نقد و بررسی خودرو, نکات خرید و فروش خودرو

ماشین رانا | معرفی خودرو رانا پلاس (LX) و ساده (EL)

ماشین رانا | معرفی خودرو رانا پلاس (LX) و ساده (EL)

ماشین رانا یکی دیگر از انواع محصولات ایران خودرو است که بر روی پلت فرم پژو ۲۰۶ ساخته شده است. این خودرو جهت برآورده کردن نیاز داخلی با قیمت پایین‌تر از همتای خود (پژو صندوق دار) به بازار عرضه شده است. قیمت آن معمولا با پژو 206 تیپ دو برابری می‌کند. در حالی که از قدرت موتور بالاتری برخوردار است. اگر قصد خرید و یا داراری این مدل خودرو هستید، با ما در ادامه همراه باشید تا با ویژگی های رانا بیشتر آشنا شوید..

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

طراحی ماشین رانا

رانا بر روی پلت فرم ایکس ۱۲ طراحی و تولید شده است، پس از سمند و تیبا، رانا سومین خودروی تولید ملی می‌باشد. همانطور که متوجه شدید ساختار بدنه خودروی رانا الگو برداری شده از بدنه پژو 206 می‌باشد و همانند الگوی خود از نوع سه محفظه‌ای و از ورق‌های فولادی فرم داده شده، تولید گشته است.
ضخامت این مدل بر اساس نوع عملکرد آن ۰٫۷ تا ۲٫۵ میلی‌متر می‌باشد که از ورق‌های فولادی با استحکام بالا استفاده می‌شود که مقدار تنش آن‌ها بسیار زیاد است، مانند تکیه‌گاه‌های سازه‌ای جلو یا رام موتور، این امر هم باعث استحکام بیشتر و هم کاهش وزن حدود ۵۰ درصد برای دستیابی به ورق‌های معمول می‌شود.
همچنین مقاومت رانا در برابر تنش‌های مشابه و شدید دارای ضخامتی دو برابر می‌باشد.

مشخصات جعبه دنده ماشین رانا

معمولا رانا پلاس در کلاس B و C خودروهای صندوقدار قرار گرفته و پلتفرم استفاده شده در این خودرو همان پلتفرم پژو ۲۰۶ است.

سیستم تعلیق

لازم به ذکر است که سیستم تعلیق عقب خودرو رانا از نوع Twist Beam می‌باشد که از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو برخوردار است.

سایر مشخصات ماشین رانا

نوع فرمان خودروی رانا از نوع فرمان هیدرولیک است. همچنین به کولر، ترمز ABS، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آیینه‌های برقی و قفل مرکزی مجهز است. بر روی این خودرو موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی تی‌یو۵ (مشابه موتور ۲۰۶ تیپ ۵) نصب شده ‌است.

مشخصات فنی ماشین رانا

کد کلاس: خودرو ۶۱۰۰۶–۶۱۰۱۳
نوع موتور: TU5
حجم موتور: ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور: (hp) ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم: ۱۰٫۵
تعداد سوپاپ: ۱۶
نوع سوخت: سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
نوع سیستم: انژاکتور
نوع پا شش: الکترونیکی چند نقطه‌ای
استاندارد حد آلایندگی: یورو ۴ و یورو ۵ که به تازگی روی این خودرو نصب شده
حداکثر سرعت: (km/h) ۲۰۰
شتاب صفر: ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲
سیستم انتقال قدرت: ۵ دنده دستی
مصرف سوخت: در ۱۰۰ کیلومتر در ،خارج شهر۵٫۴ لیتر
مصرف سوخت: در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۶٫۶ لیتر
طول خودرو: mm۴۲۹۲
عرض خودرو: ۱۶۸mm
ارتفاع خودرو: mm ۱۴۵۳
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو: mm ۲۴۴۵
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی: ۱۱۰۹ kg
گنجایش مخزن سوخت: لیتر ۵۰
حجم فضای صندوق عقب: ۴۰۰ دسی‌متر مکعب

در حال حاضر چند مدل خودروی رانا وجود دارد؟

شرکت ایران خودرو تاکنون دو نوع ماشین مدل رانا به بازار عرضه کرده است که عبارتند از: خودروی رانا EL یا ساده (سال) و رانا LX یا فول (پلاس)

خودروی راناEL ساده

خودروی رانا ساده یاEL همان تولیدی‌های مدل اول رانا است که بر روی پلتفرم X12 که مربوط به خودروی پژو 206 صندوق‌دار ساخته شده است. در خودروی رانا ساده دارای پیشرانه، جعبه دنده و تعلیق مشترک با پژو 206 است.

خودروی رانا LX پلاس

خودروی رانا پلاس همان نمونه ارتقا یافته رانا معمولی است. رانا پلاس در سال 1398 توسط ایران خودرو معرفی و برای اولین بار در بهار 99 پیش فروش شد.
این مدل رانا دارای ظاهری به روز بوده و گرافیک چراغ‌ها، هم رنگ است. زه ها و دستگیره‌های درب و آیینه‌های طرح 207i می‌باشد.

در مجموعه داشبورد جدید، شکل جدید کنسول میانی بین دو صندلی، تغییر در مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی، طرح جدید پنل داشبورد، ورودی‌های جدید، دسته دنده و صفحه کیلومتر جدید از اصلی‌ترین بخش‌های جدید در رانا پلاس هستند.
طبق اعلام ایران خودرو قرار است برای اولین بار جعبه دنده 6 دنده دستی داخلی بر روی رانا پلاس قرار بگیرد. همچنین خبر داده که امکان قرارگیری فرمان برقی و جعبه دنده اتوماتیک بر روی این خودرو از مواردیست که ایران خودرو به آن اشاره کرده است.

البته لازم به ذکر است که تولید رانا EL در حال حاضر متوقف شده و شرکت ایران خودرو در حال حاضر تنها مدل رانا LX را تولید می‌کند.

رانا LX و رانا EL از لحاظ سیستم فنی و ظاهری مانند هم هستند و تنها در تجهیزات و آپشن‌های داخلی با یکدیگر تفاوت دارند.
در واقع تفاوت رانا LX با رانا EL به طور واضح‌تر مربوط به شیشه بالابرهای عقب در رانا LX و چراغ مه شکن، داشبورد جدید با تریم مشکی، قابلیت تنظیم زاویه چراغ‌های جلو، سنسور دنده عقب توسط نمایشگر جدید بر روی داشبورد از جمله تغییرات رانا LX می‌باشند.

ویژگی‌های موتور الکتریکی ماشین رانا

خودروهای رانا داری موتور الکتریکی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار می‌باشد. پیشرانه توانایی تولید ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از اولین لحظه حرکت دارد.
همچنین این موتور با یک گیربکس تک سرعته، قدرت تولیدی لازم را به چرخ‌ها می‌دهد.
البته ناگفته نماند؛ موتور رانا خودرو به صورت محدود از منابع خارجی تهیه شده است و به جای باک خودرو و محفظه زاپاس در صندوق عقب، باتری‌های لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰kWh قرار گرفته است. با این پک باتری می‌تواند در هر بار شارژ ۲۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *