تعمیرات و نگهداری

لرزش ماشین در حالت درجا | لرزش خودرو در حالت ایستاده و بدون حرکت

لرزش ماشین در حالت درجا | لرزش خودرو در حالت ایستاده و بدون حرکت

لرزش ماشین در حالت درجا وقتی که هوا سرد هست تا حدی طبیعی است. این لرزه با گرم شدن ماشین باید از بین برود، اما اگر متوجه لرزه خودرو در حالت ایستا شدید بهتر است به دنبال علت آن بوده و هر چه زودتر برای رفع خرابی اقدام کنید. اگر مشکل شدید باشد، علاوه بر لرزه شما متوجه سایر نشانه ها نیز خواهید شد. در ادامه به علل متعدد لرزش خودرو در حالت درجا و سپس راهکارهایی برای جلوگیری و رفع این مشکل پرداخته‌ایم. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

علت لرزش ماشین در حالت درجا

اولین مشکل که به ذهن می‌رسد، ایراد در دسته موتور ماشین است. وظیفه دسته موتور حفظ تعادل و وزن موتور خودرو است، پس اگر خرابی و یا شکستگی در آن به وجود آید، باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شود. در صورتی که مشکل از این قسمت باشد، بهتر است برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید. در ادامه به سایر علل لرزش در حالت ایستا اشاره کرده‌ایم.

اشکال در انژکتور اتومبیل

در صورت بروز مشکل در انژکتور خودرو، سیستم سوخت رسانی به سیلندرها نیز با مشکل روبه رو شده و عمل احتراق به صورت ناقص انجام می‌شود. در صورتی که مشکل از بخش انژکتور خودروی شما باشد، خودرو علاوه بر حالت ایستاده، در هنگام حرکت نیز این لرزش احساس می‌شود. این مشکل با شستشوی انژکتور برطرف می‌شود. در صورتی که بعد از شستشو مشکل حل نشد، انژکتور نياز به تعويض کامل دارد.

دور موتور کم ماشین از علل لرزش ماشین در حالت درجا

دور موتور کم از دیگر دلایل لرزش موتور ماشین در حالت درجا است. دور موتور وقتی پایین‎تر از حدی باشد که موتور را روشن نگه دارد و آنقدر پایین نباشد که موجب خاموشی یکباره موتور شود؛ خودرو در حالتی نامناسب قرار گرفته و شروع به لرزش می‌کند. این مشکل را می‌توانید با کمی فشردن پدال گاز حل کنید. اما اگر می‌خواهید آن را به صورت دائمی حل کنید باید خودرو را دیاگ زده و تنظیم دور موتور انجام دهید. 

اشکال در شمع های‌ ماشین

در صورت وجود مشکل در شمع‌ها، عمل احتراق به طور کامل انجام نمی‌شود. زمانی که يکی از شمع‌ها به خوبی جرقه نزند، يکی از سيلندرها با احتراق ناقص روبه رو شده و در نتيجه خودرو در حالت ايستاده و حتی در حال حرکت و دور کند موتور دچار لرزش می‌شود.

بد درجا کار کردن موتور از علل لرزش ماشین در حالت درجا

اين مشکل می‌تواند ناشی از مسائل جدی و يا بی اهميتی باشد. هنگامی که موتور در حال کار کردن است و احساس می‌کنيد که خودرو به صورت سخت و خشن کار می‌کند و يا وقتی که خودرو در سرعت‌های کم دچار هرزگردی می‌شود، نشانه‌ای برای RPM های ناهماهنگ است. در اين حالت ممکن است در هنگام حرکت صدای لرزش ايجاد شود.

سخت درجا کردن موتور ممکن است يک مشکل کوچک به نظر برسد، اما در واقع نشان دهنده مشکلی بزرگ در رابطه با موتور خودرو است. در اين مورد بهتر است سريعا به تعميرگاه مراجعه کنيد. چرا که مشکلات کوچک باعث ايجاد مشکلات پر هزينه می‌شود. 

 راه های جلوگیری ازلرزش ماشین در حالت درجا

دور آرام يک موتور سرعت چرخشی است که وقتی پدال گاز فشرده نمی‌شود، با آن سرعت موتور کار می‌کند. هنگامی که اتومبيل با سرعت هرزگردی کار کند، قدرت لازم برای به کار انداختن قطعاتی مانند پمپ آب، آلترناتور و قدرت فرمان دادن اتومبیل را توليد می‌کند، اما قدرت لازم برای به حرکت در آوردن خودرو را ندارد.

به طور معمول سرعت درجا کار کردن يک اتومبيل سواری بين 600 تا 1000 دور بر دقيقه است. به صورت کلی، در يک ماشين درجا کار کردن نبايد با لرزش همراه باشد. در ادامه راهکارهایی برای مراقبت از خودرو جهت جلوگیری از به لرزه افتادن ارائه شده است.

تمیز کردن انژکتور و  سوخت کثیف

سوخت توسط سيستم تزريق سوخت به درون سيلندر تزريق می‌شود. اين سوخت مخلوطی از هوا و شرايط مناسب برای احتراق و سوختن را فراهم می‌کند. دهانه کوچکی که برای تزريق سوخت در انژکتور وجود دارد، ممکن است به مرور زمان کثيف و مسدود شوند، خراب شدن اين دهانه موجب نرسيدن سوخت به موتور و کمبود آن می‌شود. در نتیجه علاوه بر ایجاد نشانه‌هایی مثل کاهش شتاب ماشین یا احساس پرقدرت کار نکردن اتومبیل، باعث بد کار کردن در حالت ایستا می‌شود.

در صورتی که اين مشکل را به موقع شناسایی کنيد، ممکن است بتوانيد با تميز کردن انژکتور آن را تعمير کرده و در صورتی که به موقع اين مشکل را شناسایی نکنيد، بايد انژکتور را تعويض کنيد. 

از کار افتادن قطعات الکتریکی خودرو

مشکل لرزش در حالت در جا ممکن است بر اثر خرابی در سیستم احتراق یا قطعات مختلف الکتریکی باشد. در اين صورت ممکن است با بالا رفتن دور موتور مشکل بيشتر شود.

از کار افتادن سنسور جریان هوا

يکی ديگر از دلايل لرزش خودرو در حالت ايستاده، از کار افتادن سنسور جريان هوا می‌باشد. وظيفه اين سنسور اين است که مقدار هوای ورود به سيستم انژکتورهای سوخت را ارزيابی کند و اطلاعات را به کامپيوتر ماشين منتقل نماید. کامپيوتر با استفاده از اين داده‌ها، ميزان مناسبی از سوخت را با هوا مخلوط می‌کند.

اين سنسور به مرور زمان کثيف شده و عملکرد آن کاهش می‌يابد. يکی از علائم عملکرد نامناسب اين سنسور، نامناسب کار کردن خودرو در حالت ايستاده است. اين مشکل می‌تواند به کاهش شتاب ماشين و ريپ زدن و خفه کردن موتور منجر شود.

تمیز کردن سنسور اکسیژن برای رفع لرزش ماشین در حالت درجا

از ديگر دلايل عملکرد نامناسب ماشين در حالت درجا، خرابی در سنسور اکسيژن است. سنسور اکسيژن مسئوليت اندازه‌گيری گازهای خروجی از محفظه احتراق را بر عهده دارد. کامپيوتر ماشين با استفاده از اطلاعات بدست آمده، ميزان سوخت ورودی به موتور را تنظيم می‌کند.

هدف اصلی اين سنسور به دست آوردن ترکيب ايده آل برای رساندن آلايندگی به کمترين ميزان ممکن است. اين سنسور ممکن است کثيف و يا از کار افتاده شود. خرابی اين سنسور منجر به روشن شدن چراغ چک اتومبيل می‌شود.

در نهايت بهتر است با ديدن هر يک از علائم بالا در خودروی خود، به تعميرگاه مراجعه کنيد تا از ايجاد هزينه‌های زياد و سنگين خودداری کنيد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “لرزش ماشین در حالت درجا | لرزش خودرو در حالت ایستاده و بدون حرکت

  1. حسین گفت:

    سلام دوستان ،پژو۴۰۵دارم،درجا که کار میکند خیلی جزئی لرزش در فرمان را احساس می‌کنم ،به دور موتور هم نگاه میکنم نیم یا یک میلی بالا پایین میاد ،مشکل از کجاست ؟! لطفاً راهنمایی بفرمایید،ممنون

    1. کالا پلاس گفت:

      به احتمال زیاد مشکل از دسته موتور است البته می تواند مشکل در سیستم سوخت رسانی و هوا دهی یا انتقال برق موتور باشد. اما باید به صورت دقیق به صورت حضوری بررسی شود. پس توصیه می کنیم حتما پیش یک تنظیم موتور بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *