تعمیرات و نگهداری

کفشک ترمز | انواع و کاربرد کفشک لنت ترمز در خودروهای مختلف

کفشک ترمز | انواع و کاربرد کفشک لنت ترمز در خودروهای مختلفکفشک ترمز | انواع و کاربرد کفشک لنت ترمز در خودروهای مختلف

کفشک ترمز یکی دیگر از قطعاتی است که موجب حفظ ایمنی سرنشینان و کنترل خودرو می‌شود. همان‌طور که می‌دانید سیستم ترمز ماشین ضامن امنیت راننده و سرنشینان خودرو است به همین سبب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در خودرو بشمار می‌روند. به دلیل عمر طولانی‌تر این قطعه نسبت به لنت، آشنایی کمتری با کفشکت ترمز وجود دارد؛ به همین سبب در ادامه به تشریح کامل درباره عملکرد و محل قرارگیری این قطعه پرداخته‌ایم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

کفشک ترمز چیست ؟

کفشک ترمز قطعه فلزی خمیده‌ای ‌است که دارای ماده اصطحکاک در یک طرف قطعه فلزی خود می‌باشد و کمک می‌کند تا لنت در مقابل سائیدگی استحکام بیشتری داشته باشد. برای آشنایی با سیستم ترمز خودرو کلیک کنید.

نحوه عملکرد کفشک ترمز به چه صورت است ؟

باید گفت کفشک‌ترمز فقط در سیستم‌های درام ترمز کاربرد دارد. عملکرد کفشک ترمز بیشتر به منظور ایجاد اصطکاک بین پوسته و درام است و باعث ترمز خودرو نیز می‌گردد. بدین شکل که با گرفتن ترمز، سلیندر چرخ در سیستم ترمز طبل فشرده می‌گردد و آنگاه انرژی جنبشی خود را با تبدیل به گرما از بین می‌برد.

کفشک‌های ترمز که بر روی محور عقب خودرو به کار برده می‌شوند با شدت بیشتری روی چرخ‌های جلویی خود ترمز می‌کنند که این عامل سبب می‌شود فشار به وجود آمده بر روی ترمزهای عقب چندان زیاد نگردد.
معمولاً این قطعه بیشتر به‌عنوان ترمز پارکینگ در خودروهای مدل بالا به کار برده می‌شود و دارای قیمتی ارزان است.

بین لنت ترمز و کفشک ترمز چه تفاوتی وجود دارد ؟

هرچند این دو قطعه دارای عملکردی یکسان هستند اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

۱- مکان قرارگیری آن‌ها؛ مکان قرارگیری لنت ترمز در داخل کادر کالیبر است که دیسک ترمز را احاطه می‌کند. اما کشفک ترمز در داخل درام ترمز جای می‌گیرد.

۲- تفاوت در نوع کاربرد آن‌ها؛ عمر لنت‌های ترمز نسبت به کفشک‌های ترمز بسیار کوتاه‌تر است. از آنجایی که کفشک ترمز در محور عقب قرار می‌گیرد دارای وظایف کمتری نسبت به لنت ترمز بوده و فقط وظیفه توقف خودرو را برعهده دارد.
همین عامل سبب می‌شود که دارای طول عمر بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز باشد. برای اطلاع از زمان مناسب تعویض و بهترین جنس لنت ترمز خودرو کلیک کنید.

آیا می توان هر دوی لنت ترمز و کفشک‌ترمز را به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد؟

بله می‌توان از لنت ترمز و کفشک‌ترمز به صورت همزمان در یک خودرو استفاده کرد.
اما نمی‌توان هر دوی لنت ترمز و کفشک ترمز بر روی یک چرخ خودرو قرار داد.
باید هر کدام بر روی چرخ‌های جداگانه در یک اتومبیل قرار بگیرند. در واقع می‌توان ترکیبی از این دو را استفاده کرد، بدین صورت که سیستم ترمز دیسک در محور جلویی و سیستم ترمز کفشک در محور عقبی قرار گیرد که در این صورت بهترین کارایی را می‌توانند داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *