نکات فنی و آموزشی

زنجیر چرخ | بهترین نوع و نحوه بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ | بهترین نوع و نحوه بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ یکی از ملزومات مورد استفاده در روزهای برفی است که برای رانندگان جاده های کوهستانی الزام بیشتری دارد. به دلیل خطرات جانی توصیه می‌شود دارندگان وسایل نقلیه مخصوصا هنگامی که قصد سفر دارند، حتماً زنجیر چرخ را به همراه خود داشته باشند. تا در صورت مواجهه با جاده‌های یخ زده و برفی به کمک این وسیله بتوانند سفری ایمن و بی‌خطری را پشت سر بگذارند. اما کدام نوع کارایی بهتری دارد؟

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

علت بستن زنجیر چرخ در جاده‌های یخ زده و برفی چیست ؟

همه ما می‌دانیم که رانندگی در جاده‌های برفی و یخ زده بدون زنجیرچرخ بسیار خطرناک است. علت وجود خطر در جاده‌های برفی از بین رفتن اصطکاک است که میان چرخ و جاده قرار دارد. اصطکاک پائین و یا نبود آن بین چرخ و جاده امکان لغزش و سر خوردن خودرو را تا حد بسیار بالایی بیشتر می‌کند. این عامل می‌تواند منجر به تصادف وسیله نقلیه گردد.

چند نوع زنجیر چرخ وجود دارد ؟

انواع و اقسام متفاوتی از زنجیر چرخ در بازار وجود دارد. دارندگان وسیله نقلیه می‌توانند با توجه به نوع وسیله و میزان بودجه، نوع مناسب را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که یکی از موارد قابل توجه هنگام خرید و انتخاب زنجیرچرخ و توجه به ابعاد لاستیک و نوع محور خودرو است.
به‌ طور کلی انواع زنجیرچرخ عبارت‌اند از: زنجیرچرخ تکی، زنجیرچرخ ابریشمی یا پارچه‌ای، زنجیرچرخ زوجی، زنجیرچرخ پلیمری یا ژله ای، زنجیرچرخ نانو پلیمری و زنجیرچرخ تسمه ای.

۱- زنجیر چرخ تکی

این نوع زنجیرچرخ از جنس آهن یا فلز است. مزیت فلز بودن آن این است که دارای طول عمر بالایی نسبت به بقیه می‌باشد. اما در صورت باز شدن به علت وارد کردن ضربه به قسمت جلوبندی خودرو ممکن است موجب آسیب به این قسمت خودرو شود.
زنجیرچرخ تکی از ۲ زنجیر به صورت موازی در طول زنجیره‌های کوتاهتر تشکیل می‌گردد. این نوع زنجیرچرخ دور تا دور چرخ را بصورت زنجیره موازی می‌پوشاند. در ابتدا و انتهای زنجیرچرخ تکی در راستای رشته توری به یکدیگر متصل می‌گردند.

۲- زنجیره چرخ ابریشمی

این نوع زنجیر چرخ‌ها از جنس پارچه بوده که بیشتر برای مسیرهای کوتاه مناسب هستند. علیرغم قیمت بالایی که دارد دارای دوام چندان بالایی نیستند.
زنجیر پارچه باعث می‌شود خودرو در برف عمیق فرو نرود، به جلوبندی خودرو آسیب وارد نشود و به لاستیک‌های خودرو نیز آسیب نرسد.
جنس ابریشم این نوع زنجیرچرخ موجب ایجاد اسطکاک بین چرخ خودرو و سطح جاده می‌گردد.

۳- زنجیره چرخه زوجی

زنجیر چرخ زوجی از ۳ زنجیر در طول و ۲ سری رشته‌های ضرب دری به منظور اتصال چرخ‌های طولی تشکیل شده و از جنس فلز و آهن می‌باشد.

۴ زنجیر چرخ ژله ای

زنجیرچرخ ژله‌ای از قابلیت نصب بسیار آسان و راحتی برخوردار است. نسبت به دیگر زنجیر چرخ‌ها اسطکاک بالایی را بین چرخ و جاده به وجود می‌آورد. مانع از فرو رفتن عمیق خودرو در برف می‌گردد.

زنجیرچرخ پلیمری یا ژله‌ای به علت داشتن قابلیت‌های بالا از محبوبیت و قیمت بالایی برخوردار است. در حال حاضر در بازار فروش رتبه دوم بعد از زنجیرچرخ آهنی را دارد. این نوع زنجیرچرخ به علت داشتن ظاهری شیک بیشتر مناسب خودروهایی با رینگ اسپرت می‌باشد.

۵- زنجیره چرخه نانو پلیمری

زنجیرچرخ نانو پلیمری، نسل جدید زنجیرچرخ است که در نقاطی که دمای هوا بسیار سرد می شود کاربرد دارد. زنجیرچرخ نانو پلیمری، مانع از آسیب به جلو بندی و گلگیر خودرو می‌شود. حفظ عاج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS از مزایای شاخص این نوع زنجیرچرخ بشمار می‌رود.

۶- زنجیر چرخ تسمه‌ای

زنجیر چرخ تسمه‌ای دارای قابلیت‌های کمتری نسبت به دیگر انواع زنجیرچرخ است به همین دلیل طرفداران چندانی در بازار ندارد. این نوع زنجیرچرخ به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ را فرا می‌گیرد.

نحوه قرار گیری زنجیر چرخ با توجه به نوع دیفرانسل خودرو

علت استفاده از زنجیرچرخ در جاده‌های برفی و لغزنده به وجود آوردن اسطکاک بین چرخ و سطح جاده است. به ‌همین منظور زنجیرچرخ باید بر روی محورهایی بسته شود که بار نیروی محرکه خودرو به آن انتقال می‌یابد.
با توجه به موارد گفته شده می‌توان دریافت که در خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر بر روی چرخ جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب زنجیرچرخ بر روی چرخ عقب نصب می‌شود.
لازم به ذکر است که در خودروهای ۲ دیفرانسیل باید زنجیرچرخ بر روی هر ۴ چرخ وسیله نقلیه نصب گردد.

نحوه صحیح بسیتن زنجیر چرخ بر روی لاستیک ماشین

باید دقت شود که زنجیرچرخ کاملاً صحیح بسته شود، زیرا در غیر این صورت امنیت خودرو به خطر خواهد افتاد. نحوه بستن صحیح زنجیرچرخ به شرح زیر می‌باشد.
ابتدا باید پیچ و تاب زنجیرچرخ را باز کرده سپس آن را در حالتی که قسمت صاف آن در جهت سطح لاستیک و خارهای آن روی زمین هست در راستای چرخ‌ها روی سطح زمین قرار داد.
باید دقت شود که فرمان خودرو را در جهت مخالف تایری که قصد نصب زنجیرچرخ بر روی آن هست چرخاند. در واقع ماشین باید به گونه‌ای هدایت شود که لاستیک در وسط زنجیرچرخ قرار بگیرند.

پس از قرار گرفتن لاستیک در وسط زنجیر چرخ حلقه فلزی باز موجود در انتهای ۲ طرف زنجیرچرخ از پشت چرخ به یکدیگر وصل می‌گردند. سپس گیره خمیده را از حلقه‌ای که در سر دیگر زنجیرچرخ قرار دارد، عبور داده تا زنجیرچرخ محکم در جای خود قرار گیرد.

آنگاه با استفاده از آچار مخصوص بست‌های چرخشی که بر روی زنجیرچرخ وجود دارند را چرخانده و تا زمانی که زنجیرچرخ بر روی لاستیک فیکس شود باید دامه داد.

هنگام خرید زنجیر چرخ به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

۱- انتخاب زنجیر چرخ مناسب و متناسب با لاستیک ماشین
۲- به همراه داشتن آچار مخصوص زنجیر چرخ
۳- انتخاب جنس مرغوب زنجیر چرخ
۴- پرسیدن نحوه صحیح بستن آن بر روی چرخ از فروشنده
۵- داشتن بسته‌بندی و جعبه مناسب زنجیر چرخ جهت حفظ و نگهداری آن.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *