نکات فنی و آموزشی

بنزین زدن با ماشین روشن | آتش سوزی به دلیل روشن بودن خوردو

بنزین زدن با ماشین روشن

بنزین زدن با ماشین روشن یکی از اقدامات خطرناکی است که باید جدی بگیرید. یکی از توصیه‌های اکید هنگام سوخت گیری خاموش کردن خودرو است. این توصیه به این دلیل است که تاکنون بارها و بارها شاهد صحنه‌های وحشتناک آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت به دلیل روشن بودن خودرو به هنگام سوخت‌گیری بوده‌ایم. به دلیل اهمیت این موضوع در حفظ سلامت شهروندان، لازم است که اطلاع‌رسانی‌های کافی و جامع درباره رعایت کردن نکات ایمنی در هنگام سوخت گیری خودرو صورت بپذیرد تا بدین شکل از بروز حوادث ناگوار و تلخ پیشگیری به عمل بیاید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

چرا توصیه می‌شود در هنگام سوخت‌گیری وسیله نقلیه خاموش گردد ؟

همان‌طور که اشاره کردیم بدلیل احتمال بالای آتش‌سوزی خودرو در هنگام سوخت‌گیری توصیه می‌شود در لحظه سوخت‌گیری خودرو خاموش گردد. از نظر محققان برای آتش سوزی به ۳ جزء نیاز است که این ۳ جزء عبادت عبارت‌اند از سوخت، اکسیژن هوا گرما و یا جرقه.

خطر کامل شدن مثلث آتش سوزی

معمولاً در هنگام سوخت‌گیری دو جزء مورد نیاز برای آتس سوزی یعنی اکسیژن هوا و سوخت وجود دارد. اما با توجه به سیستم فنی خودرو عامل سوم جرقه یا گرما چگونه ممکن است در جایگاه سوخت به ۲ جزء اول اضافه شده و موجب آتش‌سوزی گردد؟ در این‌باره باید گفت که عامل سوم آتش‌سوزی ممکن است از سه طریق ایجاد گردد که این سه طریق عبارتند از:
۱- در ماشین با پرش ناگهانی برق از پورت ها یا ترمینال‌های توزیع برق در قسمت‌های مختلف خودرو

۲- به علت تولید جرقه در مجموعه تولید جرقه برای احتراق سوخت در موتور خودرو

۳- رخ دادن ناگهانی جرقه در اگزوز خودرو در منبع کاتالیزور، لازم به ذکر است که دمای کاتالیزور هنگام دوران موتور بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.
پس با در نظر گرفتن این ۳ احتمال و بالا رفتن احتمال آتش‌سوزی در خودرو اکیداً توصیه می‌شود هنگام سوخت‌گیری خودرو خاموش گردد، زیرا با توجه به در نظر گرفتن شرایط موجود و احتمال بروز یکی از عوامل جرقه به راحتی امکان آتش‌سوزی خودرو فراهم شده و نه‌ تنها فقط برای صاحب خودرو بلکه برای مجموعه افرادی که در آن لحظه در مکان سوخت گیری قرار گرفته‌اند منجر به فاجعه گردد.

برای پیشگیری از خطر آتش‌سوزی در جایگاه سوخت چه نکاتی توصیه می شود ؟

از آنجایی ‌که لحظه سوخت‌گیری برای خودرو در عین‌ حال که کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده تلقی می‌شود و حتی می‌توان گفت که جزو یکی از کارهای روزمره زندگی بسیاری از افراد می‌باشد، با این حال باید برای پیشگیری از آتش‌سوزی و فاجعه، یکسری نکات رعایت شود،این نکات عبارت‌اند از: خاموش کردن خودرو پیش از سوخت گیری، سیگار نکشیدن، هرگز موقع سوخت‌گیری در داخل خودرو ننشستن، احتیاط از ریختن بنزین بر روی زمین، خاموش کردن موبایل در جایگاه سوخت.

۱- بنزین زدن با ماشین روشن | علت خاموش کردن خودرو در جایگاه سوخت

در بالا اشاره کردیم که روشن بودن خودرو در هنگام بنزین زدن از رایج‌ترین دلایل آتش‌سوزی در جایگاه‌های سوخت در دنیا می‌باشد.

به هرحال روشن بودن موتور خودرو به معنی فعال بودن سیستم خودرو می‌باشد و تماس مداوم اجزای خودرو با یکدیگر احتمال ایجاد جرقه را تا حد زیادی بالا می‌برد و سبب برخورد بخار بنزین با جرقه شده و شرایط آتش‌سوزی را فراهم می‌کند. حتی توصیه می‌شود هنگام سوخت‌گیری از روشن کردن فندک خودرو نیز خودداری کنید.

۲- بنزین زدن با ماشین روشن | پیشگیری از ریختن بنزین در زمین

این موضوع علاوه بر اینکه یک راهکار برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت تلقی می‌شود. ممکن است در اثر بی‌احتیاطی یک راننده هنگام ترمز گرفتن ناگهانی باعث ایجاد اصطکاک بین لاستیک ماشین و آسفالت زمین پمپ بنزین شده و درنتیجه منجر به آتش سوزی در جایگاه سوخت شود.

۳- بنزین زدن با ماشین روشن | خاموش کردن موبایل در جایگاه سوخت

می‌دانید که تلفن‌های همراه دارای سیگنال‌هایی هستند که هنگام صحبت کردن با تلفن هوا وارد فضا می‌شوند.
این سیگنال‌ها می‌توانند با بخار بنزین ترکیب شده و شرایط آتش‌سوزی وحشتناک را به وجود بیاورند به همین سبب توصیه می‌شود، قبل از وارد شدن به جایگاه سوخت موبایل خاموش گردد.

۴- بنزین زدن با ماشین روشن | قرار نگرفتن در داخل خودرو هنگام سوخت گیری

به‌جرأت می‌توان گفت عامل اصلی ایجاد ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در جایگاه‌های سوخت قرار دادن شلنگ بنزین در باک و برگشتن به داخل خودرو است. زیرا ممکن است هنگام سوخت گیری قطره‌ای بنزین بر روی دست و یا لباس راننده باقی بماند.

به همین سبب ممکن است با وارد شدن به داخل کابین بخار بنزین به داخل اتاق ماشین راه پیدا کند و ممکن است جرقه‌ای در اثر اصطکاک بین لباس و صندلی ماشین زده شود و شرایط ایجاد آتش‌سوزی را فراهم کند.

۵- بنزین زدن با ماشین روشن | سیگار نکشیدن در پمپ بنزین

سیگار کشیدن در پمپ بنزین نه تنها سلامت خود فرد را تهدید می‌کند، بلکه ممکن است جان آدم‌های بی‌گناهی که در پمپ بنزین حضور دارند را نیز به خطر بیندازد.
به‌همین دلیل است که قانون منع استعمال دخانیات در پمپ ‌بنزین‌ها وضع شده است.
حتی توصیه شده است به افرادی که در پمپ بنزین سیگار می‌کشد از لحاظ قانونی برخورد گردد. به هرحال می‌دانید که موقع سیگار کشیدن عامل سوم آتش‌سوزی یعنی جرقه به راحتی در پمپ بنزین فراهم می‌گردد و موجبات آتش‌سوزی وحشتناک را فراهم می‌کند.

روش صحیح کار کردن با نازل پمپ بنزین

صرفاً اولین کار این است که به نمایشگر موجود در آن‌جا توجه شود. هنگامی که همه اعداد نمایشگر روی صفحه صفر باشد نشان ‌دهنده زمان بنزین زدن است.
پس از مشاهده صفر بودن همه اعداد ابتدا نازل بنزین را از دستگیره گرفته و به سمت بالا و بیرون خارج کنید.
سپس دستگیره نازل را در داخل باک خودرو قرار داده و با وارد آوردن فشار به دستگیره شروع به زدن بنزین به داخل باک بنزین خودروی خود کنید.

معمولاً نشانگرهای جایگاه سوخت مقدار بنزین مصرفی و مبلغ مقدار بنزینی که وارد پاک بنزین خودرو شده را نمایش می‌دهند. پس از رسیدن این اعداد به مقدار مد نظرتان دست گیره را از داخل باک خودرو خارج کرده و در محل آن قرار بدهید.

سایر نکات برای بنزین زدن

۱ بهتر است برای پیشگیری از آزرده خاطر کردن راننده جلویی چراغ بزرگ خودرو خاموش گردد.

۲- برای خلاص شدن از قرارگیری در صف‌های طولانی پمپ بنزین بهتر است در ساعات خلوت به پمپ بنزین مراجعه شود.

۳- از آنجایی که هوای داخل بنزین چگالی کمتری دارد بهتر است در ساعت‌هایی که هوا خنک‌تر است برای عمل سوخت‌گیری اقدام گردد.

۴- هرگز اجازه ندهید چراغ بنزین خودرو روشن شود، زیرا سطح پایین بنزین در باک، سوخت رسانی را دچار صدمه و آسیب می‌ کند. پس همیشه قبل از اینکه چراغ هشدار بنزین خودرو روشن شود، عمل سوخت گیری را انجام دهید. 

۵- هنگامی‌که تریلی حمل سوخت در حال تخلیه سوخت،در جایگاه سوخت است از بنزین زدن از آن جایگاه اجتناب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *