نکات فنی و آموزشی

استارت دکمه ای | ساخت و نصب کلیس استارت چگونه است؟

استارت دکمه ای

استارت دکمه ای یکی از آپشن‌هایی است که به خودرو هم شمایل زیبایی می‌دهد و هم امکان استفاده آسان برای راننده را فراهم می‌کند. هر روزه با حضور یک آپشن جدید بعضی از ابزارهای رایج و پرکاربرد زندگی روزمره منسوخ شده و از دور خارج می‌گردند.‌ سوئیچ خودرو یکی از همین ابزارهاست که با حضور استارات دکمه‌ای در حال خارج شدن از دور می‌باشد. موضوع اصلی مقاله ما مربوط به استارت دکمه‌ای یا کیلیس استاتر هست که امروزه نصب آن بر روی انواع و اقسام خودروها بسیار رایج شده است.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

استارت دکمه ای چیست ؟

استارت دکمه‌ای یک آپشن نوظهور هست که قابلیت نصب شدن برای تمام خودروهای ایرانی و خارجی را دارد. نصب استارت دکمه‌ای علاوه براینکه منجر به استفاده راحت از خودرو می‌گردد به فضای داخل خودرو نیز جذابیت خاصی می‌بخشد.

رابطه استارت دکمه ای با سوئیچ خودرو به چه صورت است ؟

افزودن آپشن استارت دکمه‌ای به خودرو، منجر به بی‌نیاز کردن راننده از استفاده سوئیچ می‌شود. در واقع استارت دکمه‌ای سبب می‌شود روشن خاموش کردن خودرو برای راننده بیش از حد راحت باشد. همین مزیت به قدری محسوس است که اگر کسی بصورت دائم با آن سروکار داشته باشد، دیگر رانندگی کردن از خودروی بدون استارت دکمه‌ای برایش سخت خواهد بود.

نحوه استفاده از استارت‌دکمه‌ای به چه صورت است ؟

ریموت در فاصله یک متری با خودرو، به صورت اتوماتیک قفل را باز می‌کند و در صورت دور شدن از خودرو درب‎‌ها به طور اتوماتیک قفل می‌شوند. با نشستن پشت فرمون نیازی به در آوردن سوئیچ یا ریموت نیست. راننده با فشار دادن دکمه استارت برق CC را وصل می‌کند، آنگاه با فشار دادن دوباره دکمه استارت روی حالت روشن قرار می‌گیرد. سپس با فشار دادن پدال گاز استارت خودرو روشن می‌گردد. جهت خاموش کردن نیز کافیست دکمه استارت فشار داده شود.
لازم به ذکر است که سیستم استارت دکمه‌ای به راننده این قابلیت را می‌دهد که از راه دور خودروی خود را خاموش کند. در صورت استارت نخوردن ماشین کلیک کنید.

نحوه نصب استارت‌دکمه‌ای بر روی خودرو به چه صورت است ؟

برای نصب سیستم استارت دکمه‌ای باید یکی از سیم‌های تحرک را به خروجی دزدگیر وصل کرد. آنگاه سیم یک CC دزدگیر به سیم یک CC اتومبیل باید وصل شود. آنگاه بعد از قفل و باز کردن اتومبیل توسط دزدگیر استارتر خودرو از حالت زور خارج می‌شود. برای اتصال سیم لا دری دزدگیر باید از یک دیود استفاده شود.

برای تشخیص سیم‌های سنسور از سیم‌های دزدگیر چه راهکاری توصیه می‌گردد؟

معمولاً بعضی از افراد هنگام نصب استارت دکمه‌ای سیم‌های شوک سنسور را با سیم‌های دزدگیر اشتباه گرفته و بجای آن که سیم‌های استارت را به سیم‌های دزدگیر وصل کنند به سیم های شوک سنسور وصل می‌کنند. برای تشخیص این ۲ باید توجه داشت که سیم‌های شک سانسور یک تحریک دارد. برای نصب صحیح باید ۲ سیم سبز و زرد را وصل کرده و ۲ سیم سفید و بنفش را قطع کرد.
لازم به ذکر است که هرگونه اشتباه در نصب استارت دکمه‌ای ممکن است به شدت جان راننده را به خطر بندازد. لذا توصیه می‌گردد حتما به مراکز معتبر جهت نصب مراجعه شود.

نحوه نصب دکمه استارت بر روی خودروهای دارای سیستم ایموبلایزر به چه صورت است؟

نحوه نصب استارت دکمه‌ای بر خودروهای دارای ایموبلایزر یا ضد سرقت به ‌نحوی است که باید این سیستم به طور کلی از روی خودرو حذف شود.
حذف ایموبلایز از روی خودرو امنیت خودرو را به خطر انداخته و سرقت آن آسان می‌شود. تنها درصورتی می‌توان بر روی خودروهای دارای سیستم ایمبولایزر دکمه استارت دکمه‌ای نصب کرد که سیستم دزدگیر را به صورت چیپ در داخل سوئیچ تاشو قرار داد. متأسفانه این عمل برای تعداد معدودی خودرو امکان‌پذیر می‌باشد.

معایب نصب غیر فابریک دکمه استارت دکمه‌ای بر روی خودرو

درحال حاضر در بعضی از خودروها به صورت فابریک از طرف کارخانه به خودرو افزوده می‌شود. اما برخی از خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل هنوز به استارت دکمه‌ای مجهز نیستند.

از آنجایی‌که استارت دکمه‌ای قابلیت‌های زیادی را در اختیار راننده قرار می‌دهد بعضی از افراد اقدام به نصب غیرفابریک این قطعه بر روی خودرو می‌کنند.
اما از دید بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی اضافه کردن غیر فابریک استارت دکمه‌ای چندان عاقلانه و منطقی به نظر نمی‌رسد. زیرا این عامل موجب می‌شود امنیت خودرو از بین رفته و امکان سرقت آن بسیار بالا برود. این درصورتی است که دکمه استارت دکمه‌ای فابریک هرگز منجر به برهم زدن سیستم ضدسرقت خودرو نمی‌گردد.

یکی دیگر از دلایل مخالفت کارشناسان با نصب غیرفابریک، نصب نشدن اصولی و استاندارد این قطعه بر روی خودرو است. شرکت‌های خودروساز این قطعه را به صورت تضمینی و با کیفیت مهندسی شده بر روی خودرو قرار می‌دهند.
نداشتن تخصص کافی منجر می‌شود هنگام نصب این قطعه به صورت غیرفابریک بر روی خودرو سیستم برق خودرو آسیب ببیند. حتی نصب استارت دکمه‌ای به صورت غیرفابریک منجر می‌شود راننده در صورت قفل شدن فرمان به علت عمل نکردن کیسه‌های هوا جان خود را از دست بدهد.

در هنگام خرید دکمه استارت باید محتوای خریداری ‌شده شامل چه مواردی باشد؟

باید هنگام خرید استارت دکمه‌ای توجه داشت که محتوای آن کامل باشد. به طور کلی محتوای دکمه استارتی شامل ۱ عدد دکمه استارت، ۳ عدد آنتن، ۲ عدد ریموت کیلیس، یکEUC مادر دستگاه و ۱ عدد کیف مخصوص نگهداری ریموت باشد.

در خودروهای که مجهز به استارت دکمه‌ای در صورت تمام شدن باتری خودرو یا یلیس استاتر چه باید کرد ؟

اگر هنگام ‌خرید خودرو دفترچه راهنمای خودرو مطالعه شود، راهکار درست برای خالی شدن باتری ماشین یا باتری استارت دکمه‌ای ارائه می‌گردد. در واقع راهکار این مشکل بسته به نوع خودرو و شرکت سازنده آن متفاوت هست. در بعضی خودروها کلیدهای از راه دور دارای دریچه‌ای هستند، در درون این دریچه کلیدی وجود دارد که همان کارهای سوئیچ را انجام می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *