نکات فنی و آموزشی

سگدست خودرو چیست | وظیفه و علائم خرابی سگدست چیست؟

سگدست خودرو چیست | وظیفه و علائم خرابی سگدست چیست؟

سگدست خودرو یکی از قطعات جلوبندی‌است که وظیفه مهمی را در سیستم تعلیق و انتقال نیرو فرمان به چرخ ها بازی می‌کند. سگدست‌ها در تمامی ماشین‌ها وظیفه یکسانی را ایفا می‌کند ولی از نظر شکل ظاهری متفاوت هستند. آشنایی با وظایف این قطعه در خودرو و علائم خرابی آن برای تمامی رانندگان مهم و کاربردی است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی کامل سگدست خودرو می‌پردازیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

سگدست و شغالدست خودرو چیست ؟

سگدست و شغالدست در واقع همان توپیِ چرخ هستند. از ناحیه بالا به کمک اتومبیل، متصل است و از ناحیه سیبک به جعبه فرمان خودرو وصل می‌شوند. این قطعه محورِ مخصوص دوران چرخ‌ها که روی آن بلیرینگ قرار میگیرد. به عبارتی دیگر مفصلی است که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می شود؛ سگ‌دست یا همان نشیمن‌گاه چرخ‌ اتومبیل نام دارد. سگ دست یک میله فلزی در دنباله اتومبیل است که حرکات فرمان را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. 

وظایف سگدست خودرو

بر اساس تعریفی که در بالا ارائه دادیم سگ دست دو وظیفه اصلی زیر را بر عهده‌دارد:

  • انتقال وزن بدنه به چرخ‌های اتومبیل
  • انتقال نیروی فرمان به چرخ‌ها برای چرخاندن آن‌ها به سمت چپ و راست

جلوبندی خودرو 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اتومبیلی قسمت جلوبندی آن است. این ناحیه مهم در زیر خودرو قرار دارد. وظیفه جلوبندی در خودرو؛ جذب ارتعاشات و نوسانات یا همان هندلینگ اتومبیل در چاله‌ها و سطوح ناهموار، سرعت‌گیرها و پیچ و خم جاده‌ها است. در جلوبندی خودرو قطعات زیاد و مختلفی به‌کاررفته‌است، که هر کدام دارای مسئولیت ویژه خود هستند.

قطعات موجود در جلوبندی خودور شامل موارد زیر است :

1-میل موج گیر

2- میل تعادل

3- طبق

4- سگدست

5- شغالدست

6-کمک فنر

7- فنر

8- سیبک ‌ها

9- سیستم فرمان

10- دستگاه تعلیق

11-  اکسل

سگدست یکی از قطعات به‌کار‌رفته در جلوبندی خودرو است. در ساختار فرمان برای کنترل اتومبیل در‌مسیر دلخواه وظیفه مهمی را به عهده دارد. این قطعه با یک گیره بزرگ نسبت به محور، به شکل مفصل درآمده‌است. این قطعه به منظور داشتن قابلیت چرخش اینگونه طراحی شده‌است. 

قطعات متصل شده به سگدست خودرو 

اصلی‌ترین جزء تشکیل‌دهنده چرخ‌ها، قطعه سگدست است. که وظیفه سیستم تعلیق و انتقال نیرو فرمان به چرخ‌ها را بر عهده‌دارد.

سگدست‌های چرخ‌ جلو دارای بازویی هستند. این بازو‌ها به‌عنوان نشیمنگاه چرخ‌های‌ جلو به‌منظور فرمان‌پذیر‌ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلوس ماشین و کاور ترمز نیز به سگدست جلو متصل می‌گردند. 

در سگدست چرخ‌های عقب؛ یک بازو برای متصل شدن به طبق بالا و یک بازو برای اتصال به طبق پایین وجود دارد. اما خبری از بازویی برای اتصال به فرمان خودرو وجود ندارد.

از دیگر اجزائی که به سگدست متصل می‌گردند، می‌توان به یاتاقان توپی چرخ‌ها اشاره داشت. یاتاقان توپی چرخ مجموعه‎ای از چندین قطعه کوچک و بزرگ است، که یک طرف ثابت و طرف دیگرش متحرک (چرخان) می‌باشد. سمت ثابت آن به وسیله 4‌پیچ به سگدست متصل می‌گردد. قسمت چرخان یاتاقان توپی (یا همان بلبرینگ)، نسبت به بخش ثابت آن به وسیله دو ردیف ساچمه مابین این دو بخش (ثابت و متحرک) امکان چرخش ایجاد می‌کند.

علائم خرابی سگدست خودرو

سگدست نقش مهمی در جلوبندی ایفا می‌کند و به هر دلیلی اگر دچار آسیب شود بیشترین واکنش را بر روی زاویه چرخ‌ها می‌گذارد. مهمترین نشانه خرابی سگدست تمایل کشیده شدن فرمان به یک سمت می‌باشد. در این حالت جلوبندی ماشین به هم می‌ریزد و امکان آسیب دیدن طبق‌ها و فنر نیز وجود دارد.

برای حل این مشکل می‌توان سگدست خودرو را تعمیر و یا تعویض نمود. البته تعویض این قطعه برای حل این مشکل بسیار رایج‌تر می‌باشد. تعویض این قطعه پرکاربرد آنچان هزینه بر هم نیست. در هنگام تویض توجه داشته‌باشید که باید این قطعه دقیقا در جای تعبیه شده خود قرار‌گیرد. توجه داشته‌باشید در هنگام تعویض سگدست بهتر است که بلبرینگ‌های آن هم تعویض گردد.

قیمت انواع سگدست‌خودرو

سگدست‌ها در خودرو‌های مختلف از نظر ظاهری متفاوت هستند. ولی از لحاظ عملکرد یکسان می‌باشند. همین تفاوت ظاهری قیمت این قطعه را تحت شعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال سگدست پراید و یا سگدست رانا با قیمت های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

نکته مهمی که در زمان خرید سگدست باید توجه داشته باشید، این است که در هنگام خرید هیچ گونه زنگ‌زدگی و یا خوردگی نداشته باشد. زیرا مستقیما بر روی قابلیت و عملکرد این قطعه تاثیر می‌گذارد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “سگدست خودرو چیست | وظیفه و علائم خرابی سگدست چیست؟

  1. حسن گفت:

    سلام مطلبتون واقعا مفید بود من چون تو ######## فعالیت می کنم باید محتواهای سایت های مختلف رو مطالعه کنم محتوای سایت شما در مورد سگدست پراید واقعا عالی بود ممنون از زحماتی که می کشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *