نکات فنی و آموزشی

مکمل‌های بنزین | آشنایی با کاربرد انواع مکمل‌های سوخت بنزینی و گازوئیلی

مکمل‌های بنزین | آشنایی با کاربرد انواع مکمل‌های سوخت بنزینی و گازوئیلی

مکمل‌های بنزین مواد افزودنی مجازی هستند که در هنگام سوخت‌گیری به باک اتومبیل ریخته می‌شوند. هر کدام از انواع مکمل‌های سوخت دارای کاربرد منحصر به فردی هستند. می‌توانید با توجه به نیازتان از آن‌ها بهره ببرید. البته قبل از خرید باید میزان استفاده از مکمل‌های سوخت را بدانید. در واقع میزان استفاده از آن‌ها به کیفیت بنزینی که معمولا به خودروتان می‌زنید بستگی دارد. همچنین با وجود دیدگاه‌های منفی نسبت به مکمل‌ها، استفاده از برندهای معتبر می‌تواند به سلامت خودروی شما کمک کند. در ادامه به معرفی انواع مکمل‌های سوخت پرداخته‌ایم. با توجه به عملکرد اتومبیل‌تان می‌توانید از این مکمل‌ها جهت بهبود عملکرد اتومبیل خود استفاده کنید. با مراجعه به صفحه فروشگاهی کالاپلاس نیز می‌توانید با برندهای معتبر و اصل آشنا شده و خریدی مطمئن داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

آشنایی با کاربرد و انواع مکمل‌های بنزین

در جایگاه‌های سوخت معمولا فروشندگان انواع مکمل‌های بنزین را به شما معرفی می‌کنند و در‌صدد راهی برای فروش محصولات خود هستند. خوب اگر شما با انواع و کاربرد آن‌ها آشنایی نداشته باشید، به احتمال زیاد فروشنده تنها برای سود خود و بدون توجه به نیاز شما یکی از محصولات را در باک بنزین‌تان می‌ریزد. بر اساس ادعای تولیدکنندگان، افزودن مکمل‌ها به سوخت موجب افزایش کیفیت و صرفه‌جویی در سوخت می‌گردد. این ادعا با توجه به تجربه‌ای که در استفاده از این محصولات داریم، چندان مطابقت ندارد. با این حال نمی‌توان تاثیرات این مکمل‌ها را نادیده گرفت. در عوض توصیه می‌کنیم انواع آن را بشناسید و با توجه به نیازتان از محصولات استاندارد استفاده نمایید.

پاک کننده ها

پاکسازی رسوبات و آلودگی‌ها

با بالاتر رفتن عمر خودرو رسوبات و آلودگی‌های متعددی بر روی سر سوزن انژکتور ایجاد می‌شود. در خودروهایی که با سوخت خانواده اتانول کار می‌کنند، در مسیر سیستم انتقال و ذخیره سوخت، خوردگی‌هایی به مرور زمان ایجاد می‌شود. مکمل‌های پاک کننده با زدودن کربن‌ها و رسوبات، سوزن انژکتور را پاک کرده و موجب تسهیل سوخت‌رسانی می‌شوند. تولید‌کنندگان مدعی هستند که این پاک‌کننده‌ها خاصیت ضدخوردگی نیز دارند. 

محصول اصل و استاندارد

معمولا گرمای زیادِ موتور خودرو، موجب تمیز ‌شدن سوزن انژکتور می‌شود. به همین دلیل کسانی که کمتر از اتومبیل‌شان استفاده می‌کنند و یا تنها تردد شهری دارند، بهتر است از مکمل‌های پاک کننده استفاده کنند. به گفته برخی کارشناسان استفاده از مکمل‌های پاک کننده هیچ تاثیری ندارد، با این حال اگر تصمیم به استفاده از آن‌ها را دارید، حتما از اصل و معتبر بودن محصولی که خریداری می‌کنید، اطمنیان حاصل نمایید.

تثبیت کننده‌ها

بنزین و سایر سوخت‌ها زمانی که درون باک خودرو می‌مانند، شروع به تجزیه شدن می‌کنند. این فرایند موجب رسوب در بخش‌های مختلف سوخت‌رسانی اتومبیل می‌شود. این رسوبات در مسیرهای بنزین به موتور قرار گرفته و آن را مسدود می‌کنند. برای جلوگیری از این فرایند، توصیه می‌شود از تثبیت‌کننده‌ها استفاده کنید. تثبیت کننده‌ها علاوه بر افزایش کیفیت بنزین، مانع از خوردگی سیستم و افزایش طول عمر آن می‌شود.

تقویت کننده‌های اکتان

اکتان در بنزین باعث مقاومت بنزین در برابر انفجار و تولید نیرو می‌شود. هر چه اکتان بنزین بالاتر باشد، خودرو سوخت کمتری نیاز دارد. تقویت کننده‌های اکتان به بالا رفتن عدد اکتان بنزین کمک کرده و موجب کاهش مصرف بنزین می‌شوند. اغلب از این مکمل بنزین در مسابقات اتومبیل رانی استفاده می‌شود.

ضد یخ گازوئیلی

گازوئیل با کاهش دما به صورت جامد و یا ژله‌ای در‌می‌آید، با افزودن ضد یخ گازوئیلی می‌توانید مانع از گرفتگی و بسته شدن جریان سوخت‌رسانی شوید.

آیا از مکمل‌های بنزین استفاده بکنیم؟

مکمل‌های بنزین تقلبی

از آن‌جا که اکثر مکمل‌های موجود در بازار تقلبی هستند و تاثیر چندان مثبتی بر عملکرد خودرو ندارند، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. با این وجود برخی از برندها و مکمل‌های اصل می‌توانند طبق گفته سازنده‌هایشان برای خودرو مفید باشند. برای مثال تقویت کننده‌های اکتان در خودروهای دیزلی و یا مدرن تاثیر چشم‌گیری بر افزایش قدرت موتور و عملکرد آن دارند.

عدد اکتان بنزین

باید در نظر داشته باشید که عدد اکتان بنزین عرضه شده در ایران 87 است، در حالی که خودروهای مدرنی چون پورشه، بنز، بی ام دبلیو، برخی مدل های هیوندا و… باید سوختی با عدد اکتان 92 استفاده کنند. پس اگر دارای این دست اتومبیل‌ها هستید، حتما از تقویت کننده‌های اکتان بالا یا حدود 95 استفاده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *