نکات خرید و فروش خودرو

مزدا وانت | مشخصات خودرو مزدا با بررسی معایب و مزایا

مزدا وانت | مشخصات خودرو مزدا با بررسی معایب و مزایا

مزدا وانت خودرویی قدیمی متعلق به شرکت مزدا در کشور ژاپن است. این خودرو برای اولین بار سال ۱۹۶۱ وارد بازار خودرو شد و تا سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه می‌شد. مزداوانت جزو آن دسته از خودروهایی است که توانسته سهم بسزایی در صنعت حمل‌ و نقل کشور ما نیز داشته باشد. در حال حاضر وانت مزدا در سری‌های جدید با ۲مدل تک کابین و دو کابین روانه بازار ما می‌شوند که دارای همان پلتفرم‌های قدیمی هستند. ما قصد داریم در این مقاله به بررسی بیشتر ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو بپردازیم، در صورت تمایل می‌توانید تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

بررسی مشخصات فنی خودرو مزدا وانت تک کابین و دو کابین

* موتور: ۴ سیلندر خطی تک میل بادامکی، بنزینی  _ ۴ سیلندر خطی تک میل بادامکی، بنزینی   

* حداکثر قدرت: ۹۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه _  ۱۱۹ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه

* حداکثر گشتاور: ۱۵۴ نیوتن متر در ۲۳۰۰ دور در دقیقه _  ۱۷۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

* حجم موتور:  ۱۹۹۸ سی سی  ۱۹۹۹ سی سی _  ۱۶۰۰ سی سی

* تعداد سوپاپ: ۱۲ _  ۸

 * جعبه دنده: ۵ سرعته دستی _  ۵ سرعته دستی

* شتاب ۰ تا ۱۰۰ ثانیه  – ثانیه  ۱۰.۱

* حداکثر سرعت :  ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
 وزن

* وزن خالص بدون بار و سرنشین : ۱۲۵۰ کیلوگرم  _  ۱۲۵۰ کیلوگرم  

* فاصله محورها: ۲۸۶۵ میلیمتر  _  ۲۸۶۵ میلیمتر

* ابعاد و نوع چرخ های جلو  عقب: R14 R14  

* سیستم تعلیق جلو:  جناغی، فنر لول –  جناغی، فنر لول

*سیستم تعلیق عقب: فنر تخت _  فنر تخت

*سیستم ترمز جلو: دیسکی _  دیسکی  

*سیستم ترمز عقب: کفشکی _ کفشکی کاسه ای

*ظرفیت باک: ۶۶ لیتر _  ۶۶ لیتر

*ظرفیت بار: ۱۰۰۰ کیلوگرم _  ۱۰۰۰ کیلوگرم  

*تعداد سرنشین:  ۲ نفر _   ۲ نفر

بررسی مصرف سوخت خودرو مزداوانت تک کابین و دو کابین

میزان سوخت داخل شهر:  Lit/100km -Lit/100km

 میزان سدخت خارج شهر: Lit/100km -Lit/۵.۶Lit/1

سوخت ترکیبی: ۱۱ Lit/100km  ۸.۸_ Lit/100km

حدآلایندگی: Euro ۲_ Euro 4

بررسی ابعاد و اندازه های خودرو مزدا وانت

عرض اتاق بار (۱۴۳۵) mm _ (۱۴۳۵) mm

طول اتاق بار mm (۲۱۹۰) mm _ (۲۱۹۰)

ارتفاع اتاق بار: (۴۱۰) mm (۴۱۰) mm

عرض کل خودرو: (۱۶۲۰) mm (۱۶۲۰) mm

 طول طول خودرو: (۴۸۲۰) mm (۴۸۲۰) mm

ارتفاع خودرو (۱۵۶۰) mm (۱۵۹۰) mm

بررسی طراحی ظاهری خودروی مزداوانت

از آنجایی‌که این خودرو حدود ۴۰ سال پیش تولید شده است؛ از نظر طراحی ظاهری با خودروهای حال حاظر قابل ‌مقایسه نیست و حرف چندانی برای گفتن ندارد. در بدنه این خودرو خطوط مستقیم با زوایای شکسته، برای ترسیم طراحی چهره و فرم بدن بکار رفته است که سبب شده طراحی بسیار ساده‌ای داشته باشد.
البته ناگفته نماند در صورت مقایسه این خودرو با خودروهای هم عصر خود یعنی حدود ۴۰ سال بیش، می‌توان گفت از طراحی قابل‌ قبول و زیبایی برخوردار بوده است.

در نمای جلو سپر فلزی، چراغ‌های چهارگوش جلو، پنجره مستطیلی و بدنه جعبه‌ای فرم و طراحی بسیار ساده‌ای به این خودرو بخشیده است. طراحی عقب نیز دارای طراحی ساده‌ای بوده و حتی نسبت به نمای جلوی از طراحی فوق‌العاده ساده‌تری بهره‌مند است.
البته خودروی مدل ۲ کابین این خودرو که توسط شرکت بهمن مونتاژ و به بازار ارائه شد، از لحاظ طراحی ظاهری جذاب‌تر است و به همین سبب خریداران بیشتر این مدل را انتخاب می‌کنند.

بررسی طراحی داخل کابین خودرو مزدا وانت

طراحی داخل کابین این خودرو نیز همانند طراحی ظاهری فاقد جذابیت بوده و دارای طراحی بسیار ساده‌ای می‌باشند. 
طراحی فرمان و غربیلک بسیار شبیه به مدل فرمان ساینا و تیبا است. پلاستیک بکار برده شده در داخل کابین که همه جای داخل کابین را فرا گرفته، دارای جنسی خشک و کیفیتی نه چندان بالا است.
سرنشینان داخل این خودرو به خاطر طراحی نامناسب احساس کوفتگی و خستگی می‌کنند و راحتی موردنظر را ندارند.
از لحاظ تجهیزات و امکانات داخل کابین نیز این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. تنها امکانات موجود در داخل کابین این خودرو عبارت‌اند از: ترمزهای ABS و ABD، سیستم تهویه هوا، سیستم کیسه هوا برای سرنشین و راننده و سیستم پخش با پورت یو اس بی.

مزایای خودروی وانت مزدا

۱- مزداوانت یکی از خودروهای مؤثر و کارا در صنعت حمل ‌و نقل شهری و روستایی به حساب می‌روند. درواقع این خودرو جزء پیش‌کسوتان حمل‌ و نقل شهری و روستایی در کشور ما به شمار می‌رود و در این باره توانسته کارآیی مثمرثمری از خود نشان دهد.

۲- هزینه‌های نگهداری پایین؛ هزینه‌های نگهداری این خودرو در بازار ایران برای دارندگان آن مناسب و قابل‌ قبول است. از آنجایی ‌که این خودرو دارای سابقه ۴۰ ساله در ایران است، دارندگان آن برای دسترسی به قطعات و اجزای آن چندان دچار مشکل و سختی نیستند.

۳- کارایی مناسب و قابل‌قبول؛ این خودرو از لحاظ کاربردی برای کاربران آن مفید بوده و مشکلات چندانی را ندارد. به همین دلیل توانسته نیاز مشتریان را تا حد بالایی رفع کند. لازم به ذکر است که بیشترین کاربرد این خودرو در مصارف روستایی، دامپروری، صنعتی و خدمات شهری است که در این زمینه‌ها این خودرو تا حد قابل‌توجهی کارا بوده است.

معایب خودرو مزدا وانت

۱- کم تعداد بودن در بازار؛ یکی از اصلی‌ترین معایب این نوع خودرو وجود تعداد کم آن‌ها در بازار است. با این‌که خودروهای وانت جزء خودروهای کاربردی در کشوز به حساب می‌روند، اما در بازار ایران این نوع خودرو دارای کمترین تنوع و همچنین تعداد است.

۲- کیفیت ساخت پایین؛ وانت مزدا جزو محصولات ضعیف بازار به حساب می‌رود. این بدین دلیل است که هم از لحاظ کیفیت ساخت و هم ازنظر تعداد تولید و هم از نظر تنوع بسیار کم و محدود است. این عوامل سبب شده‌اند که دست خریدار برای انتخاب بسته و محدود باشد.

۳- داشتن طراحی ظاهری و داخل کابین بسیار ساده؛ این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری و ساخت خودرو چندان درخور توجه نیست. لازم به ذکر است که در نمونه‌های جدید تولید شده این خودرو در بازار همچنان از طراحی ظاهری و داخلی ۴۰ سال پیش استفاده شده ‌است.

۴ داشتن صندلی هایی خشک و نامناسب؛ صندلی‌های این خودرو بسیار خشک بوده و سرنشینان هنگام نشستن بر روی آن‌ها دچار بدن درد و کوفتگی می‌شوند. همین عامل سبب شده است افراد تمایل خیلی پائینی برای نشستن در داخل کابین این خودرو داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *