تعمیرات و نگهداری

هواگیری رادیاتور ماشین چگونه انجام می‌شود؟

هواگیری رادیاتور ماشین چگونه انجام می‌شود؟

هواگیری رادیاتور یکی پراهمیت‌ترین اقدامات هر ماشین سواری برای مراقبت از خودرو است. اگر صاحب یک خودرو هستید، مطمئنا تاکنون بارها با مشکل داغ کردن، جوش آوردن رادیاتور و هوا کشیدن خودرو روبه‌رو شده‌اید و می‌دانید بهترین راهکار در این مواقع هواگیری رادیاتور می‌باشد. اما اگر می‌خواهید با نحوه صحیح هواگیری رادیاتور خودرو آشنا شوید و همچنین علت‌ها و علائم این مشکل را بشناسید به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

رادیاتور چیست؟

همانطور که در مباحث مربوط به رادیاتور گفتیم؛ کارکرد ماشین با احتراق شروع می‌شود، احتراق رخدادی است که با حرارت و گرما همراه است.
حال اگر میزان این گرما و حرارت کنترل و تنظیم نگردد؛ عملکرد خودرو مختل می‌گردد.
لازم‌ به ذکر است که تنظیم دمای خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر گونه کم یا زیادی دمای موتور خودرو سبب ایجاد مشکل در عملکرد صحیح آن خواهد شد.
بطور کلی دمای نرمال موتور اتومبیل باید مابین ۸ الی ۸۰ درجه سلسیوس باشد تا کارکرد صحیح خودرو به مخاطره نیفتاد.
همانطور که متوجه شدید؛ باید قطعه‌ای در خودرو وجود داشته باشد تا مانع از به هم ریختن تعادل دمای خودرو گردد. این قطعه همان رادیاتور یا سیستم خنک کننده خودرو است. برای آشنایی بیشتر با تحوه عملکرد و نکات نگهداری رادیاتور ماشین کلیک کنید.

هواگیری رادیاتور | درب رادیاتور چه تاثیری در عملکرد صحیح رادیاتور دارد؟

به جرات می‌توان گفت که درب رادیاتور اصلی‌ترین قسمت رادیاتور محسوب می‌شود. این قطعه رادیاتور حاوی دو سوپاپ است که وظیفه دارند مواد خنک کننده را ذخیره کرده و فشار داخل رادیاتور را کنترل و نگهداری کنند. در واقع در صورتی که درب رادیاتور دچار نقص باشد به شدت به رادیاتور صدمه خواهد زد.
پس باید دقت کرد که در صورت بروز هر یک از این موارد زیر احتمال خرابی درب رادیاتور را در نظر بگیرید و جهت تعمیر و یا تعویض آن برآیید.

  • نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور
  • سرریز شدن مخزن و افتادگی یا خراب شدن شلنگ رادیاتور
  • وجود هوا داخل رادیاتور و گرم شدن بیش از حد موتور
  • بالا رفتن درجه حرارت آمپر

روش صحیح هواگیری رادیاتور خودرو به چه صورت است؟

یکی از نکته‌هایی که هنگام هواگیری رادیاتور خودرو لازم است مد نظر قرار دهیم، توجه به نوع سیستم خنک کننده وسیله نقلیه است. سیستم خنک کننده وسیله نقلیه بر اساس اینکه مدار بسته یا از نوع سیستم باز باشد، روش هواگیری متفاوتی خواهد داشت.
لازم به ذکر است که یکی از راه‌های آسان بررسی هواگیری خودرو دست زدن به شلنگ‌ها و مجاری آن است که در صورت نیاز به هواگیری این قطعات بیش از حد داغ هستند.
نکته: هنگام هواگیری خاموش و سرد بودن موتور بسیار اهمیت دارد. زیرا در غیر اینصورت دمای بالای آب منجر به سوختگی لوله‌ها می‌شود.

بعد از سرد شدن موتور ماشین، پیچ خروجی هوای رادیاتور که در محدوده مسیر لوله‌های بین رادیاتور و موتور است را پیدا کرده و دوباره ماشین را روشن کرده و قبل از رسیدن به دمای بالا درب پیچ خروجی هوا را باز کرده و آنگاه آب جوشیده سرد و یا مایع خنک کننده را داخل رادیاتور ریخته و تا زمانی که آب به صورت یکدست و بی‌صدا از پیچ خروجی خارج شود به این عمل باید ادامه داد.
با یک دست شدن آب خروجی رادیاتور دیگر می‌توان اطمینان حاصل کرد که هیچ هوایی درون رادیاتور وجود ندارد و دیگر می‌توان با دقت و به شکل صحیح اقدام به بستن درب پیچ هوای ورودی رادیاتور کرد.

قبل از هواگیری رادیاتور چطور از بروز آن جلوگیری کنیم؟

۱- خرابی هر یک از قسمت‌های سیستم خنک کننده

۲- بالا رفتن دمای آب رادیاتور که با نشت آن از درب رادیاتور همراه است و پس از خنک شدن سیستم و کاهش سطح آب بخشی از فضای داخل مجاری انتقال آب خالی می‌ماند و منجر به ورود هوا به داخل رادیاتور می‌شود.

۳- داشتن نشتی توسط هر کدام از اجزای رادیاتور و مجاری آن عامل ورود هوا به داخل سیستم رادیاتور است.

۴- باز کردن درب رادیاتور هنگام بالا رفتن دمای آن؛ بهتر است در این مواقع برای جلوگیری از ورود هوا به درون سیستم ابتدا صبر کرد تا دمای موتور کاملا خنک گردد و آنگاه اقدام به باز کردن درب رادیاتور کرد.

۵- نیم سوز شدن و یا سوختن کامل واشر سرسیلندر؛ این عامل یکی از رایج‌ترین عوامل گرفتگی رادیاتور خودرو محسوب می‌گردد که با تعویض این واشر به راحتی قابل رفع می‌باشد.

نیاز به هواگیری رادیاتور خودرو با چه علائمی مشخص می‌شود ؟

۱- هنگامی که خودرو جوش می‌آورد و ضد یخ و آب از آن خارج می‌گردد (دقت داشته باشید، هرگز به خودرویی که نیاز به هواگیری دارد و جوش آورده آب اضافه نکنید زیرا در این صورت مجددا جوش می‌آورد).

۲- داغ شدن بیش از حد موتور و داغ شدن آمپر

۳- نشت آب از درب رادیاتور

۴- چکیدن آب از قسمت زیرین خودرو

نکات کلیدی جهت جلوگیری از خرابی رادیاتور

اولین نکته چک کردن رادیاتور می‌باشد که باید هر ماه این عمل صورت بگیرد، زیرا وجود هرگونه سوراخ، کند‌گی و خراش موجب ایجاد دردسرهای زیادی خواهد گشت.
دومین نکته چک کردن پیوسته آب درون رادیاتور است، زیرا در صورت تغییر رنگ یا گل آلود شدن سبب کاهش عمر مفید این قطعه خواهد شد.
توصیه می‌کنیم جهت جلوگیری از آسیب خوردن قطعات گران قیمت خودرو مانند موتور هر یک سال یک بار اقدام به تعویض رادیاتور خودرو کنید.
زیرا عمر مفید این قطعه برعکس سایر قطعه‌های خودرو یک سال است.

نکات کلیدی در مورد مایع داخل رادیاتور

بطور کلی مایعی که درون رادیاتورها وجود دارد، وظیفه انتقال سریع حرارت را عهده دار است و به ساده ترین شکل گرمای درون موتور را جذب کرده و مانع از داغ شدن این قطعه خودرو می‌گردد.

پس باید دقت کرد که هیچ گونه ناخالصی و املاح مضر در درون آن وجود نداشته باشد، زیرا در این صورت نتیجه عکس داده و سبب ایجاد خوردگی در مسیر‌های گردش آن و خرابی موتور می‌شود.

همچنین این ناخالصی‌ها پس از گرم شدن، در درون دیواره و کف رادیاتور ته نشین شده و سبب گل گرفتگی رادیاتور می‌گردند، پس بهترین انتخاب برای آب رادیاتور آب جوشیده سرد شده یا همان آب مقطر می‌باشد.
لازم به ذکر است که علاوه بر آب مقطر محلول‌‌‌های دیگری به داخل رادیاتور خودرو ریخته می‌شود که متناسب با فصل‌های گرما و سرما عبارتند از ضد جوش و ضد یخ، ترکیب این محلول ها با آب جوش سبب کارآیی بهتر رادیاتور شده و مانع از یخ زدن در زمستان و داغ کردن در تابستان می‌شود.

البته ناگفته نماند به جز موارد ذکر شده محلول دیگری، به نام آب رادیاتور وجود دارد که جهت بهره‌بری بهتر از عملکرد رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محلول نام برده یک مایع سبز رنگ می‌باشد که دارای خاصیت ضد یخ، ضد جوش، ضدخوردگی و ضدزنگ زدگی است که هیچ نیازی به مخلوط شدن با آب را ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *