تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

علت صدا دادن لاستیک ماشین در شرایط مختلف ( دور زدن، سرعت بالا یا هنگام ترمز )

علت صدا دادن لاستیک ماشین در شرایط مختلف ( دور زدن، سرعت بالا یا هنگام ترمز )

صدا دادن لاستیک خودرو در حالت های مختلف یکی از مواردی است که هر راننده ای بارها و بارها با آن مواجه می‌شود. شنیدن صدای لاستیک خودرو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که بعضی از این دلایل کاملاً طبیعی بوده اما برخی از آن‌ها به علت وجود عیب و ایرادهایی در خودرو رخ می‌دهد.
با شناختن دلایل اصلی صداهایی که از لاستیک خودرو به گوش می‌رسد می‌توان هنگام مواجه شدن با این مشکل به راحتی حتی بدون مراجعه به تعمیرگاه آن را رفع کرد.
در این مقاله قصد ما بررسی دلایل صدای لاستیک خودرو می باشد. شما می‌توانید با صرف اندکی زمان و مطالعه مطالب ارائه شده در این مقاله در هنگام مواجه با مشکل صدای لاستیک براحتی علت آن را پیدا کنید.

دلایل انتشار صدا از لاستیک خودرو چیست؟

معمولاً صدای لاستیک خودرو به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که بعضی از شایعترین آن‌ها عبارت‌اند از: در معرض گرما یا سرما قرار گرفتن خودرو، جنس تایر، سطح خیابان، سرعت بالا، لاستیک نو،

صدای لاستیک خودرو به علت گرما یا سرما

سرما یا گرما یکی دلایل شایع ایجاد صدای لاستیک خودرو می باشند. همانطور که مستحضر هستید گرما و یا سرما می‌توانند بر روی باد خودرو تأثیر بگذارند. انقباض و انبساط به وجود آمده به علت تغییرات دما موجب می‌شود که هنگام حرکت لاستیک خودرو با صداهایی همراه شود.

دلایل و علت‌های طبیعی صدا دادن لاستیک خودرو چیست؟

لازم به ذکر است که گاهی اوقات هنگام عبور از بعضی نقاط لاستیک‌های خودرو صداهایی ایجاد می‌کند که در بعضی موارد این صداها طبیعی بوده و در برخی موارد نیز ممکن است به علت وجود عیب و ایرادهایی در خودرو باشد. معمولاً دلایل طبیعی ایجاد صدا در لاستیک خودرو عبارت از: عبور از سطوح کم استحکام مانند خط کشی خیابانها و سنگ کف پارکینگ. دلیل دوم استفاده از لاستیک نو است.

معمولاً در هنگام استفاده از لاستیک نو به مدت ۱ الی ۲ روز در موقع رانندگی در خطوط مستقیم ممکن است لاستیک خودرو با صدای جیغ همراه باشد که این نیز یکی از موارد طبیعی بوده و بعد از چند روز رفع می‌گردد.

شنیده شدن صدای لاستیک به علت خرابی خودرو

گاهی اوقات ممکن است لاستیک‌های خودرو در همه سطوح ایجاد صدایی ناهنجار کنند. صدایی که تقریباً نسبت به صداهای طبیعی متفاوت بوده و ناهنجار تر می‌باشند. دلیل شنیده شدن صدای ناهنجار لاستیک ها در همه سطوح می‌تواند به علت وجود برخی مشکلات در سیستم فنی خودرو باشد. که برخی از این برخی از این علل عبارت‌اند از: خارج بودن چرخ های خودرو از محور اصلی و تنظیم نبودن فرمان خودرو.

دلیل شنیده شدن صدای تق تق از لاستیک خودرو

گاهی اوقات در برخی از خودروها حتی هنگامی که موتور خودرو خاموش است با چرخاندن فرمان صداهایی به ‌صورت تق تق به گوش می‌رسد. این صداها به دلایل مختلف رخ می دهند که برخی از شایعترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1- احتیاج داشتن فرمان خودرو به واشربندی

2- وجود عیب و ایراد در قرقره فرمان یا سیبک

3- احتمال شل بودن پیچ های جعبه فرمان خودرو

4- خراب شدن گیلکی بیرون پولس
بعضی اوقات هنگام دور زدن به سمت چپ یا راست با فرمان تمام دور ممکن است صداهایی به شکل تق تق به صورت مداوم به گوش برسد. شایعترین علل بروز صدای تق تق در هنگام دور زدن فرمان تمام دور خراب شدن گیلکی بیرون پولس است

5- وجود ایراد و خرابی در جک هیدرولیک فرمان خودرو

گاهی اوقات ممکن است خودرو روشن باشد اما در حالت اما در حال حرکت نباشد و در این هنگام با چرخاندن فرمان اگر در این مواقع هنگام چرخاندن فرمان صدای تق تق به گوش برسد علت این صداها وجود خرابی و ایراد در جک هیدرولیک فرمان خودرو می باشد.

دلایل شنیده شدن صدای جیغ از لاستیک خودرو چیست ؟

۱- رانندگی نامتعارف؛ رانندگی کردن با سرعت و شتاب بالا از جمله مواردی هست که موجب ایجاد صدای جیغ لاستیک خودرو می‌شود.
۲ جنس تایر؛ جنس بعضی از تایرها به نحوی است صدای زیادی را ایجاد می‌کنند
۳ سطح خیابان؛ معمولاً هنگام عبور از نقاطی که خط کشی شده‌اند و همچنین علائم ترافیکی صدایی از لاستیک خودرو شبیه به صدای جیغ شنیده می شود.

علت شنیده شدن صدای زوزه از لاستیک خودرو چیست ؟

صدای زوزه از دیگر موارد شایعی است که هنگام رانندگی از لاستیک خودرو به گوش می‌رسد. معمولاً شایعترین دلیل زوزه کشیدن لاستیک خودرو استفاده از لاستیک نامناسب برای خودرو، تاب داشتن رینگ خودرو و همچنین نامناسب بودن سایز لاستیک‌ها می باشد.

دلایل صدا دادن چرخ عقب خودرو چیست ؟

معمولاً چرخ عقب خودرو بنابر دلایلی ممکن است به صدا در بیاید که از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
1- بالانس نبودن چرخ‌ها
2- فرسودگی قطعات جلو بندی
3- عدم میزان فرمان
4- خرابی در اکسل عقب خودرو
5- ثابت قرار نگرفتن خودرو بر سطح زمین
6- پله‌ای بودن لاستیک‌ها.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالا پلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *