نکات فنی و آموزشی

تعویض آب رادیاتور | زمان و نحوه عوض کردن آب رادیاتور

تعویض آب رادیاتور | زمان و نحوه عوض کردن آب رادیاتور

تعویض آب رادیاتور یکی از اقداماتی است که اگر به درستی آن را انجام ندهید، به راحتی می‌توانید به موتور خودور آسیب وارد کنید. رادیاتور یا سیستم خنک کننده وظیفه خنک نگهداشتن موتور خودرو را بر عهده دارد. موتور خودرو هنگام روشن بودن حرارت و گرمای زیادی را به دلیل احتراق ایجاد می‌کند. اگر این حرارت خنثی نشود، موتور خواهد سوخت. سیستم فنی خودرو نیاز به قطعه‌ای دارد که حرارت را گرفته و آن را خنک کند. این سیستم همان رادیاتور است که کیفیت عملکرد آن با کیفیت مایع درون آن رابطه مستقیم دارد. در ادامه نحوه تعویض آب رادیاتور و زمان مناسب آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. جهت اطلاع از نحوه عملکرد رادیاتور خودرو کلیک کنید.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

بهترین و مناسب ‌ترین زمان برای تعویض آب رادیاتور خودرو چه زمانی است ؟

به طور کلی کارشناسان معتقدند که پس از طی مسافت ۲ هزار کیلومتر باید آب رادیاتور تعویض شود، اما باید متذکر شد که این عدد بسته به شرایطی متغیر است. ملاک قرار دادن مسافت ۲ هزار کیلومتر برای تعویض آب رادیاتور در صورتی است که خودرو به طور نرمال و در شرایط معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طور کلی عواملی وجود دارند که بر زمان دقیق تعویض‌آب رادیاتور مؤثر هستند. این عوامل عبارت‌اند از: کیفیت آب رادیاتور مورد استفاده، وضعیت موتور خودرو، فصل سال و موقعیت جغرافیایی.

موقعیت جغرافیایی و فصل سال چه رابطه‌ای با زمان عوض کردن آب رادیاتور دارد ؟

به طور کلی رانندگی کردن با خودرو در شرایط آب‌ و هوایی گرم و یا در فصل گرم سال زمان تعویض آب رادیاتور را به زمانی زودتر از موعد درج شده در دفترچه راهنمای آن موکول می‌کند.
طبیعتا زندگی در شهری با آب ‌و هوای سرد یا معتدل که هنگام رانندگی، خودرو در معرض تابش شدید نور خورشید قرار نمی‌گیرد، زمان تعویض‌آب رادیاتور را به تأخیر می‌اندازند.

کیفیت آب رادیاتور چه تأثیری دارد ؟

کیفیت آب رادیاتور خودرو با زمان تعویض آن نیز رابطه مستقیم دارد. استفاده از آب استاندارد با افزودنی‌های مرغوب زمان تعویض را به تأخیر می‌اندازد.
باید متذکر شد که نباید هیچگاه از آب شرب لوله و آب نجوشیده برای تعویض‌آب رادیاتور استفاده کرد. زیرا این اقدام نه تنها زمان تعویض بسیار زودتر از موعد می‌کند، بلکه می‌تواند به سیستم خنک کننده خودرو شما نیز صدمه وارد نماید.
شایان ذکر است که نوع ضدیخ انتخابی نیز با زمان تعویض آب رادیاتور در رابطه هست. معمولاً بر روی قوطی‌های ضد یخ زمان مناسب تعویض‌آب رادیاتور ذکر می‌گردد. بهتر است این نکته نیز برای تعیین زمان تعویض مدنظر قرار بگیرند.

تاثیر وضعیت موتور بر زمان عوض کردن آب‌رادیاتور

همانطور که گفتیم وضعیت موتور نیز یکی از عواملی است که بر زمان تعویض آب رادیاتور تأثیرگذار می‌باشد. اگر موتور خودرو عملکردی نامناسب نداشته و دارای ایرادهای سیستم فنی که بر داغ شدن بیش از حد موتور تأثیر می‌گذارند، نباشد زمان تعویض آب رادیاتور به تاخیر می‌افتد.
باید متذکر شد که رانندگی با سرعت بالا باعث فشار بر موتور و بالاتر رفتن دمای آن بیش از حد استاندارد می‌شود. داغ شدن بیش از حد موتور نیز موجب به جلو افتادن زمان تعویض آب رادیاتور می‌گردد.

نحوه صحیح تعویض آب رادیاتور به چه شکل است ؟

برای عوض کردن درست و اصولی آب رادیاتور باید از محل دقیق قرارگیری سیستم رادیاتور اطلاع داشت. معمولا در دفترچه راهنمای خودرو، محل دقیق رادیاتور و پیچ مخزن آن مشخص شده است. اگر می‌خواهید هزینه تعویض آب رادیاتور را در جیب خود نگهدارید و اینکار را خودتان انجام دهید، طبق مراحل زیر عمل کنید.

1- پس از یافتن محل دقیق رادیاتور یک تشت بزرگ جهت ریختن آب داخل رادیاتور زیر خودرو قرار دهید. آب داخل رادیاتور سمی بوده و نباید روی زمین بریزد (برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست). آنگاه به سراغ باز کردن پیچ تخلیه که در اکثر خودروها حالت T دارد بروید، سپس شروع به چرخاندن آن کنید.
2- پس از بازکردن پیچ تخلیه آب داخل رادیاتور را کاملا خالی کنید. پس از خالی شدن کامل آب داخل رادیاتور پیچ تخلیه را دوبار با دقت ببندید. آنگاه کمی آب مقطر بدون ضدیخ به درون مخزن رادیاتور بریزید.

3- اجازه دهید خودرو کمی با آب مقطر خالی کار کند. این عمل سبب می‌شود تا آلودگی‌های داخل سیستم خنک‌کننده خودروی بصورت کامل زدوده گردد.
پس از آن دوباره پیچ تخلیه را باز کرده و آب مقطر بدون ضدیخ را کامل تخلیه کنید. پس از تخلیه آب دوباره پیچ مخزن را ببندبد. حال می‌توانید ترکیب آب مقطر، ضدیخ و دیگر افزودنی‌های استاندارد را به درون مخزن رادیاتور خودرو بریزید. اکنون استارت زده و کمی گاز خشک به خودرو بدهید. این عمل سبب کارکرد ترموستات و فعال شدن آن می‌شود. حال که آب رادیاتور خودرو به خط استاندارد رسیده درب رادیاتور را ببندید.

برای آشنایی با روش هواگیری رادیاتور کلیک کنید.

مناسبترین آب برای عوض کردن  آب‌رادیاتور خودرو چیست ؟

برای دسترسی به آب رادیاتور مناسب و با کیفیت لازم است ابتدا آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده را همراه با ضد یخ متناسب با سیستم فنی خودرو به نسبت یکسان ترکیب کرد. البته باید به نوشته‌های روی قوطی ضدیخ و همچنین نحوه استفاده آن نیز دقت کرد. زیرا نحوه استفاده انواع ضد یخ‌ها و میزان ترکیب آن‌ها با آب مقطر برای انواع خودروها یکسان نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *