نکات فنی و آموزشی

رادیاتور بخاری خودرو | سیستم و اجزای بخاری ماشین

رادیاتور بخاری خودرو | سیستم و اجزای بخاری ماشین

آیا با کاربرد و نحوه تعمیر رادیاتور بخاری خودرو آشنایی دارید؟ اکنون که در آستانه شروع فصل سرما هستیم، یکی از نکات ضروری و قابل توجه، دقت به سیستم گرمایشی وسیله نقلیه می‌باشد. اگر دارای خودرو هستید توصیه می‌کنیم جهت کسب اگاهی و اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید تا هنگام خرابی سیستم گرمایشی وسیله نقلیه خود، مخصوصا زمانی که امکان دست رسی به تعمیرکار خودرو را ندارید دچار سرد گمی نشده و خود به براحتی قادر باشید علت مشکل را بیابید ودر صدد رفع آن برآید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

نحوه کار رادیاتور بخاری خودرو به چه شکل است ؟

یکی نکات اصولی در مورد همه ماشین‌ها مخصوصا تاکسی‌ها که قرار است در امر خدمت رسانی به جامعه نیز سهیم باشند، توجه به آسایش و امنیت سرنشینان آن است.

بخاری خودرو هنگامی که ماشین خاموش است، هرگز کار نخواهد کرد زیرا کارکرد این قطعه از خودرو با روشن بودن موتور خودرو رابطه داشته و در صورت خاموش بودن موتور بخاری نیز خاموش خواهد بود.

البته ناگفته نماند امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر روز امکانات جدیدتری به وسیله‌های نقلیه افزوده می‌شود. به عنوان مثال در ماشین‌های قدیمی برای بهره بردن از گرمای بخاری حتما باید قبلش موتور گرم می‌شد، ولی اکنون در سیستم‌های گرمایشی ماشین‌های جدید نیازی به این کار نیست و با روشن کردن خودرو همزمان بخاری را نیز می‌توان روشن کرده و از آن استفاده برد.

بررسی دقیق نحوه عملکرد بخاری وسیله نقلیه

از لحظه‌ای که خودرو روشن می‌شود، آب درون رادیاتور توسط واتر پمپ به منظور خنک ماندن موتور به سمت موتور خودرو رانده می‌شود. برای این منظور پمپ آب را از طریق یک لوله به ترموستات رسانده و ترموستات آب را به دو کانال جداگانه هدایت می‌کند.
یک شاخه از این آب به نیت خنک شدن موتور وارد رادیاتور خودرو شده تا پس از خنک شدن دوباره به سمت موتور هدایت شود، کانال دیگر آب که آب گرم می‌باشد، به سمت رادیاتور اصلی حرکت نمی‌کند بلکه به سمت رادیاتور بخاری خودرو حرکت کرده تا موجبات گرم شدن داخل کابین خودرو را فراهم سازد.

برای استفاده از بخاری خودرو به چند رادیاتور در خودرو احتیاج است ؟

برای این منظور خودرو باید حاوی دو رادیاتور باشد. گزینه اول که شامل همان رادیاتور اصلی یا خنک کننده موتور خودرو می‌باشد که جهت خنک نگه داشتن خودرو و جلوگیری از داغ شدن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گزینه دوم همان رادیاتور بخاری است که جهت گرما بخشیدن به محیط داخل خودرو بکار می‌رود.

نحوه کار رادیاتور بخاری به چه شکل است ؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره شده آب ورودی به داخل ترموستات با یک لوله وارد شده و از دو لوله خارج می‌گردد.
آب گرم از لوله ترموستات دوم وارد رادیاتور بخاری خودرو شده و با حرارت خود منجر به داغ شدن بدنه رادیاتور بخاری می‌شود، انگاه حرارت موجود در بدنه رادیاتور توسط فن بخاری، از طریق کانال‌های طراحی شده به داخل کابین خودرو هدایت می‌گردد.

چه عواملی سبب خرابی بخاری خودرو می‌شود ؟

عواملی وجود دارند که اگر دچار مشکل شوند سبب ایجاد اخلال در کارکرد بخاری خودرو خواهند شد که عبارتند از؛ گرفتگی رادیاتور بخاری ماشین، خرابی سیستم خنک کننده آب، گرفتگی شلنگ آب، خرابی فن بخاری، ترموستات و مناسب نبودن درز بندی.

1- گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

هنگامی که پس از روشن کردن خودرو و بخاری خودرو متوجه گرم نکردن بخاری شوید، اولین احتمال وجود گرفتگی در رادیاتور بخاری می‌باشد که اغلب به علت پوسیدهگی ایجاد می‌شود و با تعویض و شستشوی این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

2- کنترل کردن آب سیستم خنک کننده

برای کارکردن این سیستم نیاز به آب کافی و تمیز می‌باشد در صورت کافی نبودن آب گردش آن با اخلال روبه شده و سبب کار نکردن بهینه بخاری می‌شود.

3- گرفتگی شلنگ آب

معمولا برای انتقال آب گرم به رادیاتور بخاری، شلنگی از رادیاتور به بخاری متصل است که در صورت پارگی آن بخار خودرو کار نخواهد کرد.

4- خراب بودن فن بخاری

در این صورت تمام مسیر انتقال حرارت از موتور به بخاری خودرو به درستی صورت می‌گیرد، اما فن بخاری قادر نیست این گرما و حرارت را به محیط بدهد که در این صورت باید این قطعه عوض گردد.

5- ایراد داشتن ترموستات

لازم به ذکر است که وظیفه ترموستات در خودرو تنظیم دمای آب داخل موتور است. هنگام روشن بودن بخاری ترموستات نصف آب گرم خروجی از موتور را به رادیاتور بخاری می‌فرستد. حال زمانی که این قطعه دچار مشکل شود علاوه بر داغ کردن موتور وسیله نقلیه بخاری آن نیز قادر نیست دمای داخل ماشین را گرم کند.

6- مناسب نبودن درز بندی رادیاتور بخاری

نشتی آب از رادیاتور بخاری خودرو باعث می‌شود پروانه‌های واتر پمپ و رادیاتور اصلی دچار جرم گرفتگی و خوردگی گردند و خرابی اهرم تنظیم گرمایشی و سرمایشی خودرو را سبب شوند.

نحوه تعویض رادیاتور بخاری خودرو

برای این منظور لازم است، ابتدا شلنگ‌های بخاری متصل به موتور را باز کرده و سپس بخش میانی کنسول را برای دست پیدا کردن به بخاری باز کرد. حتی ممکن است تعمیرکار مجبور شود برای دسترسی به رادیاتور بخاری داشبورد را کمی شل و رها سازد.

پس از آنکه بخاری قابل دسترس بود، می‌توان کلیه پیچ‌های متصل به آن را باز کرده و فضای بیرون آوردن بخاری را آزادتر کرد.
حال کلیه لوله‌ها را از بخاری جدا کرده و سه پیچ به نام فایروال روی بخاری وجود دارد که باید آن‌ها را نیز باز کرد.

اکنون می‌توان به سراغ فن رفته و آن را نیز باز کرد و از بخاری جدا ساخت و بعد از آن کلیه فیش‌های وصل شده به بخاری و رادیاتور بخاری را جدا کرده و ار سیستم داشبور بیرون آورده شود.

حال که بخاری را از ماشین جدا کرده‌اید با برداشتن قاب روی آن می‌توان به رادیاتور آن به راحتی دسترسی داشته و با خارج کردن رادیاتور معیوب و جایگزین کردن رادیاتور سالم براحتی سیستم گرمایشی و بخاری خودرو قابل نصب و استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *