تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

دلایل و نشانه های خرابی دینام

دینام خودرو که با اسم آلترناتور نیز شناخته شده است در وسیله نقلیه هدف بسیار مهمی دارد. دینام مسئول تولید مقدار مناسب برق برای تأمین انرژی در اجزای برقی و باطری خودرو است. سیم پیچ های درون دینام با القای مغناطیسی انرژی مکانیکی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. باطری خودرو ها قدرت کافی برای تامین تمام برق مورد نیاز قطعات را ندارد به همین دلیل است که عملکرد دینام برای هر وسیله نقلیه ضروری است. در ادامه دلایل خرابی دینام خودرو را شرح می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دینام خودرو کلیک کنید.

نشانه ها و علائم خرابی دینام

از جمله مهمترین نشانه ها و علائم خرابی دینام می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته

در صورت استشمام بوی سیم سوخته باید احتمال آسیب دیدن دینام را مد نظر قرار داد.

2. شنیده شدن صدای جیرجیر نشانی بر خرابی دینام

ایجاد سر و صدا از سمت جلوی خودرو نیز یکی از علائم خرابی دینام است.

3. شل بودن، پوسیدگی، خوردگی یا سفت بودن تسمه دینام خودرو

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم خرابی تسمه دینام کلیک کنید.

4. چراغ هشداردهنده

بطور عادی چراغ هشدار هنگام استارت زدن روشن می‌گردد و بعد از روشن شدن ماشین خاموش ‌می‌شود. حال اگر بعد از روشن شدن خودرو این چراغ همچنان روشن بماند می تواند نشانگر یک خرابی و اخلال در دینام یا سایر قطعات برقی خودرو باشد.

5. خوابیدن باتری

این مشکل زمانی که با شارژ مکرر باتری خودرو همراه باشد نشانگر خرابی دینام بوده و نیاز تعویض دینام را هشدار می‌دهد.

6. چراغ­‌های کم­ نور

برای این منظور کافیست چراغ‌های بزرگ خود رو را روشن کرده و شروع به استارت زدن کرد. بعد از روشن شدن باید به میزان روشنایی چراغ‌ها دقت کرد. اگر تفاوتی میان میزان روشنایی چراغ‌ها وجود داشته باشد نشانگر خرابی دینام است.
با تست بار، می‌توان به تعویض و یا عدم تعویض دینام خودرو پی برد.

7. از بین رفتن زغال دینام

از بین رفتن زغال دینام که با تعویض آن مجددا به کار می‌افتد.

دلایل خرابی دینام

معمولا در هنگام مواجه با مشکلات الکتریکی وسیله نقلیه، اولین احتمال خرابی باطری است. اما اگر باطری جدیدتری دارید و هنوز هم با این مشکلات الکتریکی روبرو هستید، احتمالاً خرابی و یا سوختن دینام مشکل اصلی است که معمولاً برای بیشتر خودروها رخ می‌دهد. دینام وظیفه شارژ باطری و تأمین برق خودرو را بر عهده دارد. در صورت خراب شدن آن خودرو از حرکت بازمی ایستد. در ادامه به چند دلیل اصلی خراب شدن دینام می‌پردازیم.

گرم شدن درجه هوا

وقتی که هوا گرم می‌شود درجه حرارت موتور بالا می‌رود. وقتی افراد کولر ماشین خود را روی دور زیاد قرار می‌دهند، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه روی سرعت موتور تأثیر منفی می‌گذارد. این کاهش سرعت باعث پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می‌گردد. در این هنگام به ‌دلیل پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و باطری نمیتواند برق مورد نیاز قطعات را تامین کند. این کمبود برق را ‌باید دینام جبران نماید. سپس برق وسایل توسط دینام تامین می‌گردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این فشار ادامه یابد باعث سوختن دینام می‌گردد.

عدم جایگزینی

طول عمر معمولی یک دینام باید بین 5 تا 7 سال باشد. اگر مدت زمان طولانی است که شما درگیر مشکلات الکتریکی خودرو خود هستید، این نشان دهنده این است که شما باید جایگزینی برای آن انتخاب کنید و دینام شما نیاز به تعمیر دارد. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل باطری شما باشد، باید بگویم که طول عمر معمولی یک باطری بین 2 تا 5 سال است. باید توجه کنید محیط هایی که معمولاً داغ هستند باعث می‌شوند انرژی باطری سریعتر تخلیه شود، بنابراین در این موارد ممکن است طول عمر باطری شما به  2 سال کاهش پیدا کند.

مشکل رایانه

وسایل نقلیه جدیدتر با سیستم‌های رایانه‌ای که در آنها ساخته شده است کار می‌کنند. این سیستم‌ها همان چیزی هستند که تقریباً همه اجزای وسیله نقلیه، از جمله دینام را کنترل می‌کنند. در صورت بروز مشکل یا مشکل در سیستم رایانه‌ای، می‌تواند شارژ صحیح متناوب را متوقف کند. بنابراین یکی از مشکلات دینام می‌تواند خرابی در مشکل رایانه خودرو شما باشد.

مشکل سیم کشی

تعداد زیادی سیم در وسیله نقلیه وجود دارد که نیرو را به دینام منتقل می‌کند. اگر یکی از این سیم‌ها آسیب دیده و یا فرسوده شود، می‌تواند باعث شود که دینام کار خود را به خوبی انجام ندهد و باطری شارژ نشود. اگر هیچ یک از مشکلات ذکر شده در این لیست در وسیله نقلیه مشاهده نمی شود، سیم کشی دینام را بررسی کنید زیرا این ممکن است دلیل عدم کارکرد درست خودرو باشد.

خرابی فیوز

فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می‌شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. فیوزها در وسایل نقلیه برای عملکرد بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است این فیوزها پس از مدتی منفجر ‌شوند. در این موارد، دینام شما خراب شده و باطری شما شارژ نمی‌شود.

2. شنیده شدن صدای جیرجیر نشانی بر خرابی دینام

راه پیشگیری از خرابی دینام خودرو

از باطری‌هایی که دارای ظرفیت حداقل 65 آمپر هستند استفاده کنید.

در صورتی که مدت زمان توقف طولانی است، با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.

دور فن کولر را حتی الامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.

وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام خودرو را مرتباً چک کنید.

از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیرضروری خودداری نمایید.

هرگز در موتورشوئی، دینام خودرو را با آب شستشو ندهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو کلیک کنید.

سؤالات متداول در مورد دلایل خرابی دینام

اگر دینام به طور کلی کار نکند مشکل از کجاست؟

می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله: شل بودن تسمه پروانه، کوتاه شدن زغال، کثیف بودن کلکتور، نامیزان بودن پلاتین آفتامات و خرابی بوش بلبرینگ.

چرا بالشتک دینام می‌سوزد؟

این نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اثر اتصال سیم‌های دینام و گرم شدن دینام، بالشتک‌ها می‌سوزند. گیر کردن آرمیچر به بدنه بالشتک، چسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتور از جمله دلایل آن است.

توصیه می کنیم حتما برای خرید لوازم و قطعات یدکی اصلی به فروشگاه کالاپلاس سر بزنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *