تعمیرات و نگهداری

تمام شدن لنت ترمز | عمر مفید و نشانه های تمام شدن لنت ترمز

تمام شدن لنت ترمز

تمام شدن لنت ترمز همیشه با صدا همراه نیست، صدای لنت حتی گاهی به دلیل نو بودن لنت‌ها است. شما قبل از سفر و یا حرکت در مسافت‌های طولانی حتما باید خودرویتان را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عملکرد نامناسب لنت‌ها حوادث جبران ناپذیری امکان وقوع دارد، بنابراین برای اطمینان از سلامت ترمزها بهتر است خودتان نیز اطلاعات لازم را کسب کنید. درادامه به توضیح کامل درباره تمام شدن لنت‌ها پرداخته‌ایم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

علت تمام شدن لنت ترمز

در سیستم ترمز تعدادی قطعه مصرفی به کار رفته است که به مرور زمان تمام شده و یا از کارایی آن کاسته می‌شود. پس باید قطعات مصرفی بکار رفته در سیستم ترمر هر چند وقت یک‌بار تعویض گردند.

‌لنت‌های ترمز از مهم‌ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز خودرو به شمار می‌روند که باید در طی زمان عوض شده و لنت جدید جایگزین شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو کلیک کنید.

ارتباط بین عملکرد سیستم ترمز و لنت ترمز

خرابی سیستم ترمز می‌تواند منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیری گردد.
سیستم ترمز خودرو تشکیل شده از قطعات متعددی بوده و دارای فرآیندی است که منجر به حرکت خودرو می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید فرآیند ترمزگیری با فشردن پدال ترمز آغاز شده و در نتیجه فشار پدال روغن ترمز به درون کاسه لنت جاری می‌شود و لنت‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند.
در واقع حرکت لنت‌ها به سمت جلو اصتحکاک بین لنت‌ها و دیسک را ایجاد کرده که این عمل موجب کم شدن سرعت خودرو و ایستادن آن می‌گردد.

بنابراین لنت ترمز یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز بوده و در ساز و کار ترمز، دخالت مستقیم دارد.

علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو چیست ؟

با توجه به مقدار و نحوه استفاده شما از خودرو، زمان تعویض لنت‌ها فرق می‌کند. برای مثال رانندگان تاکسی که در ترافیک درون شهری دائم در حال تردد هستند، در بازه‌های کوتاه‌تری باید لنت را تعویض کنند. با این حال اگر زیاد با تعمیرات و مشکلات ماشین آشنایی ندارید، با آگاه از چند نشانه‌ای که در ادامه گفته‌ایم می‌توانید در زمان مناسب برای تعویض لنت‌ها اقدام کنید.

۱- به گوش رسیدن صدای خرخر در لنت ترمز

یک قطعه فلزی کوچک در بالای لنت ترمز قرار دارد که به تشخیص تمام شدن لنت ترمز کمک می‌کند. پس وقتی لنت ترمز تمام می‌شود، این قطعه فلزی با روتور تماس پیدا کرده و به صاحب خودرو هشدار می‌دهد که لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض دارد.

اگر به‌موقع برای تعویض لنت اقدام نشود روتور موتور نیز دچار آسیب می‌گردد. این عامل هزینه‌های تعمیر بالایی را برای راننده به بار می‌آورد.

۲-تشخیص تمام شدن لنت با شنیدن صدای سوت

هنگامی که کیفیت لنت ترمز پایین باشد و یا این‌که لنت تمام شود، صدایی شبیه سوت به گوش می‌رسد.
شنیدن صدای سوت از سمت چرخ‌ها در هنگام تمام شدن لنت به قدری می‌تواند زیاد باشد که حتی از داخل اتاق ماشین و بالا بودن شیشه‌ها نیز قابل تشخیص است. برای آشنایی با معنی انواع صدا هنگام ترمز کلیک کنید.

۳- هنگام ترمز گرفتن ، خودرو کشیده می شود

تمام شدن لنت خودرو و تعویض دیرهنگام آن ممکن است به بروز تصادفات رانندگی دامن بزند. چرا که با تمام شدن لنت، وقتی پدال ترمز را فشار دهید به مانند قبل عمل نکرده و تا زمان ایست کامل ماشین بر سطح مسیر کشیده می‌شود؛ پس دیر عمل کردن ترمز باعث تصادفات خواهد شد. در نتیجه راننده هنگام رانندگی قادر به کنترل خودرو نبوده که بسیار خطرناک است.
با تمام شدن لنت، نیروی یکسانی بین چرخ‌ها وارد نمی‌شود، این موضوع هم می‌تواند باعث دیر عمل کردن ترمز و کشیده شدن ماشین شود.

۴- تمام شدن لنت و لرزش پدال ترمز

لرزش پدال ترمز بیشتر در خودروهایی به چشم می‌خورد که دارای سیستم ترمز ABS هستند.
از آنجایی که در مدل ای بی اس، سیستم ترمز عملکردی است و با اتصال و جدا کردن پیاپی لنت مانع از لیز خوردن و قفل شدن چرخ خودرو می‌شود؛
هنگام تمام شدن لنت، ترمز غیرعادی و لرزش خودرو به وجود می‌آید.

۵- عمل نکردن به هنگام ترمز خودرو

تشخیص این علامت برای تمام شدن لنت خودرو نیاز به کمی تجربه دارد. معمولاً هنگام فشار دادن پدال شاهد عملکرد همیشگی آن نخواهیم بود و لازم است برای عملکرد مناسب بیشتر از قبل به پدال فشار وارد شود. همچنین ممکن است سرعت ترمزگیری پدال بیشتر از حد پایین برود.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه زمانی است ؟

توصیه می‌شود در طی مسافتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر برای تعویض لنت خودرو اقدام گردد.
همچنین دقت به ضخامت لنت ترمز نیز از راه‌های تشخیص زمان تعویض لنت خودرو محسوب می‌گردد. به ‌نحوی که اگر ضخامت لنت ترمز به به ۸۰ درصد مقدار اولیه خود رسیده باشد باید جهت تعویض اقدام شود.‌
هنگام برخورد با هرکدام از علائم ذکرشده در بالا نیز باید برای تعویض لنت اقدام کنید.

چه رابطه‌ای بین سیستم ترمز ABS و لنت ترمز وجود دارد ؟

این سیستم ترمز تاثیر بسیار زیادی در عملکرد خودرو و سلامت آن دارد. به همین خاطر خودروهایی که مجهز به سیستم ترمزabs نیستند هنگام ترمزهای شدید به جلو کشیده می‌شوند.
سیستم ترمز ABS در هنگام ترمزگیری شدید تمام نیرویی که برای توقف یا کم کردن سرعت به‌صورت ناگهانی نیاز است را در ۴ چرخ خودرو تقسیم کرده و سبب سهولت توقف خودرو می‌گردد. این عامل سبب می‌شود هنگام ترمزگیری خودرو دیگر بر سطح جاده کشیده نشود.
همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید این سیستم ترمز موجب می‌شود که لنت‌های خودرو، طول عمر طولانی‌تری داشته باشند.

عدم تعویض بموقع لنت ترمز چه عواقبی در پی دارد ؟

همانطور که متوجه شدید؛ لنت ترمز خودرو در گذر زمان احتیاج به تعویض داشته و یک قطعه مصرفی است که پس از تمام شدن باید تعویض گردد.
همچنین ممکن است در برخی موارد این قطعه دچار مشکل گردد و قادر به کارایی لازم نباشد.

پس لازم است در زمان معین جهت تعویض این قطعه مصرفی اقدام لازم صورت گیرد. در صورت نادیده گرفتن این مسائل و بموقع تعویض نکردن لنت ترمز دارنده خودرو دچار خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری می‌گردد.

طول عمر لنت ها به چه عواملی بستگی دارد ؟

لازم به ذکر است که لنت‌های مورد استفاده حال حاضر اغلب از جنس سرامیکی بوده که باوجود این‌که این نوع لنت‌ها دارای عملکرد مناسب است، اما قیمت بسیار بالایی دارند.
لازم است برای کاهش هزینه‌ها در نحوه نگه‌داری این قطعه کوشا بود. به طور کامل طول عمر لنت ها به عوامل زیر بستگی دارد.

نوع خودرویی که لنت بر روی آن به کار بسته می‌شود، شیوه رانندگی کردن، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی کردن.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *