نکات فنی و آموزشی

ترمز دستی برقی | نحوه کار، مزایا، معایب

ترمز دستی برقی | نحوه کار، مزایا، معایب

ترمز دستی برقیاز مهم‌ترین و واجب‌ترین سیستم‌های درون خودرو، ترمز‌دستی آن است، ترمز دستی برقی (Electric parking brake(EPB از قرن 21 برای اولین بار بر روی آئودی A8 استفاده شد  و سپس این تکنولوژی گسترش  یافت و بر روی دیگر محصولات آئودی تا سال 2009 استفاده گردید و اکنون اکثریت تولید کنندگان ماشین مانند هوندا ، جگوار ، فولکس واگن و کارخانجات ماشین سازی زیر مجموعه اش ، کیا ، هیوندای و … از سیستم ترمز دستی الکترونیکی بر روی ماشین های خود بهره می برند . در این مقاله ما قصد داریم به حساس‌ترین قطعه موجود در خودرو بپردازیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

ترمز دستی چیست ؟

ترمز دستی یکی از مهمترین اجزای ایمنی خودروها، ترمز دستی می باشد که در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر با استفاده از یک دکمه، فعال می شود. این ترمز که از سیستم ترمز پایی و معمولی خودرو کاملا مجزا طراحی شده است بدون نیاز به روغن ترمز کار می کند و در حقیقت با استفاده از کشش لنت ها به وسیله سیم، باعث قفل شدن چرخ ها می شود.

ترمز دستی به چند نوع تقسیم می‌گردد ؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت که ترمز دستی به ۲ دسته تقسیم می‌گردد ترمز دستی مکانیکی که همان ترمز دستی های قدیمی به‌کاررفته بر روی سیستم خودروهای قدیمی می باشد.
نوع دیگر آن که ترمز دستی برقی یا الکتریکی است و سیستم به‌روز و کامل‌تری نسبت به ترمز دستی مکانیکی دارد.

عملکرد ترمز دستی مکانیکی به چه صورت است ؟

درباره عملکرد ترمز دستی های مکانیکی باید گفت که این سیستم به وسیله ۱ کابل از اهرم ترمز دستی به چرخ‌های عقب خودرو متصل گردیده ،است.
با کشیدن اهرم دستی یا پایی لنت های ترمز چرخ‌های عقب از حرکت کردن خودرو جلوگیری می‌کنند.
سیستم ترمز دستی مکانیکی به دو صورت دستی و پایی می تواند جهت توقف خودرو وارد عمل گردد.

عملکرد ترمز دستی مکانیکی یا برقی به چه شکل است ؟

درباره عملکرد ترمز دستی برقی و الکترونیکی، باید گفت که نوع عملکرد این نوع ترمز دستی به ۲ شکل است.
نوع اول، عملکرد ترمز دستی بدین شکل است که ترمز چراغ‌های عقب با یک کابل فعال می‌شود و حرکت خودرو را متوقف می‌کند. این نوع نوع ترمز دست نیروی خودرو از برق موتور می‌گیرد.

اما عملکرد نوع دیگر ترمز دستی الکترونیکی به وسیله یک چیپ الکترونیکی صورت می گیرد. بدین شکل که یک چیپ الکترونیکی ترمز چرخ‌های عقب را درگیر می‌کند همان‌طور که متوجه شدید این نوع از ترمز دستی‌‌ها نیاز به نیروی زیادی نداشته و تنها با فشردن یک دکمه فعال شده و وظیفه خود را انجام می‌دهند.

ترمز دستی برقی به چند نوع تقسیم می شود ؟

ترمز دستی الکترونیکی یا برقی به ۲ نوع ترمز دستی الکترونیکی کاملاً اتومات و ترمز دستی برقی دستی تقسیم می‌شود.

نحوه عملکرد ترمز دستی برقی کاملاً اتوماتیک به شکل است ؟

در این سیستم ترمز دستی الکترونیکی پس از توقف خودرو و خاموش شدن موتور خودرو به صورت خودکار ترمز چرخ‌های عقب خودرو فعال می کند.

با روشن شدن چراغ و فعال شدن ترمز دستی که نشان‌دهنده سیستم ترمز است بر روی صفحه کیلومتر به راننده نشان داده می شود.
زمانی که خودرو روشن می‌شود و دنده روی حالت حرکت قرار می گیرد این ترمز به صورت اتومات فعال شده و چراغ‌های عقب را آزاد می گرداند و به همین خاطر هست که به سیستم ترمز دستی کاملاً اتومات معروف است.

حالت دستی ترمز دستی برقی به چه شکل عمل می کند ؟

در این نوع که با غیرفعال کردن حالت اتومات ترمز به صورت دستی فعال یا غیرفعال می‌شود. برای اینکار باید گفت که با فشردن کلید ۲ طرف نشان و یا با حرف A می توان ترمز دستی را فعال یا غیرفعال کرد البته برای غیرفعال کردن سیستم خودکار باید کلید را به سمت پایین وبه سمت رنگ سبز هدایت کرد.
برای فعال سازی باید کلید را به سمت بالا و به سمت رنگ قرمز حرکت داد.

تفاوت بین ترمز دستی مکانیکی و الکترونیکی در چیست و کدامیک بهتر هست ؟

یکی از مزایای ترمز دستی الکترونیکی داشتن ایمنی بالای آنست که سبب شده افراد زیادی را به سمت خود جذب کند اما. ترمز دستی مکانیکی جزو قطعاتی از خودرو است که در گذر زمان به سرویس نیاز داشته و به‌خوبی عمل نمی‌کند.
سیستم ترمز دستی الکترونیکی به شکلی طراحی شده است که وضعیت چراغ‌ها در هر لحظه توسط کامپیوتر خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که چراغ‌ها در مسیر شیب ‌دار قرار داشته باشند کامپیوتر خودرو نیروی بیشتری را به سمت چرخ‌های عقب می رساند تا مانع از حرکت آن شود.

یکی دیگر از مزایای ترمز دستی برقی نسبت به ترمز دستی مکانیکی استفاده کردن راحت آن است به شکلی که فقط با یک دکمه فعال می‌شود و فقط راننده قادر است پدال ترمز را نگه داشته تا این سیستم چرخ‌های خودرو را آزاد کند.
اما در ترمز دستی مکانیکی علاوه بر راننده هر فرد دیگری می‌تواند ترمز دستی را آزاد کند که این امر ممکن است موجب بروز سانحه گردد.
ترمز دستی برقی بسیار هوشمندانه‌تر از ترمز مکانیکی عمل کرده و این ویژگی ترمزهای دستی برقی سبب می‌شود که از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری به عمل آید.

برای اولین بار در چه سالی و بر روی چه نوع خودرویی از ترمز دستی برقی استفاده شد ؟

در جواب این سوال می‌توان گفت که برای اولین بار از اوایل قرن ۲۱ بر روی خودروی آئودی از ترمز دستی الکترونیکی استفاده گردید و به خاطر داشتن یکسری مزایا به مرور زمان استفاده از ترمز دستی الکترونیکی رواج بیشتری پیدا کرد.
درحال حاضر اکثر خودروهای تولیدی شرکت هیوندا، جگوار زیون، فولکس واگن، از این نوع سیستم ترمز دستی استفاده می کنند.

مزایای ترمز دستی الکترونیکی چیست از مزایای سیستم ترمز دستی برقی می‌توان به کم شدن استهلاک قطعات ترمز دستی و همچنین کمتر شدن وزن خودرو و فضای اشغالی آن اشاره کرد.

معایب ترمز دستی برقی چیست ؟

ترمز دستی برقی علی‌رغم داشتن یکسری مزایا خالی از عیب نیست. از جمله معایب این قطعه الکترونیکی موجود در خودرو می‌توان به هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن اشاره کرد.

آیا ترمز دستی برقی ایمن تر است یا مکانیکی ؟

در جواب این سوال باید گفت که یکی از دلایل پیشروی بیشتر ترمزهای دستی برقی بیشتر به علت ایمن تر بودن این نوع از ترمز دستی نسبت به نوع مکانیکی آن بوده است.
هنانطور که گفتیم پس از مدتی مکانیزم ترمز دستی مکانیکی ممکن است به هم ریخته و شاید در هنگام رانندگی راننده متوجه ایراد ترمز دستی شود که در آن حالت دیگر هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد و ممکن است حتی منجر به از دست دادن جان راننده نیز گردد.
اما ترمز دستی برقی طوری طراحی شده است که وجود هر گونه اختلال و مشکلی را در عملکرد ترمز دستی به راننده اعلام می‌کند.

در هنگام حرکت خودرو به چه صورت باید از ترمز دستی برقی استفاده کرد ؟

درباره نحوه صحیح استفاده از ترمز دستی برقی باید گفت که در حرکت اولیه خودرو زمانی که کمربند ایمنی در حالت قفل است در صورت حرکت خودرو ترمز دستی به صورت اتوماتیک آزاد می‌شود.
اگر کمربند ایمنی در حالت قفل نباشد ترمز دستی اتوماتیک آزاد نشده و باید ترمز دستی را به‌صورت دستی و با فشار دادن کلید آن آزاد نمود درغیراین‌صورت باعث آسیب مجموعه گیربکس و سیستم ترمز دستی الکترونیکی خواهد شد.

نحوه صحیح استفاده از ترمز دستی در زمان توقف یا پارک خودرو به چه صورت است ؟

دراین‌باره باید گفت که ابتدا خودرو را متوقف کرده سپس کلید ترمز دستی برقی را فعال نموده آنگاه اهرم تعویض دنده را در وضعیت پارک قرارداده و خودرو را خاموش یا پارک کرده خاموش گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “ترمز دستی برقی | نحوه کار، مزایا، معایب

  1. کیارش گفت:

    آیا ترمز پارک دستی خودرو رو میشه به ترمز پارک برقی تغییر داد؟

    1. کالا پلاس گفت:

      بله می توانید اما ساختار فنی ماشین به هم می ریزد و توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *