، هدایت مایعات و حفظ و نگهداری مایعات است.

در داخل موتور و سرسیلندرها به مایع خنک‌کننده و روغن موتور نیاز هست. مایه خنک کننده و روغن مورد نیاز برای موتور و سرسیلندرها از طریق مسیرهایی که در واشر سرسیلندر وجود دارد در گردش هستند که سرسیلندر وظیفه دارد، دمای مایه خنک کننده و همچنین دمای سوپاپ و شمع‌ها را تنظیم کند.

آب‌بندی سرسیلندر به وسیله واشر سرسیلندر به چه صورت شکل می‌گیرد ؟

هنگام کار کردن موتور بنزینی یک وسیله نقلیه، فشاری معادل ۷۰۰pis به سیلندر و سرسیلندر خودرو وارد می‌آید. در خودروهای دارای موتور دیزلی این عدد تا ۲۰۰۰ pis افزایش می‌یابد. این واشر سر سیلندر است که کمک می‌کند تا فشار وارد بر سیلندر در حد متعادل باشد.
در واقع آب‌بندی سرسیلندر اگر دارای نشتی گاز باشد، تاثیر بسیار منفی در دقت کار موتور خواهد گذاشت که این عامل موجب کاهش قدرت موتور خودرو می‌گردد. واشر سرسیلندر می‌تواند حرارت و فشار ناشی از عملکرد موتور را تحمل کرده به همین سبب است که در صورت سوختن به شدت به موتور خودرو ضربه وارد می‌شود.

عوارض سوختگی واشر سر سیلندر موتور خودرو چیست ؟

همان‌طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم وظیفه اصلی واشر سر سیلندر آب بندی کردن محل بین سیلندر و سرسیلندر است، حال زمانی که واشر سرسیلندر می‌سوزد یا به اصطلاح دیگر تغییر شکل داده و قابلیت آب بندی آن از بین می‌رود؛ موجب می‌گردد که موتور و سیلندرها از عملکرد همیشگی و نرمال خود خارج شده و در صورت تاخیر در تعمیر آن، ممکن است موتور و سرسیلندر و سیلندر بسوزند.

دلایل سوختگی و خراب شدن واشر سر سیلندر چیست ؟

سوختگی واشر سرسیلندر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

* کم شدن آب رادیاتور از حد معمولی

* بسته شدن مجراهای عبور آب در موتور

* وجود نقص فنی در ترموستات

* وجود نقص فنی در واتر پمپ

* به وجود آمدن پیچ خوردگی در شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور

* رانندگی طولانی در ترافیک

* وارد آوردن فشار بیش از حد بر موتور خودرو در فصل گرما.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر چیست ؟

در صورت سوختن واشر سرسیلندر ابتدا دمای آب داخل رادیاتور خودرو به‌ شدت بالا رفته و داغ می‌شود و پس از چند دقیقه بعد از آنکه آمپر به خط قرمز رسید و واشر شروع به صدمه دیدن می‌کند.
سوختن واشر سرسیلندر و از بین رفتن قابلیت آن و یا به قول معروف دفورمه شدن واشر سرسیلندر با یکسری علائمی همراه می‌باشد که این علائم عبارت‌اند از:

* خارج شدن آب از اگزوز خودرو

*گرم و داغ شدن غیرطبیعی موتور خودرو

* ورود کمپرس در داخل رادیاتور خودرو

* پائین آمدن قدرت و کشش موتور خودرو

* قاطی شدن روغن و آب و یا به‌عبارت‌دیگر سیالات موجود در موتور خودرو با یکدیگر

* تاخیر داشتن روشن شدن خودرو

* بد کار کردن موتور خودرو

* پائین آمدن کشش و توان خودرو نسبت به حالت عادی و قبل

* بیرون آمدن بخار از اگزوز خودرو که این علت بیشتر به دلیل نیم سوز بودن واشر صورت می‌گیرد

* زدن جوش کاذب در رادیاتور

*وجود آب در سر پیستون ها

* مخلوط شدن آب و روغن به رنگ شیری درآمدن روغن داخل موتور خودرو

چرا باید بلافاصله پس از مشاهده علائم سوختگی واشر سرسیلندر آن را تعویض کرد ؟

توصیه اکید می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم سوختگی واشر سرسیلندر بلافاصله برای تعویض آن اقدام شود. زیرا خرابی واشر سر سیلندر سبب می‌گردد آب‌بندی بین قطعات خودرو از بین رفته و درنتیجه روغن و آب قاطی شود.

در صورت تاخیر در تعویض آن سبب صدمات سنگین به موتور و سیلندر خودرو می‌شود. در واقع اگر خودرو با واشر سر سیلندر سوخته مورد استفاده قرار بگیرد آب رادیاتور به طور کامل چرب شده، رنگ اولیه خود را از دست داده و به رنگ شیری در می‌آید. علاوه بر این روغن خودرو نیز خاصیت روان‌کاوی خود را از دست می‌دهد.
توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر کدام از علائم سوختگی واشر سرسیلندر، خودرو را برای تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر به یک تعمیرگاه مجهز انتقال داده تا توسط کارشناسان مجرب در این حوزه واشر تعویض گردد.

نحوه تعویض واشر سرسیلندر به چه شکل است ؟

تعویض واشر سرسیلندر باید به وسیله یک مکانیک وارد و حرفه‌ای صورت بگیرد، زیرا این کار احتیاج به دقت و مهارت بالایی دارد. باید واشر به‌صورت کاملاً صاف در محل خود قرار گرفته و بسته شود به نحوی که نوشته top بر روی واشر باید به سمت بالا قرار گرفته و سمت مسی واشر در قسمت پایین روی بلوک سیلندر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که در صورت باز شدن و جدا شدن سر سیلندر از موتور خودرو باید آن را یک قطعه استهلاکی به حساب برد و یا به‌ عبارت‌ دیگر این قطعه دیگر بطور کامل از بین رفته و باید با یک سرسیلندر نو تعویض گردد. در غیر این صورت موتور خودرو نیز در مدت زمان کوتاهی از کار خواهد افتاد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *