نکات فنی و آموزشی

قفل شدن ترمز | خطرات و علت قفل شدن ترمز خودرو چیست؟

قفل شدن ترمز | خطرات و علت قفل شدن ترمز خودرو چیست؟

قفل شدن ترمز در هر خودرویی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. با فقل شدن ترمز شما با مشکلاتی چون ناتوانی در کنترل خودرو، صدای آزاردهنده لنت‌ها، آسیب دیسک، ناتوانی در حرکت خودرو، ناتوانی در شتاب گیری و… مواجه می‌شوید. اگر این وضعیت در مکانی که دسترسی به تعمیرگاه نداشته باشید، پیش بیاید؛ دردسرها بیشتر شده و شما را مشکلات متعددی مواجه می‌کند. مشکل قفل شدن ترمز به راحتی قابل رفع بوده و با پرداخت هزینه  پایین از بروز هزینه های سرسام آور جلوگیری کنید. 

یکی از خطرناک‌ترین پیشامدها در هنگام رانندگی قفل شدن و عمل نکردن سیستم ترمز می باشد. و موضوع این مقاله مرتبط با با همین مساله است.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

قفل شدن ترمز به چه معناست ؟

قفل کردن ترمز به‌معنای گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو است. یعنی هنگام گرفتن ترمز دستی لنت‌های ترمز با دیسک خودرو همچنان درگیر باشد و صدای خش‌خش زیادی به گوش برسد. همچنین سیستم ترمز خودرو از ایجاد سرعت و شتاب مناسب با موقعیت خودرو ناتوان باشد.

گاهی ممکن است قفل شدن در یکی از چرخ‌های خودرو به وجود بیاید که این عامل سبب برهم زدن تعادل خودرو می‌شود و خودرو به یک سمت متمایل می‌شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو کلیک کنید.

قفل شدن ترمز به چه دلایلی رخ می دهد ؟

معمولاً قفل شدن سیستم ترمز بنا به دلایلی می‌تواند اتفاق بیفتد که این دلایل عبارت از:

۱- مشکل در اهرم پدال خودرو و عملکرد سیستم ترمز

۲- گیر کردن لنت‌های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ یا روبروی دیسک‌ها که سبب می‌شود در قسمت نگهدارنده خودرو آسیب جدی وارد شده شود

۳-ترمزهای پیاپی هنگام حرکت در سرازیری جاده و یا سنگین بودن بیش از حد خودرو می‌تواند به سیستم ترمز آسیب زده و موجب قفل شدن ترمز گردد

۴- وجود مشکل فنی در سیستم بوستر ترمز؛ این مشکل سبب می‌شود روغن ترمز تخلیه نشده و فشار وارده بر روی دیسک‌های خودرو همچنان باقی بماند.
علت این اتفاق وجود مشکل و ایرادی در پیستون بوستر ترمز خودرو است که باید جهت رفع آن به تعمیرگاه مراجعه کرد

۵- پین‌ها و گیره ترمز قطعه‌ای در سیستم ترمز هستند که پیستون ها بر روی آن قرار گرفته‌اند. هنگامی‌که نگهدارنده و پین‌ها دچار مشکل شده باشند در ترمزگیری خودرو اختلال‌هایی به وجود خواهد آمد.
معمولاً این مشکل بیشتر در ترمز کاسه‌ای به وجود می‌آید، هنگامی‌که در سیستم ترمز کاسه‌ای شکستگی کفشک اتفاق بیفتد گیرنده و پین‌های گیرنده ترمز دچار مشکل می‌شوند.

۶- گیر کردن پدال ترمز

۷- لقی یا تنظیم نبودن لنت‌ها

۸- مشکل داشتن سیلندرهای ترمز روی چرخ‌ها

۹- داغ کردن لنت‌ها و افزایش درجه حرارت سیستم ترمز

۱۰- گرفتگی لوله ترمز

۱۲- کم بودن میزان و اندازه‌ای وکیوم موتور و یا شلنگ وکیوم

۱۳- خراب بودن شیر کنترل

خراب بودن شیر پدال خودرو چه رابطه‌ای با سفت و قفل شدن ترمز دارد؟

وجود ایراد و مشکل در شیر کنترل مقدمات قفل شدن ترمز را به وجود می‌آورد.
برای رفع این مشکل باید ابتدا موتور روشن شده و چند دقیقه کار کند تا در داخل پوسته یک خلا به وجود بیاید. آنگاه موتور خاموش شده و پس از چند دقیقه بر پدال ترمز فشار وارد گردد، به نحوی که هیچ خلائی در داخل پوستر باقی نماند.
در صورت نیاز این شیر باید تعویض گردد.

برای اطمینان از سالم بودن بوستر ترمز چه باید کرد ؟

برای این کار لازم است ابتدا موتور خودرو خاموش شده و چند مرتبه پدال ترمز فشار داده شود، به نحوی که خلأ داخل پوسته از بین برود. آنگاه در حالتی که پدال ترمز فشار داده می‌شود، موتور خودرو روشن شده و اگر در این حالت پدال ترمز پایین رفت و نرم شد؛ به این معنی است که پوست سالم است و اگر همچنان پدال سفت باشد نشان‌دهنده وجود ایراد در سیستم ترمز می‌باشد.

لازم است برای رفع این مشکل بوستر ترمز عوض شود؛ زیرا این عامل سبب قفل شدن ترمز خودرو و ایجاد مشکلات زیادی می‌گردد.

نرم یا شل بودن پدال ترمز چیست و چه رابطه‌ای با قفل شدن ترمز دارد ؟

نرم بودن سیستم پدال ترمز به این معنی است که با فشار دادن پدال ترمز، پدال عمل نخواهد کرد که می‌تواند بنا به دلایلی مانند خراب بودن روغن ترمز و یا تخلیه روغن به دلیل نشت و مشکلات موجود در سیستم بسته مدار ترمز، فاسد شدن روغن ترمز به علت افزایش رطوبت روغن هوا داشتن سیستم ترمز خودرو اتفاق بیافتد.
در صورت عمل نکردن سیستم ترمز یا نرم بودن پدال ترمز بهترین توصیه مراجعه به تعمیرگاه است.

همان‌طور که متوجه شدید نرم یا شل بودن پدال ترمز سبب می‌گردد تا سیستم ترمز به خوبی کار نکرده و درنتیجه موجب قفل شدن ترمز گردد.

سفت بودن بیش از حد پدال ترمز به چه معنی است و چه رابطه‌ای با قفل ترمز خودرو دارد ؟

سفت شدن ترمز که به چوب شدن پدال ترمز نیز خوانده می‌شود. هنگامی به وجود می‌آید که پدال بیش از حد سفت باشد، اما با فشردن ترمز هیچ عکس‌العملی برای توقف خودرو مشاهده نمی‌شود.
این مشکل به دلایلی مانند: میزان نبودن سطح روغن ترمز یا وجود مشکلاتی در سیستم بوستر ترمز به وجود می‌آید.
سفت بودن بیش از حد پدال ترمز، ترمزگیری و توقف خودرو را با مشکل مواجه می‌کند.

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز به چه معناست ؟

پایین بودن پدال ترمز نیز به‌عنوان یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو شناخته می‌شود که نشان‌دهنده وجود مشکل و خرابی در سیستم ترمز وسیله نقلیه است.
پایین بودن پیش از حد پدال به دلایلی مانند سائیدگی بیش از حد لنت‌ها، خوب عمل نکردن بوستر ترمز، خراب شدن سیلندرهای ترمز، هوا گرفتگی در مدار روغن، پایین بودن سطح روغن، آسیب‌دیدگی لوله‌ها و یا مدار ترمز نشتی روغن، تنظیم نبودن اجزای مختلف آن و رگلاژ نبودن پدال ترمز اتفاق می‌افتد.

صدای لنت ترمز چه رابطه‌ای با قفل شدن ترمز دارد ؟

صدای سوت لنت ترمز یکی از نشانه‌های آسیب‌دیدگی قطعات ترمز مانند دیسک ترمز می‌باشد که در هنگام ترمز گرفتن و یا حتی بدون فشردن پدال ترمز و ترمز گرفتن این صدا از لنت ترمز به گوش می‌رسد.

درصورتی که بدون فشردن پدال ترمز مشکل صوت لنت ترمز وجود داشته باشد، باید سیستم ترمز بررسی شود. زیرا این عامل ممکن است به علت قفل شدن سیستم ترمز رخ داده باشد.
اما چنانچه فقط در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز به گوش می‌رسد دلیل آن به خاطر تمام شدن لنت های خودرو است. برای آشنایی با انواع صدا هنگام ترمز کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *