تعمیرات و نگهداری

تعویض واشر سرسیلندر | نحوه عوض کردن واشر سرسیلندر

تعویض واشر سرسیلندر | نحوه عوض کردن واشر سرسیلندر

آیا روش مناسب تعویض واشر سرسیلندر را می‌دانید؟ واشر سرسیلندر بین بدنه موتور و سرسیلندر قرار می‌گیرد و در مقابل حرارت موتور مقاومت بالایی دارد. این قطعه موجب می‌گردد سرسیلندر با بدنه موتور یکپارچه شده و بدون این‌که روغن و آب مخلوط شوند در داخل موتور به گردش ادامه دهند. به همین دلیل سوختن واشر سرسیلندر و آب روغن قاطی کردن خودرو رابطه‌ای مستقیم دارند. با بالا رفتن بیش از حد دمای موتور، واشر سیلندر مقاومت خود را از دست داده و می‌سوزد. در صورت سوختن و خراب شدن واشر سر سیلندر باید آن را تعویض کرد.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

اولین گام برای تعویض واشر سر سیلندر خودرو چیست ؟

از آنجایی که واشر سرسیلندر در داخل پیشرانه خودرو به نحوی قرار گرفته است که کاملا خارج از دید می‌باشد، برای دستیابی و تعویض آن باید ابتدا قطعات دیگر را باز کرد.
اولین قدم برداشتن سر سیلندر است، زیرا محل اصلی قرارگیری واشر سر سیلندر بین سر سیلندر و سیلندر است. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید باید سرسیلندر خودرو جهت تعویض بازگردد که این کار نیاز به تجربه بالا و مهارت خاصی دارد که خارج از توان افراد عادی می‌باشد. به همین سبب توصیه می‌گردد حتماً جهت تعویض سرسیلندر خودرو به تعمیرگاه مراجعه شود.

سرسیلندر یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در سیستم پیشرانه خودرو است که نحوه نصب و تنظیم آن رابطه مستقیمی با عملکرد موتور، پایداری موتور، اطمینان و کارایی موتور دارد. برای آشنایی بیشتر با عملکرد واشر سرسیلندر کلیک کنید.

واشر سر سیلندر نو چگونه باید در جای خود قرار گرفته و با واشر سوخته عوض شود ؟

پس از برداشتن سرسیلندر با رعایت تمام نکات ایمنی به سراغ واشر سر سیلندر باید رفت، ابتدا واشر سرسیلندر سوخته و معیوب از محل خود خارج کرده و آنگاه واشر نو را بین سرسیلندر و بلوک سیلندر قرار داد. باید واشر سرسیلندر طوری روی بلوک سیلندر قرار بگیرد که سوراخ‌های واشر و بلوک بوضوح با همدیگر مطابقت داشته باشد.
لازم است واشر سر سیلندر به صورت کاملاً صاف و یکدست و بدون هیچ گونه تا شدگی در محل خود قرار بگیرند.
با رعایت این ۲ نکته یعنی مطابقت سوراخ‌های واشر با سوراخ های بلوک سیلندر و صاف و یکدست قرار گرفتن واشر سیلندر در محل خود، می‌توان سرسیلندر را نیز با طی همان مراحلی که باز کردن، بر روی سیلندر نصب کرد.

لازم به ذکر است که در تمامی مدل‌های خودرو کار تعویض واشر سرسیلندر به یک شکل است و تنها تفاوتی که در هنگام تعویض واشر سر سیلندر خودرو در بین مدل‌های مختلف خودرو با یکدیگر تفاوت دارد، ترتیب سفت شدن پیچ‌های سیلندر و تنظیم گشتاور محکم پیچ ها می‌باشد که این موارد نیز در دفترچه‌های راهنمای هر وسیله نقلیه نشان داده شده است.

هنگام تعویض واشرسر سیلندر باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

هنگام تعویض واشر سرسیلندر باید به ویژگی‌های موتور خودرو، نوع واشر و پیچ‌های موجود در آن، رعایت قوانین و مقررات که هنگام محکم کردن پیچ ها توجه شود.
علاوه بر موارد گفته شده که بیشتر با مدل خودرو در ارتباط است موارد دیگری نیز وجود دارد که در بین همه خودروها مشابه است لازم است.
هنگام باز کردن سرسیلندر لازم است یک نشانگر را در دستان قرار داد و هنگام قطع کردن همه پیوست‌ها، مخصوصاً خطوط لوله‌ها، با نشانگر آنها را نشانه گذاری کرد.
نکته مهم دیگر این است که باید تمامی مراحلی را که برای رسیدن به واشر سر سیلندر طی می‌شود را در ذهن سپرد تا پس از تعویض دوباره همان موارد را تکرار کرده و قطعات باز شده را در محل آن‌ها قرار داد.

موتور خودرو دارای چند واشر سرسیلندر است؟

تعداد واشر سیلندر بستگی به مدل موتور خودرو و تعداد سیلندر موجود بر روی آن دارد. بطور کلی در یک موتور ۴ سیلندر خطی یک عدد و در موتورهای ۶ و ۸ سیلندر خورجینی ۲ عدد واشر سیلندر به کار می‌رود. به جرأت می‌توان گفت که واشر سیلندر یک قطعه جدا نشدنی از موتور خودرو می‌باشد. این قطعه ارتجاعی و انعطاف پذیر قادر است تا ده‌ها هزار کیلومتر با نوسان‌ها و تغییرات دما و فشار موجود در موتور خودرو مقابله کرده و از نشت و ترکیب مایعات جلوگیری کند.

هنگام مشاهده علائم سوختگی واشر سرسیلندر چگونه می‌توان پی به سوخت، قطعی واشر سرسیلندر برد ؟

تشخیص سوخته شدن واشر سر سیلندر به علت شباهتی که بین علائم سوختگی واشر سرسیلندر و برخی دیگر از خرابی‌های موجود در سیستم فنی خودرو هست سخت و دشوار می‌باشد. به همین سبب توصیه می‌شود از؛ تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور استفاده شود. با استفاده از این تست‌ها براحتی مشخص می‌شود که واشر سرسیلندر خراب شده و احتیاج به تعویض دارد.

هزینه تعویض واشر سرسیلندر چگونه است ؟

خود واشر سرسیلندر از قیمت چندان بالایی برخوردار نیست اما تعویض واشر سرسیلندر جزء تعمیراتی است که هزینه‌های بالایی را بر روی دوش دارنده خودرو می‌گذارد.
دلیل این است که برای تعویض واشر سرسیلندر باید بخش‌های زیادی از موتور مانند قطعات تایمینگ، مینیفول ورودی، اگزوز و قطعات سر سیلندر و خودرو باز شوند. همچنین علاوه بر سوختن واشر سرسیلندر دمای زیاد سرسیلندر را هم معیوب کرده باشد باید آن را به دست تراش‌کار سپرد که این نیز به هزینه‌ها می‌افزاید.

معمولاً هزینه تعویض واشر سرسیلندر با قیمت وسیله نقلیه در ارتباط است به طور معمول واشر سرسیلندر متناسب با مدل و قیمت وسیله متناسب بوده و هر چه مدل خودرو بالاتر باشد، واشر سر سیلندر آن نیز گران‌تر خواهد بود. اما به‌صورت کلی واشر سرسیلندر یک قطعه ارزان قیمت در مقایسه با سایر قطعه‌های خودرو بشمار می‌رود که به ‌علت پیچیده بودن باز کردن سرسیلندر و تعویض واشر عمده هزینه واشر سرسیلندر مربوط به دستمزد مکانیک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *