نکات فنی و آموزشی

ترمز دستی | نقش، نحوه کارکرد، نحوه خواباندن ترمز دستی

ترمز دستی | نقش، نحوه کارکرد، نحوه خواباندن ترمز دستی

آیا می‌دانید نحوه بکار بردن سیستم ترمز دستی به چه صورت است؟ ترمز دستی یکی از اجزای ایمنی و مهم به ‌کار رفته در انواع خودرو می باشد که نحوه صحیح بکار بردن آن بسیار حائز اهمیت است. کوچک‌ترین نقص و ایراد در این سیستم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در خودروهای نسل جدید محل قرارگیری و مکانیزم ساخت ترمزها تغییراتی کرده که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

ترمز دستی چیست؟

ترمزدستی یکی از اجزاء ایمنی به کار برده در وسایل نقلیه می‌باشد که برای پیشگیری از حرکت خودرو در زمان‌هایی که خودرو مخصوصا در یک محل شیب دار پارک شده است به کار برده می‌شود. ترمزدستی در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر به وسیله یک دکمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سیستم ترمز خودرو کلیک کنید.

تفاوت ترمز دستی با ترمز پایی چیست؟

همانطور که متوجه شدید؛ سیستم ترمزدستی کاملاً مجزا از سیستم ترمز پایی است. برای استفاده از این سیستم برعکس سیستم ترمز پایی هیچ نیازی به روغن ترمز نیست.
ترمزدستی نسبت به ترمز معمولی یا ترمز پایی بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ترمزدستی هرگز قابلیت جایگزینی به جای ترمز اصلی یا پایی را ندارد.

نحوه کارکرد ترمز دستی به چه صورت است ؟

نحوه کار با ترمزدستی بدین شکل است که با کشیدن اهرم ترمزدستی و ایجاد کشش در لنت‌ها به وسیله سیم، منجر به قفل شدن چرخ‌ها می‌گردد.
معمولاً ترمزدستی فقط دو چرخ از مجموع چهار چرخ خودرو را درگیر می‌کند که معمولا به علت قرارگیری وزن بیشتر خودرو بر روی چرخ‌های عقب، در اکثر خودروها این سیستم روی چرخ‌های عقب تعبیه می‌شود.

ترمزدستی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

همانطور که گفتیم ترمزدستی بر اساس مدل جدید یا قدیمی بودن خودرو متفاوت است و از این جهت به دو دسته ترمزدستی اهرمی و ترمزدستی دکمه‌ای تقسیم می‌گردد که به صورت مجزا به عملکرد هر دو خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد ترمز دستی اهرمی

این نوع سیستم ترمزدستی بر روی خودروهای قدیمی و معمولی به کار بسته می‌شود و به شکل یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا پدال قرار می‌گیرد.

وقتی راننده قصد دارد خودرو را متوقف کند، باید اقدام به فعال کردن سیستم ترمزدستی کند، پس باید اهرم ترمزدستی را به سمت بالا بکشد و آنگاه در آخرین درجه آن را رها کند.
برای رها کردن وسیله نقلیه هم تنها کافی است دکمه‌ای را که در بالای سر اهرم قرار گرفته است را فشار داده و آن را به سمت پایین رها سازد.
ترمزدستی اهرمی به سیستم ترمزدستی یک سیم و دوسیم معروف هستند.

در نوع یک سیم اهرم فعال‌کننده ترمز به یک سیم متصل می‌باشد. این سیم به وسیله یک نگهدارنده T شکل به دو چرخ متصل می‌گردد.
با بالا بردن اهرم سیم کشیده شده و درنتیجه هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده می‌شوند در نتیجه سیستم ترمز هر دو چرخ را به یک اندازه فعال می‌کند.

در روش استفاده از سیستم ترمز دستی اهرمی، دو سیم مجزا است که هر کدام از این سیم‌ها به یک چرخ متصل شده و با کشیدن اهرم هر دو سیستم ترمز به یک اندازه درگیر می‌شوند.

نحوه عملکرد ترم دستی دکمه‌ای به چه صورت می‌باشد؟

این نوع سیستم ترمزدستی نیز مانند سیستم ترمزدستی اهرمی دارای ۲ نوع سیستم ترمزدستی ۱ سیم و تک سیم می‌باشد.
در مدل تک سیم که با علامت p نشان داده شده است، راننده با فشردن آن با استفاده از یک موتور برق کوچک باعث کشیده شدن سیم ترمز و در نتیجه درگیر شدن ترمزها می‌گردد.
در مدل برقی این نوع ترمزدستی روی هر چرخ سیستم الکترونیکی قرار گرفته که به هنگام فشردن دکمه به دیسک‌ها فشار وارد شده و هر دو دیسک چرخ را به یک اندازه درگیر می‌کند.

چه مواقعی می توان از ترمز دستی استفاده کرد ؟

استفاده طولانی ‌مدت از ترمزدستی به علت ایجاد استحکام خطرناک می‌باشند. معمولاً برای متوقف ساختن خودرو در سطوح شیب‌دار، پارک کردن خودرو، کم کردن سرعت خودرو در مواقع اضطراری و انجام حرکات نمایشی می‌توان از ترمزدستی استفاده کرد.

محل قرارگیری ترمزدستی کجاست ؟

استفاده اصلی ترمزدستی به منظور نگهداری و پارک خودرو در توقفگاه‌ها است. به‌همین سبب ترمزدستی باید بر روی قطعاتی قرار بگیرد که بتواند کارایی خود را به نحو احسن داشته باشد.
از این‌رو محل قرارگیری ترمزدستی یا بر روی چرخ‌ها است که مانع از چرخیدن چرخ‌ها شود و یا این‌که بر روی میل‌لنگ گاردان قرار می‌گیرد که مانع از گردیدن میل‌لنگ و حرکت خودرو شود.
البته ناگفته نماند که در داخل کابین خودرو سیستم ترمزدستی یا همان ترمز پارک عموماً در کنسول مرکزی خودرو یا در بین صندلی راننده و درب اتومبیل قرار می‌گیرد.

دلیل استفاده کوتاه و متناوب ترمز دستی چیست ؟

ترمزدستی به واسطه ایجاد استحکاک بین بازوهای ترمز و کاسه چرخ‌ها منجر به توقف خودرو در حین سرعت می‌شود. از این‌رو اصطکاک طولانی تولید گرمای زیاد نموده و ممکن است فلزات و لنت را سرخ کند، به همین سبب است که کاربرد ترمز دستی باید کوتاه و متناوب باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به آتش‌سوزی گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *