موتور سیکلت

موتور سیکلت برقی | معرفی بهترین موتور برقی ها در بازار

موتور سیکلت برقی | معرفی بهترین موتور برقی ها در بازار

امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، موتور سیکلت‌ها نیز دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده‌اند. حضور موتورسیکلت‌های شیک و مدرن با سوخت الکتریکی در سطح خیابان‌های شهرها. حاصل آخرین تکنولوژی روز دنیا می‌باشد که توسط بشر امروز به دنیای حمل و نقل افزوده شده است. شایان ذکر است که موتور سیکلت های بنزینی سهم بالایی را در آلوده کردن هوا دارند. موتور سیکلت برقی به دلیل عدم نیاز به بنزین برای سوخت هیچ ماده آلوده‌ای را به فضا منتشر نمی کند. به همین دلیل دولت‌ها برای رهایی از آلوده‌گی‌های خطرناک و بیماری‌زا درصدد جایگزین کردن موتور برقی بجای بنزینی هستند.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

بررسی ویژگی‌های فنی موتور سیکلت های برقی

به‌طورکلی این نوع وسیله نقلیه به دلیل داشتن وزن کم از شتاب بیشتری برخوردار است.
حداکثر سرعت موتورسیکلت‌های برقی بسته به قدرت موتور آن‌ها مابین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد. این مدل وسیله‌های نقلیه با هربار شارژ شدن حدود ۴۰ الی ۸۰ کیلومتر را قادر هستند طی کنند.
درواقع هنگامی‌که موتور سیکلت بطور کامل شارژ می‌شود و باتری آن پر است. با حداکثر سرعت خود قادر هست به مدت یک ساعت در یک مسیر مستقیم مسافتی بین ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر بسته به قدرت موتور را طی کند.
قدرت موتورهای برقی عموماً مابین رقمی بین ۱ هزار تا ۳ هزار وات است. این رقم هر چه بالاتر باشد قیمت این وسیله نقلیه نیز بالاتر می‌رود زیرا قدرت موتور دارای رابطه مستقیمی با شتاب و سرعت هست.

هرچه قدرت موتور بالاتر باشد. موتورسیکلت از شتاب و سرعت بالاتری برخوردار می‌گردد.
موتور سیکلت‌های برقی دارای گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی هستند و به همین دلیل سریعتر شروع به حرکت می‌کند.
حداکثر سرعت موتورهای برقی در بهترین حالت به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این عدد در مقایسه با خودروهای بنزینی عددی بسیار پایین است.

بررسی وضعیت باتری موتور سیکلت برقی

باتری‌های موتور سیکلت برقی دارای ۳ دسته می باشد. این ۳ دسته عبارت‌اند از: باتری اسیدی، باتری لیداسید و باتری لیتیوم.
باتری‌های اسیدی دارای کمترین کیفیت و درنتیجه طول عمر کوتاهی می باشند. اما باتری‌های لیتیوم از کیفیت بالاتری برخوردار هستند که متناسب با کیفیت آن‌ها قیمت آن‌ها نیز بالا می رود.

به‌طور‌کلی موتور سیکلت‌های برقی عرضه شده به بازار مجهز به باتری های لیداسیدی می‌باشند که این نوع باتری‌ها ترکیبی از باتری‌های اسیدی و لیتدی هستند.

بررسی طراحی ظاهری موتور سیکلت های برقی

طراحی ظاهری، موتور سیکلت‌های برقی بسیار جذاب و جوان پسند هست. این نوع موتورها دارای تایرهایی با سایز کوچک با قابلیت حرکتی و مانورپذیری محدود هستند.
به طور کلی موتورسیکلت‌های برقی دارای ارتفاع کمی از سطح زمین می‌باشند. دارای صندلی‌هایی با نشیمن راحت، چراغ یک‌تکه با روشنایی محدود و گلگیرهای پلاستیکی برای جلو و عقب هستند.
بدنه محدب و تریم دورنگ دارند.

البته موتورسیکلت‌های برقی نیز مانند

موتورسیکلت‌های بنزینی با توجه به مارک و مدل خود دارای طراحی خاص و مختص به خود هستند. اما به‌صورت کلی نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی از طراحی جذاب و زیبا تری برخوردارند.

مزایای موتورسیکلت های برقی

۱ کاهش آلودگی صوتی

یکی از مهم‌ترین مزایای موتورسیکلت‌های برقی کاهش آلودگی‌های صوتی می باشد. این نوع موتورسیکلت‌ها دارای آلودگی صوتی ناچیز حدود ۱۰ سیبل هستند که در مقایسه با آلودگی صوتی ۸۳ دسی بل موتورسیکلت‌های بنزینی عددی بسیار ناچیز می باشد.

همانطور که مستحضر هستید؛ آلودگی‌های صوتی ازجمله مواردی هستند که می‌توانند تأثیرات منفی بر سلامت اعصاب و روان مردم جامعه داشته باشند. به همین دلیل استفاده از خودرو و موتورسیکلت‌های برقی سبب می‌شود تا مردم از محیطی آرام و بی‌سروصدای بهره‌مند گردند.

۲- کاهش آلودگی هوا

موتورسیکلت‌های بنزینی ۷ برابر از حد مجاز استاندارد جهانی منجر به انتشار آلاینده‌های محیط زیست می‌شوند. این بدین دلیل است که ۳۰ درصد از سوخت موتورسیکلت‌ها به صورت ناقص می‌سوزد. این امر زمینه‌ساز مقادیر بسیار بالایی از آلاینده های منواکسید کربن و ترکیبات هیدروکربنی نسوخته می‌شود.

علت اصلی نسوختن کامل سوخت موتورهای بنزینی ترکیب سوخت و هوا توسط کاربراتور موتور می باشد، که منجر به آلودگی قابل‌توجهی می‌شود.

این در حالی است که موتورسیکلت‌های برقی هیچ سهمی در افزایش تولید گازهای دی‌اکسید کربن و همچنین ترکیبات هیدروکربنی نسوخته ندارند.

حتی می‌توان گفت که میزان انتشار آلایندگی‌های هوا توسط موتورسیکلت‌های برقی در حد صفر می باشد. بنابراین جایگزین کردن موتورسیکلت برقی بجای بنزینی می‌تواند گامی مؤثر و کارساز در جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

۳- بازدهی بالای موتورهای برقی با زیرساخت‌های ارزانتر

باید گفت که بخش مرکزی موتورسیکلت برقی، موتور الکتریکی آن است. موتورهای الکتریکی جزو پربازده ترین ابزار مکانیکی به شمار می‌روند. در واقع انرژی با راندمان حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد توسط موتور الکتریکی به چرخ‌های موتورسیکلت برقی انتقال می‌شود.

درصورتیکه برای موتورهای بنزینی این مقدار در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.
لازم به ذکر است که برای شارژ موتورسیکلت برقی می توان از همان پریزهای متداول الکتریکی استفاده کرد.

۴- برخورداری موتور سیکلت های برقی از ایمنی بالاتر

باید گفت که موتورسیکلت‌های برقی دارای سرعت پایین‌تری نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی هستند. همین امر سبب شده ایمنی سرنشین آن تا حد قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر برود.

همانطور که می‌دانید تصادفات با موتورسیکلت یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر می‌باشد که با جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به دلیل شتاب و سرعت کمتری که این نوع موتورسیکلت دارد سبب می‌شود آمار مرگ‌ومیر توسط این نوع وسیله برقی را کاهش داد.

۵- از رفتن به پمپ بنزین معاف هستند

مراجعه نکردن به پمپ بنزین و نپرداختن هزینه بابت بنزین موتورسیکلت یکی از بارزترین ویژگی‌های مثبت موتورسیکلت برقی هست.

۶- داشتن گشتاورد بالا

این موتورسیکلت‌ها در کنار داشتن سرعت پایین از گشتاور بالایی نسبت به موتورهای بنزینی برخوردار هستند. این یعنی وقتی در سربالایی‌های تند شروع به حرکت می کنند عملکرد بسیار بهتری نسبت به موتور بنزینی دارند.

۷- نداشتن اگزوز

یکی از مشکلات رایج موتورسیکلت‌های بنزینی، سوختگی‌های کفش و قسمت پای سرنشینان است. موتورسیکلت‌های برقی فاقد اگزوز بوده و دیگر مشکلات اینچنینی برای راننده و سرنشینان به وجود نمی‌آورند.

معایب موتور سیکلت برقی

۱- متناسب نبودن طراحی موتورسیکلت های برقی با نیاز مردم

اغلب کسانی که در کشور ما از موتورسیکلت استفاده می‌کنند از اقشار کم‌درآمد بوده و از این وسیله بیشتر به‌عنوان یک وسیله کاری استفاده می‌کنند. به همین سبب مجبور هستند ابزارهای کار خود را نیز با این وسیله جابه‌جا کند. ازآنجایی‌که موتورسیکلت‌های برقی موجود در کشور ما بیشتر جنبه تفریحی دارد.
طراحی ظاهری آن‌ها به شکلی است که قابلیت قرار دادن بار و جابه‌جا کردن آن ره ندارند. همین امر سبب شده‌است که کارایی لازم را برای مصرف‌کنندگان نداشته باشد.

۲- نبود زیرساخت مناسب شارژ موتور سیکلت الکتریکی در کشور

به هرحال برای بکارگیری موتورسیکلت برقی نیاز مبرم به ایجاد زیرساخت برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز این وسیله است. اما متأسفانه درحال حاضر کشور ما حتی قادر به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز روزانه مردم نیست و در روزهای اخیر شاهد قطعی‌های پی‌درپی برق در برخی از مناطق کشور هستیم. به همین دلیل لازم است برای بهره‌وری بهتر از موتور سیکلت‌های الکتریکی زیرساخت‌های مناسب جهت شارژ باتری این نوع وسیله نقلیه راه اندازی شود.

۳- داشتن خدمات پس از فروش ضعیف

از آنجایی‌که موتورسیکلت‌های برقی چندان در کشور ما مرسوم و جا افتاده نیستند. دارندگان این نوع وسیله نقلیه برای دسترسی به خدمات پس از فروش دچار محدودیت‌هایی هستند.

به‌عنوان مثال در کشور ما هیچ محلی برای تعویض ۱ باتری تخلیه‌ شده‌ی موتور برقی با باتری شارژ شده وجود ندارد درواقع لازم است جایگاه هایی در برخی مناطق به منظور جایگاه شارژ باتری الکتریکی موتور سیکلت برقرار شود تا دارندگان بتوانند از این وسیله بدون مشکل و دردسر استفاده کنند.

۴- داشتن قیمتی بسیار بالا نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی

به طورکلی کمترین قیمتی که بابت خریدیک موتورسیکلت برقی پرداخت می شود رقمی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان می باشد. البته این رقم برای موتورسیکلت‌هایی است که دارای سرعتی بسیار پایین هستند. در صورتی که موتورسیکلت‌های بنزینی با چنین قیمت دست‌کم ۱۰۰ کیلومتر سرعت دارند.

۵- خراب شدن باتری‌های موتورهای برقی

معمولاً مانند باتری‌های تلفن‌های همراه، باطری موتورهای برقی نیز در طول زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. به‌طور کلی این قطعه از موتورهای برقی در طول زمان خراب شده و نمی‌توان بر روی آن‌ها زیاد حساب باز کرد.

بنابراین دارنده موتور برقی مجبور است چند وقت یکبار باتری موتور را تعویض کند.
ازآنجایی‌که قیمت باتری موتورهای برقی تقریباً نصف هزینه خرید آن می باشد از لحاظ اقتصادی اصلا مقرون به صرفه نیست.

درحال حاضر موتورسیکلت‌های برقی را چگونه می توان شارژ کرد؟

درحال حاضر ۳ روش کلی برای شارژ باتری موتور سیکلت برقی وجود دارند. این ۳ روش عبارت هستند از:
۱- شارژ آهسته عمومی؛ شارژ باتری موتورسیکلت به صورت آهسته توسط برق خانگی، با اتصال به سطح ولتاژ اشتراک موجود در منازل صورت می‌گیرد. زمان شارژ در این شیوه حدود ۸ ساعت است

۲- اتصال به سطح ولتاژ به تجهیزات اقتصادی؛ که زمان شارژ آن حدود ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد.

۳- اتصال به سطح ولتاژ با تجهیزات اختصاصی که زمان شارژ آن حدود نیم ساعت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *