تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

استارت نخوردن ماشین | علت استارت نخوردن ماشین و نحوه رفع آن

استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین به دلایل زیادی می‌تواند اتفاق بیافتد. در بعضی مواقع مانند فصل سرما استارت نخوردن خودرو بیشتر اتفاق می‌افتد. اما توصیه می‌گردد در صورت مواجه با استارت نخوردن ماشین هرگز بدون مراجعه به تعمیرگاه، اقدام به عوض کردن قطعات ماشین نگردد. در این مقاله ما قصد داریم به دلایل استارت نخوردن خودرو بپردازیم اگر تمایل دارید در این باره اطلاعات شخصی خود را بالا ببرید. می‌توانید از مطالب ارائه‌ شده در مقاله نیز بهره بگیرید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

چه دلایلی سبب می‌شوند که خودرو استارت نخورد ؟

به طور کلی استارت نخوردن ماشین با ۴ قطعه باتری، استارت، دینام و سوئیچ خودرو در ارتباط هست.
استارت نخوردن ماشین یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که دارندگان خودرو حتی برای یک ‌بار با آن مواجه گشته‌اند.
اولین چیزی که هنگام استارت نخوردن خودرو به ذهن هر راننده‌ای خطور می‌کند وجود ایراد در باطری و خالی شدن آن است، اما باید متذکر شد که استارت نخوردن خودرو دلایلی دیگری نیز به غیر است خالی شدن باتری می‌توانند داشته باشند که عبارت‌اند از:
۱- خراب شدن باتری

۲- قطع شدن سوئیچ

۳- به وجود آمدن عیب و ایراد در سیم کشی استارت خودرو

۴-به وجود آمدن عیب و ایراد در سیم کشی و اتصالات خودرو

۵- قفل شدن موتور خودرو

۶- شکسته شدن یاتاقان‌های میل‌لنگ یا شاتون‌ها

۷- شکسته شدن دنده استارت و رفتن آن در فلایویل

۸- چسبیده شدن شاتون‌ها یا میل لنگ به یاتاقان

۹- خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک در خودروهای اتوماتیک

برای آشنایی با سیستم برق خودرو کلیک کنید.

اولین راهکار جهت تشخیص علت استارت نخوردن خودرو چیست ؟

معمولاً هنگام مواجهه با مشکل استارت نخوردن خودرو اولین اقدام بررسی باتری خودرو است.
از آنجایی‌که باتری خودرو یک قطعه مصرفی بشمار می‌رود. هنگامی که تاریخ مصرف آن تمام گردد، دیگر غیرقابل مصرف می‌باشد.
بطور کلی مدت زمان عمر باتری ۲ سال است. با توجه به تاثیرگذار بودن یکسری از موارد دیگر مانند نحوه عملکرد دینام طول عمر باتری اندکی بالا و پایین می‌شود.
اگر باتری خراب شده باشند خودرو روشن نمی‌گردد که جهت پی بردن به این نکته لازم است حتماً به تعمیرگاه ماهر مراجعه شود، تا در صورت نیاز باتری تعویض شود.
برای اطمینان اول باید بررسی کرد که آیا باتری خودرو تمام شده است یا نه. برای این منظور توصیه می‌شود از ولت متر استفاده شود. اگر ولت متر در دسترس نبود روشن کردن چراغ جلوی ماشین به صورت نور بالا می‌تواند یاری رسان باشد.

هنگام روشن کردن چراغ خودرو به صورت نور بالا درصورتی که باتری خودرو سالم باشد، نور چراغ‌ها کاملا عادی و مانند همیشه است.

استارت خودرو چه نقشی در مشکل استارت نخوردن خودرو دارد ؟

بی‌شک همه ما می‌دانیم که استارت یکی از قطعات مهم و کاربردی در خودرو است که جهت روشن شدن خودرو دارای نقش ویژه‌ای است. به ‌طور کلی استارت خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که با هماهنگی یکدیگر منجر به روشن شدن خودرو می‌گردند.

روشن شدن خودرو با استارت زدن بدین صورت است که دنده فلایول خودرو درگیر شده و آوانس جرقه را از طریق سانسور میلنگ به کامپیوتر گزارش می‌دهد.
زغال استارت اتوماتیک، پیچ چرخ‌دنده، ۲ شاخه بوش و یک پوسته بیرونی اجزای تشکیل‌ دهنده استارت هستند. حال زمانی که راننده شروع به استارت زدن می‌کند، برق از طریق باتری به سر استارت رسیده، زغال برق را به آرمیچر می‌رساند و آنگاه آرمیچر چرخ دنده را می‌چرخاند و خودرو روشن می‌گردد.
همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در صورت خرابی استارت خودرو فرایند برق رسانی به خودرو مختل شده و استارت نمی‌خورد.

دینام خودرو چه رابطه‌ای با استارت نخوردن خودرو دارند ؟

در پاسخ به این سوال باید جواب داد که دینام عملیات شارژ باتری را برعهده دارد. اگر دینام قادر نباشد باتری را شارژ کند یا آنکه اخلالی در روند شارژ آن به وجود بیایند باتری دیگر شارژ نشده و خالی می‌گردد. همانطور که گفتیم خالی شدن باتری یکی از دلایلی است که منجر به استارت نخوردن خودرو می شود.

اجزای دینام شامل زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوست هستند. این اجزا در کنار یکدیگر عملیات شارژدهی را انجام می دهند. حال اگر یکی از این قطعات دچار مشکل و ایراد شده و بخوبی عمل نکنند، شارژ شدن باتری نیز به طور استاندارد صورت نگرفته و در نتیجه خودرو استارت نمی‌خورد.

سوئیچ چه رابطه‌ای با مشکل استارت نخوردن خودرو دارد ؟

به‌ طور کلی سوئیچ متشکل از ۱ مجموعه مغزی و چند رشته سیم است که دارای ۳ حالت بسته، خاموش و یا باز می‌باشد. هنگامی که سوئیچ بسته است هیچ عملکردی صورت نمی‌گیرد.

اما در حالت باز بودن سوئیچ برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزای موتور می‌رسد. آخرین مرحله که برق به آن می‌رسد استارت است که مثبت ۱۲ ولت از سوئیچ‌ها تنها به اتوماتیک استارت رسیده و خودرو استارت می‌خورد. اگر سوئیچ یا مغزی سوئیچ یا سیم‌کشی آن دچار عیب و ایراد باشند. هنگام استارت زدن، خودرو استارت نخورده و روشن نمی‌شود.

اگر خودرو با تاخیر استارت بخورد و دیرتر از حد معمول روشن شود علت چیست ؟

در اغلب موارد علت دیر استارت خوردن و روشن شدن خودرو وجود ایراد و خرابی در قسمت بوش استارت است. بعضی تصور می‌کنند این علت بدلیل خراب بودن باتری است. اما با تعویض باتری نیز مشکل برطرف نمی‌گردد. در چنین حالتی باید استارت خودرو تعمیر شده و بوش‌های آن تعویض گردد.

علت شنیده شدن صدای غیر معمول هنگام استارت خوردن ماشین چیست ؟

هنگام استارت زدن اگر صدای غیر معمول مانند صدای تق تق به گوش برسد. احتمال خرابی استارت خودرو بسیار بالا است. در چنین مواردی اتوماتیک استارت خراب یا ضعیف هست. وجود یک تیکه سیم برای تست کردن ضعیف بودن یا خرابی اتوماتیک می‌تواند به ما کمک کننده باشد.

به ‌نحوی که یک سر سیم را به قطب مثبت باتری و سر دیگر سیم را به سوکت اتومبیل وصل کرده اگر استارت به ‌خوبی عمل کرده و خودرو روشن گردد یعنی اتوماتیک ضعیف است. اگر مشکل خیلی جدی نباشد این مورد با نصب ریل برای اتوماتیک استارت برطرف می‌گردد.
لازم به ذکر است که رله قطعه ایستاده بوده که برق اتوماتیک را تقویت کرده و موجب رفع کردن ضعف و اخلال عملکرد آن می‌شود.

اگر خودرو پس از مدتی روشن شده و دوباره خاموش شود علت چیست ؟

این علت بیشتر با دینام در ارتباط است. اگر دینام خراب باشد و قادر به شارژ باتری نباشد باتری دشارژ می‌گردد. معمولاً مواقعی که دینام خراب است خودرو فقط ۱ساعت می تواند روشن بماند. بعد از آن خودبه خود خاموش می‌گردد.

این بدین علت است که پس از خالی شدن شارژ باتری خودرو مجدداً روشن نمی‌گردد برای رفع این مشکل لازم است که دینام تعمیر شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد دینام خودرو کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *