تعمیرات و نگهداری

سرد بودن بخاری ماشین | علت سرد یا کم شدن گرمای بخاری خودرو

سرد بودن بخاری ماشین | علت سرد یا کم شدن گرمای بخاری خودرو

سرد بودن بخاری ماشین نشانه ای از خرابی در یکی از عملکردهای موتور است. در دمای معتدل موتور خودرو بهترین عملکرد را خواهد داشت. اما در هوای بسیار گرم و بسیار سرد موتور خودرو و عملکرد آن نیاز به کمی دقت و توجه بیشتر دارد. همانطور که می‌دانید بخاری ماشین یکی از ابزارهای هست که در فصل زمستان به منظور گرم کردن فضای داخل کابین روی آن تعبیه شده است. معمولاً در هوای سرد موتور خودرو برای رسیدن به دمای نرمال و عادی به زمان زیادی نیاز دارد. اما در صورتی که هوای بخاری گرم نمی‌شود با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

گرمای بخاری ماشین از کجا تامین می شود؟

گرمای انتشار یافته از طریق بخاری به داخل کابین از گرمای آب موتور بدست می‌آید. گرمای موتور، گرمایی است که نسبتاً تلف شده و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. کارشناسان و متخصصان تلاش کرده‌اند که از گرمای حاصل از احتراق موتور کاربرد مناسبی را ببرند. بنابراین در فصل زمستان از این گرما به عنوان فاکتوری برای گرم کردن داخل کابین خودرو استفاده می‌گردد.

علت سرد بودن بخاری ماشین چیست ؟

سرد بودن ماشین خودرو یا پائین بودن گرمای آن یکی از مشکلات بسیار رایجی است که دارندگان معمولاً از آن گله و شکایت می‌کنند. همانطور که گفتیم بخاری ماشین گرمای خود را از گرمای حاصل از احتراق موتور خودرو طی فرایندی تأمین می‌کند. حال هرگاه در هر کدام از اجزای انتقال گرما به داخل کابین، ایرادی به وجود بیاید، بخاری خودرو سرد شده و یا اینکه گرمای آن بسیار کم می‌شود.

به طور کلی دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به این مشکل شود. برخی از این دلایل عبارتند از: گرفتگی یا خرابی رادیاتور، گرفتگی شلنگ، گرفتگی شلنگ آبی وارد شده بخاری،خرابی فن یا دمنده بخاری، کافی نبودن آب موتور خودرو و قفل شدن ترموستات خودرو.

نقش رادیاتور بخاری در سرد بودن بخاری ماشین خودرو چیست ؟

معمولاً گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری در اکثر موارد اولین و بیشترین علت سرد بودن بخاری خودرو است. هنگامی که رادیاتور بخاری قادر نباشد به نحو احسن تبادل حرارتی داشته باشد و گرما را از آب به هوا منتقل کند؛ در نتیجه بخاری گرمای لازم را نداشته و آنچنان که باید گرم نمی‌کند. در اغلب موارد برای رفع مشکل باید رادیاتور بخاری خودرو تعویض گردد. اما گاهی اوقات نیز با پاک کردن مجرای رادیاتور می‌توان عیب موجود در آن را رفع کرده و دوباره آن را به چرخه انتقال سیستم گرمای احتراق موتور به داخل کابین وارد کرد. برای آشنایی با سیستم رادیاتور بخاری خودرو کلیک کنید.

آیا سرد بودن بخاری ماشین می تواند به خاطر گرفتگی شلنگ رابط بخاری و رادیاتور باشد؟

شلنگ آب از بخاری وارد شده و به رادیاتور خودرو متصل گردیده ‌است. حال هرگاه این شلنگ به خاطر هوا یا وجود رسوبات یا هرچیز دیگری دچار گرفتگی شود، آب داغ موتور نمی‌تواند به شبکه گرمایی منتقل شود. این مشکل به ‌راحتی قابل رفع است. در واقع با بازکردن شلنگ به راحتی گرفتگی برطرف شده و گردش آب به عملکرد عادی خود باز خواهد گشت.

خرابی فن بخاری چه نقشی در سرد بودن بخاری ماشین دارد ؟

خرابی فن بخاری خودرو نیز یکی از دلایلی است که منجر به سرد شدن بخاری خودرو می‌گردد. همانطور که می‌دانید آب داغ موتور وارد سیستم بخاری خودرو می‌شود، اما به علت خرابی دمنده و فن گرمای آب داغ به محیط انتقال نمی‌یابد. زیرا گرمای آن به شبکه گرمایشی بخاری برخورد نمی‌کند. معمولاً برای این مشکل باید فن بخاری را باز کرده و پس از رفع کردن عیب آن دوباره آن را بر سر جای خود برگرداند.

اشکال در دریچه های بخاری خودرو چه تأثیری بر میزان گرمای آن دارد ؟

یکی از دلایل مهم گرم نشدن بخاری خودرو اشکال در دریچه‌های بخاری و ورود هوای سرد به مسیر خروجی هوایی بخاری است. این مشکل باعث می‌شود باد حاصل از بخاری خودرو ولرم یا سرد باشد. در اتومبیل‌هایی که دارای دریچه تنظیم سرما و گرمایی مکانیکی هستند. معمولاً خار نگهدارنده سیستم دریچه هوا دچار مشکل شده و دریچه هوای سرد به طور کامل بسته نمی‌گردد. معمولاً علت این مشکل به خاطر شل شدن اهرم تنظیم دریچه هوا است.

آیا پایین بودن سطح آب موتور خودرو می‌تواند منجر به سرد شدن بخاری خودرو شود ؟

بله کافی نبودن آب موتور و پائین بودن سطح آن موجب سرد شدن بخاری ماشین می‌گردد. در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز قادر نیست، به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد. برای رفع این مشکل باید به سیستم خنک کاری موتور آب افزوده گردد. برای پیدا کردن علت کم شدن آب رادیاتور خودرو کلیک کنید.

ترموستات خودرو چه تأثیری با سردی بخاری خودرو دارد؟

گاهی اوقات ترموستات به علت خرابی همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط بخاری خودرو قادر نیست گرمای مورد نیاز خود را تولید کند. باید برای رفع این مشکل ترموستات تامین تعمیر گردد.

تفاوت بخاری موتور انژکتوری با موتور کاربراتی چیست؟

معمولاً بخاری‌های موتورهای کاربراتوری از جنس مس و برنج است، به همین دلیل زمان زیادی طول می‌کشد تا گرم شده و هوای گرم را وارد کابین داخل خودرو کند. اما بخاری‌های انژکتوری از جنس آلومینیوم هستند. به همین دلیل تبادل حرارتی آن‌ها بسیار بالاتر است.
بطور کلی شبکه ورود آب گرم و موتور انژکتوری بسیار قوی است و بسیار زودتر به حالت نرمال می‌رسد. در نتیجه سریع‌تر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم می‌کند. اما خودروهای کاربراتوری حداقل ۱۵ دقیقه زمان لازم دارند تا در فصل سرما به گرمای مورد نظر دست یابند. درصورتی که بخاری‌های انژکتوری تنها کمتر از ۳ دقیقه گرم شده و به دمای نرمال و عادی خود می‌رسند. همین امر باعث شده‌ تا بخاری در خودروهای جدید خیلی سریع شروع به کار کرده و گرمای داخل کابین را تامین کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *