نکات خرید و فروش خودرو

گرم بودن باد کولر خودرو | علت گرم شدن کولر ماشین

گرم بودن باد کولر خودرو | علت گرم شدن کولر ماشین

گرم بودن باد کولر خودرو آن هم در گرمای تابستان مشکل بزرگی به شمار می‌رود. کولر خودرو جزو آپشن‌های رفاهی وسیله نقلیه به شمار می‌رود. ارزش این قطعه با قرا گرفتن در پشت فرمان خودرو، در یک ظهر داغ تابستانی مشخص می‌گردد. حال اگر در این ظهر داغ تابستانی در پشت یک ترافیک طولانی گرفتار شوید، بی شک کولر خودرو را جزو قطعات لاینفک خودرو خواهید دانست. کولر یا همان سیستم خنک ‌کننده خودرو شرایط راحتی را در فصل تابستان برای سرنشینان فراهم می‌آورد. کولر نیز مانند دیگر قطعات خودرو ممکن است به دلایلی دچار عیب و ایراد شده و به جای باد خنک باد گرم بدهد که در ادامه دلایل مختلف را شرح داده‌ایم.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

علت اصلی گرم بودن باد کولر خودرو چیست ؟

لازم به ذکر است که در سیستم کولر خودرو ماده‌ای خنک کننده وجود دارد. اگر این ماده خنک ‌کننده به هر دلیلی در کولر خودرو کاهش پیدا کند، باد منتشر شده از آن گرم خواهد بود. جهت دسترسی به باد خنک و فرح بخش در فصل تابستان باید ماده خنک ‌کننده به اندازه کافی در آن وجود داشته باشد. به همین سبب یکی از احتمالات گرم بودن باد کولر وجود سوراخ و نشتی در سیستم کولر می‌باشد.
لازم‌ به ذکر است که گرم بودن باد کولر دلایل دیگری نیز دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

▪ رانندگی کردن با دور بالای موتور

▪ هر گاه کندانسور کولر کثیف باشد

▪هر گاه اپراتور داخل اتاق کثیف باشد

▪ خراب بودن ترموستات اتاق

▪ خرابی دریچه‌های کولر و بخاری

رانندگی کردن با دور موتور بالا چه تأثیری بر روی باد کولر خودرو می‌گذارد؟

تخت گاز رفتن یکی از اصلی ترین دلایل گرم شدن باد کولر است. برای بالا بردن دور موترو باید پدال گاز تا انتها فشار داده شود. فشار دادن پا تا انتها بر روی پدال موجب از کار افتادن موقت کولر خودرو می‌گردد. اغلب از کار افتادن کولر خودرو با فشار دادن پاها تا انتها بر روی پدال با دنده‌های سبک‌تر بیشتر رخ می‌دهد. زیرا برای شتاب ‌گیری خودرو باید پا را تا انتها بر روی پدال گاز فشار داد.

رابطه کثیف بودن کندانسور کولر با بادگرم آن چیست ؟

کندانسور در سیستم کولر خودرو نقش اساسی دارد. وقتی که گاز کولر تبدیل به مایع می‌شود در رادیاتور بیش از نیمی از گرمای خود را از دست می‌دهد. علت از دست رفتن گرمای رادیاتور بخاطر ورود گاز کولر به قسمت کم فشار است. در واقع گاز کم فشار گرمای محیط را گرفته و آن گاه تبدیل به گاز می‌شود. باید متذکر شد که در صورت خراب شدن کندانسور کولر اتومبیل، در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب خودرو در سرعت‌های پایین و ترافیک اختلال به وجود می‌آید. توصیه می‌گردد هر سال با شروع فصل گرما جهت استفاده بهینه از کولر خودرو، باید کندانسور آن را تمیز کرد.

کثیف بودن اپراتور داخل اتاق چه رابطه‌ای با گرم بودن باد کولر دارد ؟

همانطور که گفتیم یکی دیگر از دلایل این گرم بودن باد کولر مرتبط با کثیف بودن اپراتور داخل اتاق است. در اپراتور داخل اتاق به صورت دائم هوا در تمامی فصول درحال عبور می‌باشد. به همین دلیل ممکن است کثیف شده و لایه‌ای از خاک بر روی آن بنشیند. تمیز کردن اپراتور داخل اتاق یکی از اصول ضروری برای عملکرد بهتر کولر خودرو است. زیرا کثیف بودن این قسمت علاوه بر اینکه منجر به گرم شدن باد کولر می‌شود، باعث پخش بوی بد نیز می‌گردد.
لازم به ذکر است که کثیف بودن اپراتور داخل اتاق خودرو علاوه بر داشتن تاثیر منفی بر روی کولر خودرو ممکن است سلامتی سیستم تنفسی انسان را نیز به خطر بیندازد. زیرا این قسمت به دلیل داشتن رطوبت کم محیط خاک آلود ممکن است محل تجمع انواع باکتری، میکروب و قارچ‌ها باشد.

برای تمیز کردن اپراتور داخل اتاق خودرو راهکار بسیار ساده موجود هست که فقط احتیاج به کمی حوصله دارد. برای اینکار لازم است ابتدا کولر اتومبیل روی کمترین شدت تنظیم شود. آنگاه مقداری آب جوش را که حاوی الکل باشد را روی جلوی صندلی شاگرد زیر داشتبرد قرار داد. آنگاه باید اجازه داد تا زمانی که آب جوش حالت ولرم می‌گیرد در داخل اتومبیل بماند. البته باید شیشه‌های خودرو نیز کشیده باشند.

ترموستات اتاق خودرو چیست و چه رابطه‌ای با گرم شدن باد کولر دارد؟

لازم به ذکر است که در درون اتاق تمامی خودروها یک ترموستات وجود دارد. وظیفه این قطعه در اتاق خودرو سنجیدن لحظه به لحظه دمای اتاق می‌باشد. معمولا به طور اتوماتیک هرگاه دمای اتاق به ۰ درجه برسد کمپرسور کولر را قطع می‌کند.

چرا خرابی دریچه‌های کولر و بخاری خودرو منجر به انتشار بادگرم از کولر خودرو می‌گردد ؟

اگر دریچه‌های کنترل سرما و همچنین بخاری خودرو خراب باشد یا تنظیم نباشد منجر به مخلوط شدن هوای گرم و هوای سرد می‌گردد. نتیجه این ترکیب کاهش سرمای کولر در تابستان و همچنین کاهش گرمای بخاری در فصل زمستان است. معمولاً رایج ترین علت این مشکل باز کردن داشبورد خودرو توسط آدم های غیرحرفه‌ای است.

علت ضعیف بودن باد کولر خودرو چیست ؟

معمولاً ضعیف بودن باد کولر و کافی نبودن خنکی آن می‌تواند به دلایل مختلف روی دهد. به طور کلی عمده‌ترین دلایل ضعیف بودن باد کولر خودرو شامل موارد زیر است.

▪ باز بودن دریچه ورودی هوای خارج خودرو

▪ شل بودن تسمه کمپرسور

▪ باز بودن شیر رادیاتور خودرو

▪ باز بودن دریچه بخاری خودرو

▪ مسدود شدن پره‌های کندانسور توسط ذرات ریز

▪ نشتی داشتن گاز مبرد

▪وصل شدن برعکس خشک کن

▪ مسدود بودن خشک کن

▪ مسدود بودن اپراتور

▪ یخ زدن سطح اپراتور

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *