تعمیرات و نگهداری

لرزش ماشین در حرکت | لرزش خودرو در سرعت خاص و حرکت

لرزش ماشین در حرکت | لرزش خودرو در سرعت خاص و حرکت

لرزش ماشین در هنگام حرکت به دلایل گوناگونی می‌تواند اتفاق بیافتد. اگر دائم سوار خودرویتان می‌شوید ممکن است متوجه این لرزه‌ها نشوید، برای جلوگیری از این باید بدانید، خودرو وسیله اصطحلاک پذیر است و دائم نیاز به نگهداری دارد، بنابراین با خواندن این مقاله نشانه ها را شناخته و هر چه زودتر برای رفع آن ها اقدام نمایید. عدم توجه به این نشانه‌ها به مرور زمان موجب آسیب‌های بیشتر به خودرو می‌شود.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

لرزش ماشین در حرکت  به چه معناست ؟

اغلب صاحبان خودرو به طور مرتب از آن استفاده می‌کنند، پس در طول زمان دچار نقص‌‌هایی می‌شود که در اغلب موارد با پیگیری و تعمیر برطرف خواهند شد.
لرزش ماشین نیز یکی از عیب و نقص‌های رایجی است که ممکن است به علت وجود برخی مشکلات در بعضی از قطعات خودرو رخ دهد. البته ناگفته نماند در حالت طبیعی بعضی از خودروها ممکن است یک لرزش خفیفی داشته باشند در واقع وقتی می‌توان مشکل لرزش را به یک ماشین نسبت داد که فراتر از حد معمول باشد.

دلایل اصلی و رایج لرزش ماشین در حرکت کدامند ؟

لرزش ماشین نمی‌تواند فقط به یک عامل وابسته باشد، بلکه این اتفاق ممکن است به عوامل گوناگونی که همگی آن‌ها، نقص و آسیب قطعات خود رو را بیان می‌کنند، مرتبط باشد.این مشکلات عبارتند از:

  • نقص‌های صفحه و دیسک کلاچ ماشین
  • مشکلات موجود در لاستیک‌ها و چرخ‌های ماشین
  • اخلال سیستم ترمز خودرو
  • خرابی فرمان ماشین
  • خرابی محور ماشین و مشکل در سیستم تعلیق ماشین

بررسی علت‌های لرزش ماشین در حین حرکت

۱- مشکلات موجود در صفحه کلاچ و دیسک کلاچ ماشین

همانطور که مستحضر هستید؛ سیستم کلاچ از قطعات اصلی یک وسیله نقلیه بوده و وظیفه‌‌ برقراری ارتباط موتور با چرخ دنده را دارد. در مواردی که این سیستم دچار اختلال گردد، دیگر با فشار دادن پدال نیروی مورد نیاز به چرخ دنده‌ها منتقل نخواهد شد و ماشین دچار لرزش نامتعارف می‌شود.
به طور کلی عواملی چون: فرسودگی فنرهای خورشیدی، چرب بودن کلاج، تمام شدن صفحه کلاچ و مشکل در فلایویل موجب اخلال در عملکرد سیستم کلاچ و لرزش ماشین می‌گردد.

۲- مشکلات موجود در لاستیک‌ها

از شایع‌ترین عوامل لرزش در ماشین می‌توان به وجود مشکل در لاستیک‌‌های خودرو اشاره کرد. عمده‌ترین این مشکلات عبارتند از: کم بودن مقاومت چرخشی لاستیک‌ها، خارج شدن لاستیک از تعادل یا بالانس، فرسودگی لاستیک‌ها، کم باد شدن لاستیک‌ها، وجود ناهمواری در لاستیک‌ها و رینگ‌ها.
لازم به ذکر است که عدم تعادل لاستیک ها و کم باد بودن لاستیک‌ها بیشتر در سرعت‌ بالا مشهود هستند.

همچنین شایان ذکر است که پیروی نکردن از شیوه‌های استاندار رانندگی، رانندگی با سرعت بالا و همچنین رد شدن از روی دست اندازها منجر به آسیب به جلوبندی، خم شدن رینگ‌ها و آسیب به لاستیک‌ها شده و زمینه ساز لرزش خودرو می‌شود.

۳_فرسودگی و خرابی چرخ ها

گزینه سوم علت لرزش ماشین مربط به مشکلات ناشی از چرخ‌های ماشین می‌باشد که انحراف چرخ‌ها و فرسوده گی و یاتاقان چرخ‌ها از جمله علت‌های شایع لرزش ماشین به دلیل وجود مشکل در چرخ‌ها است.
در این مورد تشخیص کمی دشوار بوده و فقط یک مکانیک خبره می‌تواند با بررسی چرخ‌های ماشین به این نکته پی ببرد و همچنین برای بررسی میزان انحراف نیاز به وسیله‌ای هست که بتوان اندازه انحراف را به طور دقیق به دست آورد.

4- اختلال در سیستم ترمز

از دیگر علل لرزش ماشین در هنگام حرکت، اخلال سیستم ترمز خودرو است که این مورد پس از لاستیک و چرخ‌ها بیشترین عامل لرزش در ماشین را سبب می‌شود.
سیستم ترمز به طور عادی دارای ضخامتی است که اگر اندازه این ضخامت تغییر کند و یا به بیان دیگر دچار تاب گردد، موقع گرفتن ترمز راننده با مشکل مواجه شده و ماشین دچار لرزش می‌شود.
علاوه بر تغییر ضخامت صفحه دیسک ترمز، عوامل دیگری مانند: چسبندگی کولیس به دیسک ترمز و تغییر شکل درام ترمز نیز باعث ایجاد لرزش ماشین ناشی از اختلال در سیستم ترمز ماشین هستند.

۵- فرمان خودرو

فرمان خودرو نیز به علت شل بودن یا فرسوده‌گی اجزای آن و خرابی هیدرولیک فرمان، می‌تواند موجب ایجاد لرزش ماشین در هنگام حرکت گردد. لازم به ذکر است که لرزش ماشین به علت مشکلات ناشی از فرمان خودرو بیشتر هنگام عبور از پیچ‌ها خود را نشان می‌دهد.

۶- خرابی محور از علت های لرزش ماشین در حرکت

به دلیل خم شدن محور هنگام عبور از پستی و بلندی‌ها یا موقع گاز دادن در سرعت بالا، آسیب دیده‌گی میل گاردان و فرسودگی مفصل‌های محور (بیشتر در مسیرهای سربالایی) لرزش احساس می‌ شود.

7- مشکل در سیستم تعلیق

هم تراز نبودن سیستم تعلیق، شل شدن اجزای سیستم تعلیق و ساییدگی اجزای سیستم تعلیق از دیگر موارد لرزش ماشین هنگام حرکت کردن است.
بهتر است بدانید که؛ هم تراز نبودن سیستم تعلیق خودرو، حتی در رانندگی با سرعت پایین نیز موجب لرزش شدید در ماشین می‌شود. اما شل شدن اجزای سیستم تعلیق، هنگام عبور از دست اندازها گاهی اوقات منجر به لرزش ماشین (مثلا هنگام حرکت با یک سرعت خاص) می‌گردد. در صورت داشتن لرزش ماشین در حالت درجا کلیک کنید.

لرزش ماشین در چه قسمت های از ماشین ممکن است رخ دهد ؟

در هنگام رانندگی ممکن است همه چیز خوب به نظر برسد و شما گاها با لرزش‌های خفیف خودرو مواجه شوید که این امر به نظرتان یک اتفاق عادی بیاید.

اما لازم است بدانید که این امکان وجود دارد، به مرور زمان این مشکل تا حد زیادی پیشرفت کرده و دیگر در لرزش‌های خفیف بدنه خلاصه نمی‌گردد، بلکه شما دیگر این لرزش‌ها را در فرمان، صندلی ماشین و حتی موتور ماشین به صورت واضح حس خواهید کرد.

راه حل های رفع لرزش ماشین چیست ؟

خوشبختانه در اغلب موارد حل مشکل لرزش ماشین با یک بررسی ساده رفع و برطرف خواهد شد و تنها در مواردی همچون: نقص فرمان، مشکل در سیستم تعلیق و محور خودرو هست که می‌توان ادعا کرد وسیله نقلیه دچار مشکل جدی شده است.

در مواردی که علت مشکل لرزش جدی است باید خیلی سریع جهت رفع مشکل برای جلوگیری از بروز خسارات بیشتر اقدام کرد.

عدم توجه به علت لرزش خود رو چه عواقبی را ممکن است در پی داشته باشد ؟

همانطور که مستحضر هستید؛ وسیله نقلیه جزو آن دسته از لوازمی است که برای کارآیی بهتر به طور مرتب نیاز به سرویس‌دهی و رسیدگی دارد.
پس باید هنگام بروز لرزش ماشین در اولین فرصت برای پیدا کردن دلیل و رفع آن اقدام کرد.

زیرا هر گونه سهل‌انگاری کردن در این مورد می‌تواند علاوه بر وارد کردن خسارات بیشتر به ماشین، پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری را به بار بیاورد.
همانطور که ملاحظه می‌فرمایید؛ لرزش ماشین در عین حال که یک موضوع ساده و پیش افتاده به شمار می‌رود، اقدام به موقع برای رفع آن از اهمیت حیاتی برای صاحب آن تلقی می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *