تعمیرات و نگهداری

صدا هنگام ترمز | علت سوت کشیدن، صدای تق تق و سایش ترمز

صدا هنگام ترمز

احتمالا برایتان اتفاق افتاده که بعد از تعویض لنت، صدا هایی هنگام ترمز گرفتن به گوش برسد. صداهایی مثل تق‌تق، جیرجیر یا سوت‌کشیدن ترمز که باعث ایجاد نگرانی می‌شود. علاوه بر تازگی لنت‌ها عوامل متعددی می‌تواند باعث این صداها شوند. با شناخت این عوامل می‌توانید تشخیص دهید که ترمز نیاز به تعمیرات و یا تعویض دارد یا خیر؟ باید گفت همیشه این صداها دلیل بر خرابی نیستند؛ از این رو پس از مدتی شما هم معنای صداهای مختلف ترمز را متوجه شده و اقدام مناسب را پیش می‌گیرید. در ادامه با خواندن این مقاله از تجربیات دیگران استفاده نمایید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

کارکرد ترمز خودرو

ترمز به وسیله لنت‌ها، دیسک، پدال و روغن ترمز عمل می‌کند. هنگام فشار دادن پدال ترمز، فشار روغن، سبب انتقال نیروی پدال به لنت‌ها می‌شود. با چسبیدن لنت‌ها به دو طرف دیسک و ایجاد اصطکاک بین لنت و دیسک، عمل توقف خودرو صورت می‌گیرد. برای آشنایی با سیستم ترمز خودرو کلیک کنید.

چه عواملی باعث صدا هنگام ترمز می‌شوند؟

1-صدا خرخر هنگام ترمز خودرو

  صدای خرخر ترمز به دو دلیل زیر می‌تواند ایجاد شود:

  • ممکن است صدای خرخر به دلیل ساییدگی دیسک باشد. در این حالت لبه‌ای ایجاد می‌شود و این لبه‌ زنگ می‌زند. اگر لنت کمی تکان بخورد و با لبه زنگ زده تماس برقرار کند، صدای خرخر به وجود می‌آید. علت لبه‌دار شدن دیسک، ممکن است‌ کیفیت بد لنت قبلی باشد. می‌توانید در صورت زنگ زدگی لبه‌های دیسک با کمی سنباده قسمت زنگ‎زده شده را ساییده و لنت را دوباره تنظیم کرد.
  • صدای خرخر ممکن است نشانه تمام شدن لنت باشد. بعضی لنت‌ها سیم اتصال ندارند و از یک تکه آهنی استفاده شده است. زمانی که لنت تمام می‌شود آهن به دیسک کشیده می‌شود.

2- صدا سوت با طولانی شدن زمان توقف هنگام ترمز

در صورت تمام شدن لنت، مسافتی که خودرو متوقف می‌گردد؛ طولانی شده و امنیت سرنشینان را تهدید می‌کند. همچنین این امر موجب کشیده شدن آهن نگهدارنده لنت به دیسک می‌شود و لنت به صدا در می‌آید.

3-صدای لنت خودرو ناشی از کثیف بودن بین لنت و دیسک

وجود آلودگی بین لنت و دیسک خودرو باعث ایجاد شیار در دیسک می‌شود. گل‌و لای، خاک جاده و هر چیز کوچکی که بتواند بین لنت و دیسک قرار بگیرد؛ موجب آلودگی آن‌‌ها می‌گردد. می‌توان برای تمیز کردن دیسک از پاک کننده‌های ترمز یا آب و صابون استفاده کرد.

4-صدا هنگام ترمز به دلیل کیفیت بد لنت

کیفیت بد لنت خودرو هم باعث تولید صدای ترمز می‌شود. دلیل آن استفاده از مواد نامناسب و سخت برای ساخت لنت است. پس همیشه قطعات باکیفیت و استاندارد برای ماشینتان خریداری کنید.

5-صاف شدن سطح دیسک

به اصطلاح شیشه‌ای شدن دیسک یا صاف شدن آن هم می‌تواند یکی از علل به صدا درآمدن ترمزها باشد. ابتدا باید کمی آن را سنباده کشید و اگر برطرف نشد باید دیسک تعویض شود.

6- صدا هنگام ترمز بعد از تعویض لنت

زمانی که لنت نو با کهنه تعویض می‌شود، مدتی تا مچ‌شدن و هماهنگی کامل لنت با دیسک، احتمال سوت کشیدن آن وجود دارد. توصیه می‌شود تا مدتی بعد از تعویض لنت با سرعت بالا یا در جاده رانندگی نکنید تا نیاز به ترمز شدید نداشته باشید. برای اطلاع از زمان مناسب تعویض لنت ترمز خودرو کلیک کنید.

7- سایر عوامل

علاوه بر 6 مورد ذکر شده، در صورت سوت کشیدن و یا صدا دادن لنت ها، عوامل زیر را هم بررسی نمایید.

  • جدا شدن لنت از آهن نگهدارنده لنت
  • داغ شدن زیاد لنت
  • نداشتن فنر لنت یا آسیب دیدن فنر
  • خشک بودن و روان نبودن اجزاء و قطعات مرتبط با لنت و دیسک
  • خراب شدن بلبرینگ‌ها
  • شل شدن کالیپر‌ها

استفاده از فنونی برای از بین بردن صدا هنگام ترمز خودرو

1-پخ زنی/ ترمز خودرو

پخ زنی لنت باعث وارد شدن فشار یکسان به همه قسمت‌های لنت می‌شود و سبب جلوگیری از صدا اضافی می‌شود. (زمان نو بودن و تازه تعویض شدن لنت).

2-ایجاد شیار در مرکز لنت

به دو دلیل در مرکز لنت شیار ایجاد می‌شود، هم برای خارج شدن گرد و غبار و هم کاهش یافتن صدا.

4-استفاده از ورق‌هایی در پشت لنت به اصطلاح (shim)

این ورق‌ها ارتعاشات و صداهای اضافی لنت و کالیپر را به خود جذب می‌کند.

5-استفاده از NRS

باعث محکم شدن مواد لنت به آهن لنت می‌شود. تا اتمام لنت مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث جدا شدن و صدای سوت نمی‌شود.

نکاتی در هنگام شنیدن صدای ترمز خودرو

اگر هنگام رانندگی در جاده متوجه صداهایی از ترمز خودرو شده‌اید و دسترسی به تعمیرگاه برای شما وجود نداشت، در صورت توانایی توقف کرده از جایگاه صحیح لنت‌ها اطمینان پیدا کنید. اگر فنر لنت یا قطعه‎ای از آن شل شده بود آن را محکم کنید. کالیپرها را روغن‌کاری کنید. بلبرینگ چرخ و دیسک را بررسی کنید.

در صورتی که قادر به انجام این کارها نیستید از لاین کُند رو جاده با احتیاط رانندگی کنید و به اولین تعمیرگاه قابل دسترس مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *