نکات خرید و فروش خودرو

آب بندی ماشین صفر | چگونه خودرو صفر را آب بندی کنیم؟

آب بندی ماشین صفر | چگونه خودرو صفر را آب بندی کنیم؟

همان‌طور که مستحضر هستید عمل آب بندی ماشین به منظور بالا بردن طول عمر خودروهای صفر صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که روش صحیح آب‌بندی خودروی صفر می تواند تاثیر بالایی در سلامت خودرو و در نتیجه قیمت آن داشته باشد. پس توصیه می‌کنیم حتماً قبل از اقدام و آب‌بندی خودرو با روش صحیح و علمی این کار آشنایی کامل را داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

آب بندی ماشین چیست؟

آب بندی خودرو از ابتدایی‌ترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است، بطور کلی به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر جهت بالا بردن طول عمر قطعات مهم خودرو آب‌بندی گفته می‌شود.
شایان ذکر است که آب بندی خودرو در ۱۰۰۰ کیلومتر اولی که خودرو طی می‌کند، بسیار مهم و حیاتی است.
هنگامی‌که برای اولین بار قرار است خودرویی رانده شود باید برای راه‌اندازی آن از یکسری اصول و مقررات پیروی کرد، تا عمل آب بندی خودرو به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که آب بندی ماشین براساس نوع و مدل خودروها متفاوت می‌باشد. آب بندی صحیح سبب می‌شود که قطعات مختلف خود را به آرامی با یکدیگر هماهنگ شده و موجب بالا بردن سلامت موتور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ‌گردد.

نکات و توصیه های مهم در آب بندی ماشین صفر

۱- لازم است در ابتدا قبل از روشن کردن موتور خودرو بررسی شود

۲- مایعات خودرو چک شود و برای اولین استفاده از روغن خودرو مناسب استفاده شود

۳- روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه تعویض گردد

۴- رانندگی کردن با سرعت و دور موتور مناسب صورت بگیرد.

اولین اقدام برای آب بندی صحیح خودرو چیست ؟

همان‌طور که متوجه شدید آب بندی خودرو عملی است که برای اولین استفاده از خودرو صورت می‌گیرد و موجب می‌شود طول عمر قطعات خودرو بیشتر شود.
اولین اقدام در آب‌بندی خودرو بررسی همه جوانب قبل از روشن کردن موتور خودرو است.
برای این منظور ابتدا باید پیش از اقدام به استارت زدن خودرو، کاپوت را باز کرده تا مطمئن شد که تمامی متعلقات ترمز موتور در سر جای خود قرار گرفته‌اند.

در واقع با بالا زدن کاپوت از سلامت وایرها، شل بودن سیم‌ها یا پیچ و سالم بودن کابل‌های سر باطری می‌توان اطمینان حاصل کرد.

چک نمودن مایعات خودرو در طی آب‌بندی چه اهمیتی دارد؟

توصیه می‌شود قبل از روشن کردن موتور خودرو ابتدا روغن موتور، رادیاتور و بنزین مورد بررسی قرار بگیرد، تا پایین‌تر از حد مجاز و استاندارد نباشند.

باید متذکر شد که برای جلوگیری از رسوب در موتور، در صورت پایین بودن روغن موتور اولیه در خودرو، لازم است روغن اولیه موجود در موتور خودرو به طور کامل خالی گردد، زیرا ترکیب دو روغن متفاوت به موتور خودرو آسیب می‌زند.

جهت اطلاع از مقدار مجاز روغن و روغن استاندرد و مناسب مقاله روغن موتور خودرو در مجله کالاپلاس را مطالعه نمایید.

برای اولین استفاده از خودرو باید دقت شود که هرگز از آب لوله‌کشی شهری، داخل رادیاتور خودرو ریخته نشود و حتماً از مایع مخصوص برای اینکار استفاده گردد. چرا که موتور خودروهای جدید نیازمند ضدیخ بالایی هستند.

نکته دیگر این که در ۱۰۰۰کیلومتر اول به طور مرتب باید آب رادیاتور چک شود، زیرا احتمال کم شدن آب رادیاتور به علت نشتی مایعات در خودرو بالا است.
اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایه هیدرولیک و ترمز به مقدار مناسب در موتور خودرو وجود دارد، می‌توان خودرو را روشن کرد.
در واقع هنگامی باید اقدام به روشن کردن خودرو کرد که چراغ هشدار بنزین روشن نبوده و همچنین مایه هیدرولیک و ترمز موتور خودرو به مقدار مناسب و استاندارد باشند.
لازم به ذکر است که پس از طی مسافت ۱۰۰۰کیلومتر با خودروی صفر جهت تعویض روغن باید اقدام کرد.

همچنین لازم است از روغن و فیلترهای استاندارد استفاده شود، زیرا روغن و فیلتر غیرمرغوب موجب پایین آمدن طول عمر موتور می‌شود. برای تشخیص فیلتر هوای مرغوب کلیک کنید.

مناسب‌ترین روغن هنگام آب‌بندی خودرو چه روغن موتوری می‌تواند باشد ؟

توصیه می‌شود حداقل در ۶۵۰۰ کیلومتر اول برای آب‌بندی موتور خودرو از روغن معدنی معمولی استفاده گردد، زیرا استفاده از روغن‌های دیگر سبب افت کمپرس شده و موجب می‌شود رینگ پیستون‌ها به خوبی دیواره سیلندر را آب‌بندی نکنند.

نکته دیگر دراین‌باره این است که جهت تعویض روغن موتور در هنگام آب‌بندی خودرو باید در فواصل زمانی کوتاه اقدام شود. زیرا روغن و فیلتر در موتورهای نو که در حالت آب‌بندی هستن، بخاطر براده برداری قطعات موتور بر روی یکدیگر زودتر از موعد مقرر نیاز به تعویض دارند و پر از براده‌های آن هستند.
توصیه می‌شود روغن موتور به ترتیب پس از ۸۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر، ۲ هزار کیلومتر تعویض گردد.

بهترین شیوه رانندگی در هنگام آب بندی خودرو چیست ؟

در هنگام آب‌بندی خودرو توصیه می‌شود در ۳۲۰ کیلومتر اول دور موتور و میزان فشار بر موتور در رانندگی متغیر باشد.
همچنین نباید به صورت مدام فشار بالایی بر خودرو وارد گردد. لازم است درهنگام آب‌بندی خودرو رانندگی با دور پایین صورت گرفته و همچنین برای رانندگی 320کیلومتر اول، بهتر است وزن خودرو سبک بوده و یا به اصطلاح خودرو خالی باشد.

نحوه صحیح آب بندی موتور خودرو به چه صورت است ؟

آب بندی موتور خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای این منظور لازم است موتور خودرو با سرعت‌های مختلفی کار کرده و مسیرهای طولانی را طی کند تا بدین صورت به دمای مطلوب رسیده و آنگاه برای مدتی در دمای مطلوب به فعالیت خود ادامه دهد.
زیرا دراین‌صورت موتور مقدار وزنی را که تحمل می‌کند بیشتر از وزن خودرو است و به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد.
برای تحقق بهتر آب بندی موتور ماشین باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد. باید دنده را متناسب با سرعت انتخاب کرده و در گاز دادن تعادل داشته و نباید اجازه داد که دور موتور به ۴۰۰۰در دقیقه بیشتر تجاوز کند.

جهت آب‌بندی رینگ پیستون چگونه باید عمل کرد ؟

جهت آب‌بندی رینگ پیستون لازم است در زمانی که خودرو درحال حرکت است بر پدال گاز فشار وارد آورده و دور موتور را از ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بالا برد. پس از آن باید به خودرو کمی استراحت داده و با دور موتور کم به رانندگی ادامه داد.

توصیه می شود در خودروهای دنده‌ای پس از طی کردن ۱۰۰ کیلومتر پدال گاز را تا نصف فشار داده و درحالی‌که خودرو در یکی از دنده‌ها درگیر است، بدون اینکه دنده خلاص شود، دور موتور را به ۴۰۰۰ دور در دقیقه رساند.
آنگاه بدون خلاص کردن دنده پدال گاز را رها کرده و اجازه داد خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

لازم است برای آب بندی بهتر خودرو ۵ الی ۶ بار پدال گاز را چند بار تا انتها فشار داده و دور موتور را به ۴۵۰۰ در دقیقه رساند و آنگاه به آرامی سرعت خودرو را تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش داد.

چه توصیه‌ای برای آب بندی سیستم ترمز می شود ؟

لازم به ذکر است که سیستم ترمز خودرو مانند لنت و صفحه دیسک به آب‌بندی احتیاج ندارند. زیرا سیستم ترمز حاوی یک لایه محافظتی نازک است که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه این لایه محافظتی از بین می‌رود و ترمز حالت طبیعی به خود می‌گیرد.

پس توصیه می‌شود از گرفتن ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت‌های بالا تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول خودداری کرده، زیرا این عامل به سیستم ترمز فشار و آسیب وارد می‌کند.

آب بندی بدنه و داخل کابین خودرو

لازم به ذکر است که استفاده از براق کننده ها در روزهای ابتدایی می‌تواند لایه نازک محافظ پلاستیکی بر روی سطوح را با گذر زمان از بین برده و امکان ترک خوردگی آن‌ها را بالا ببرد.
توصیه می‌شود تا ۹۰ روز از زدن واکس و سایر براق کننده‌ها بر روی رنگ خودرو خودداری شود.

البته ناگفته نماند امروزه به خاطر استفاده از تصریح کننده‌ها بعد از خروج خودرو از خط تولید رنگ خودرو بطور کامل تثبیت می‌گردد. همچنین یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو جهت پیشگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی‌های محیطی به کار برده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *