نکات فنی و آموزشی

هواگیری باک بنزین | هواگیری و انواع حباب گیر خودرو

هواگیری باک بنزین

آیا می‌دانید چه زمانی باید برای هواگیری باک بنزین اقدام کنید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان هوای واردشده به داخل باک بنزین را گرفت؟ مشکل هواگیری باک بنزین یکی از مشکلات رایجی است که تقریباً می‌توان گفت تمامی دارندگان خودرو با این مشکل مواجه شده‎اند. در این مقاله موضوع اصلی ما علت هواگیری باک بنزین و نحوه صحیح رفع آن می‌باشد. توصیه می‌کنیم درباره فیلتر بنزین نیز مطالعه نمایید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

چه دلایلی موجب هواگیری باک بنزین می‌گردد ؟

1- یکی از مهم‌ترین علل وارد شدن هوا به باک بنزین در انواع خودرو مسدود شدن منافذ و سوراخ‌های ریز موجود بر روی باک بنزین خودرو است.
لازم به ذکر است که وجود منافذ ریز بر روی باک بنزین برای خارج شدن گازهای اضافی جمع شده در باک تعبیه شده است. هرگاه تجمع گازهای ناشی از تبخیر بنزین درون باک بنزین بالا رود؛ باک دچار هواگیری می‌شود.

۲-یکی دیگر از علل هواگیری باک بنزین که باعث نرسیدن سوخت به موتور خودرو شده و با ریپ زدن رانندگی همراه است، وجود رسوبات ته‌نشین شده در باک بنزین است. برای پیشگیری از ورود رسوبات بنزین به سمت موتور و اخلال سوخت رسانی می‌توان لوله خروجی که از باک به سمت موتور وجود دارد را حدوداً ۲ سانتی متر بالاتر از کف باک خودرو قرار داد.

۳- علت سوم هواگیری باک بنزین به معیوب بودن حباب گیری خودرو برمی‌گردد. از آنجایی که این قطعه وظیفه دارد، بخار بنزین درون باک را به خارج از باک بنزین هدایت کنند؛ در صورت ایراد و خرابی موجب هواگیری باک بنزین خودرو می‌شود.

برای آشنایی با معایب بنزین زدن با ماشین روشن کلیک کنید.

علائم هواگیری باک بنزین خودرو چیست ؟

۱- هنگامی که به باک خودرو بنزین زده می‌شود با این که خالی است، ولی کامل پر نشده و بنزین از باک سرریز و به زمین می‌ریزد. یا این که دائم نازل پمپ بنزین را قطع می‌کند.

۲-ریپ زدن خودرو هنگام رانندگی؛ ریپ زدن خودرو به علت هواگیری باک بنزین خیلی بیشتر احتمال دارد که تنها راه رفع آن هواگیری باک بنزین خودرو می‌باشد.

چگونه می‌توان از وارد شدن هوا به پاک که بنزین خود جلوگیری کرد ؟

لازم به ذکر است که یکی از مناسب‌ترین و بهترین راه‌های جلوگیری از هواگیری باک خودرو پر نکردن کامل باک است. پس هنگام سوخت‌گیری از پر کردن کامل باک خودرو خودداری کنید، تا با مشکل هواگیری خودرو مواجه نشوید.

شایان ذکر است که پر کردن کامل باک بنزین هنگام سوخت‌گیری منجر به آسیب زدن قطعه‌ای به نام کنیستر می‌گردد.
فیلتر بخار بنزین یا همان کنیستر؛ وظیفه دارد پیوسته بخار و گازهای بنزین را چک کرده و در صورت وجود بخار درون باک آن را از طریق لوله‌های انتقال سوخت انتقال دهد.

باید توجه داشت که بنزین مایع باعث آسیب به کنیستر یا فیلتر بخار بنزین می‌شود، پس برای پیشگیری از خرابی کنیستر و مشکل هواگیری باک خودرو و همچنین پیشگیری از صرف هزینه بالا برای تعمیر این قطعه از خودروها توصیه می‌گردد از پر کردن باک خودرو به صورت کامل خودداری به عمل آید.

نحوه صحیح هواگیری باک خودرو به چه صورت است ؟

گازهایی که در باک بنزین جمع می‌شوند، بسیار خطرناک و آتش‌زا هستند. پس توصیه می‌شود برای جلوگیری از به وجود آمدن این گازهای خطرناک به صورت دوره‌ای جهت هواگیری باک خودرو اقدام شود.

نکته دوم این است که هیچ‌گونه محلولی برای پیشگیری از هواگیری باک بنزین وجود ندارد. پس نباید هیچ‌گاه از محلول و ترکیباتی که برای این کار پیشنهاد می‌گردد، برای رفع و پیشگیری هواگیری خودرو استفاده شود.

همچنین باید متذکر شد که هواگیری باک خودروها براساس مدل هر خودرو متفاوت بوده و براساس مدل هر خودرو می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، به همین سبب توصیه می‌شود قبل از اقدام به هر عملی به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه شود.

اقدامات لازم در زمان بسته شدن منفافذ روی باک بنزین

۱- همان‌طور که گفتیم یکی از علل هواگیری باک خودرو به علت بسته شدن منافذ موجود بر روی باک بنزین است. برای رفع این مشکل اولین قدم بررسی قطعاتی است که با این موضوع در خودرو رابطه دارند، مانند منافذ باک خودرو، حباب گیر خودرو، لوله‌های انتقال سوخت از باک به موتور.
بررسی قطعات نام‌برده و وجود هرگونه ایراد در هرکدام از این قطعات تعمیر یا تعویض قطعه معیوب مشکل هواگیری باک خودرو را برطرف خواهد کرد.

۲- یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن هواگیری باک خودرو که یک راه حل اقتصادی و کم‌هزینه نیز می‌باشد، سوخت‌گیری خودرو در چند مرحله پشت سرهم است. به نحوی که هرگاه برای سوخت گیری اقدام می‌شود، در هر مرحله و قبل از پر شدن و سرریز شدن بنزین یا وقتی که نازل رد می‌شود، کمی صبر کرده و دوباره برای سوخت‌گیری اقدام به عمل آید.

انجام اینکار در چند مرحله می‌تواند به مشکل هواگیری باک خودرو تا حدود زیادی کمک کند. بهتر است این شیوه بنزین زدن به باک بنزین خودرو را تا پر شدن کامل باک ادامه داد به این صورت دیگر هواهای موجود در باک بنزین از بین خواهند رفت.

البته توصیه می‌شود جهت تعمیر اساسی هواگیری باک بنزین خود را به تعمیرکاران وارد و متخصصین خبره در این این زمینه رجوع داد. زیرا گاهی اوقات انجام یک عمل اشتباه به وسیله افراد ناشی ممکن است منجر به ایجاد آسیب‌های جدی به خودرو شود.

حباب گیر چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم این قطعه یکی از قطعاتی است که با حباب گیری خودرو رابطه دارد. در واقع حباب گیر قطعه‌ای است که در سیستم خودرو جای گرفته و وظیفه آن، بیرون راندن بخارهای اضافی بنزین است.
علائم خرابی این قطعه شامل نشتی بنزین به داخل کابین خودرو و سرریز شدن باک بنزین قبل از پر شدن کامل باک می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *