نکات فنی و آموزشی

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین | علت و راه رفع مشکل

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین | علت و راه رفع مشکل

برای آن که بتوانید علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را درک کنید، ابتدا باید تا حدی با مکانیک ماشین و اجزای تشکیل دهنده استارت آن آشنا شوید. اگر در حال حاضر با این موضوع در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، بدانید این اتفاق برای خیلی‌ها افتاده، پس صبور بوده و کافی است چند موردی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را بررسی کنید. پس با ما همراه باشید تا علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین‌تان مشخص شود. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین چطور امکان پذیر است؟

هر خودرویی برای روشن شدن و حرکت قطعه ای به نام استارتر دارد که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. زمانی که شما سوییچ را می‌چرخانید و یا دکمه استارت را می‌زنید، ماشین باید روشن شود، اما گاه به جای روشن شدن یک صدای تق خیلی کوتاه می‌شنوید گویی استارت اصلا کار نمی‌کند؛ در این حالت باید مواردی چون ضعیفی باتری، تنظیمات سیستم امنیتی خودرو، پمپ خودرو و… را بررسی کنید.

حالت دیگر استارت خوردن اما روشن نشدن ماشین هست، به طوری‌که شما صدای متناوبی می‌شنوید که گویی هر لحظه ممکن است موتور روشن شود. توصیه می‌کنیم قبل از ادامه این کار به مواردی که در ادامه شرح داده‌ایم توجه کرده و اگر مورد جدی بود از کمک مکانیک استفاده کنید. در صورت استارت نخوردن ماشین کلیک کنید.

آشنایی با عملکرد استارتر خودرو

برای روشن شدن ماشین لازم است سوخت به داخل موتور آمده و مشتعل شود. در قدیم این کار به وسیله  چرخاندن هندل انجام می‌شد. اما در خودروهای امروزی زمانی که شما سوییچ را می چرخانید؛ چرخ دنده های استارتر ماشین به حرکت درمی‌آید، سپس این انرژی به موتور منتفل شده و موتور نیز حرکت می کند. استارتر از بالشتک‌ها، آرمیچر، زغال استارت، پوسته استارت، دنده استارت و… تشکیل شده است. اشکال در هر کدام از این قطعه ها موجب روشن نشدن موتور می‌شود.

استارت خوردن و روشن نشدن | نحوه و مراحل کار استارت خودرو

استارت ماشین در واقع یک موتور الکتریکی است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را دارد. پس با چرخاندن سوییچ شما به وسیله استارتر انرژی الکتریکی را از باتری به موتور انتقال می دهید. در ادامه مراحل انجام این کار شرح داده شده است.

1- سوخت و هوا ترکیب و مخلوط شده

2- به کمک نیروی مکانیکی مخلوط سوخت و هوا فشرده می شود

3- جرقه ای برای اشتعال سوخت و هوا زده می شود

4- پیستون ها در داخل سیلندر حداقل 100 دور در دقیقه به حرکت در می‌آیند

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین چیست؟

حال که با اجزای استارتر و نحوه روشن شدن ماشین آشنا شدید، به راحتی می توانید علت و مبنای مساله را پیدا کرده و آن را حل کنید. در ادامه 7 علت اصلی این موضوع بررسی شده است.

1- اتمام سوخت ماشین

اولین و ساده ترین مساله ای که باید بررسی کنید، داشتن سوخت کافی است. موتور برای روشن شدن نیاز به سوخت دارد، حتی اگر حرکت نکند، پس حتما پیش از هر اقدامی اطمنیان حاصل کنید که به اندازه کافی ماشین بنزین دارد. بهتر است همیشه مقداری بنزین در صندوق خود بگذارید تا در چنین مواقعی بتوانید خود را به نزدیک ترین پمپ بنزین برسانید.

2- خراب شدن پمپ بنزین از علل استارت خوردن و روشن نشدن

پمپ بنزین یکی از اجزای خودرو است که وظیفه انتقال بنزین از باک به موتور را دارد. در صورت خراب شدن پمپ بنزین عمل ترکیب و احتراق امکان پذیر نبوده و ماشین روشن نمی شود. در این مورد لازم هست که به مکانیک مراجعه کرده و برای خرید و تعویض پمپ اقدام کنید.

گاه با وجود سلامت پمپ بنزین، به دلیل گرفتگی فیلتر بنزین عمل سوخت رسانی ناقص اتفاق می افتد. وجود ذرات معلق در باک موجب گرفتگی صافی و نرسیدن بنزین به موتور می شوند.

3- خرابی در استاتر

در بالا درباره استارتر، نحوه عملکرد واجزای تشکیل دهنده آن صحبت کردیم. خرابی هر کدام از قسمت های استارتر باعث می شود که موتور به حرکت در نیامده و روشن نشود. اگر صداهای نامتعارفی می شنوید نشانه ای از خرابی الکتریکی استاتر و اگر نور چراغ های پشت آمپر ضعیف شده اند، استاتر از نظر مکانیکی خراب شده است.

4- خرابی در شمع و کویل

مرحله اشتعال مربوط به شمع، وایر و کویل است. عدم تناسب زمان بندی در اثر خرابی شمع و کویل موجب روشن نشدن ماشین می شود. بد استارت خوردن نشانه ای از خرابی در این قسمت می باشد.

5- بالا بودن دمای آب

زمانی که ماشین برای ساعت ها خاموش بوده، منطقی نیست که دمای آب بالا باشد. اما اگر حسگرهای خودرو یعنی سنسور آب حتی به اشتباه دمای آب را بالا نشان دهد، ماشین روشن نمی شود. بنابراین تنها با درست کردن سنسور آب خودرو ماشین روشن می شود.

6- فعال شدن سنسور ضربه

زمانی که شما تصادف می کنید، سنسور ضربه به طور خودکار، ماشین را خاموش کرده و اجازه روشن شدن نمی دهد. تا زمانی که این سنسور به مکان اولیه برنگردد ، ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. شاید تصادف نکرده باشید، اما سنسور ضربه خودرو به دلیل ضربه شدیدی که با عبور از دست انداز خورده، فعال شده باشد.

7- مشکل در انژکتور

انژکتور (یا کاربراتور) یکی دیگر از قطعاتی است که در فرایند سوخت رسانی وظیفه پاشیدن سوخت را برعهده دارد. وجود ذرات معلق در سوخت و کثیفی از جمله عواملی هستند که مانع از سوخت رسانی می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *