تعمیرات و نگهداری, نکات فنی و آموزشی

کاهش شتاب خودرو | عوامل موثر و دلایل کاهش شتاب خودرو

کاهش شتاب خودرو | عوامل موثر و دلایل کاهش شتاب خودرو

کاهش شتاب خودرو یکی از مواردی است که ممکن است شما و اغلب دارندگان وسیله نقلیه با آن مواجهه شده‌ باشید. مطمئنا این مشکل برای هیچ کسی خوشایند نخواهد بود. اما نگران نباشید، با کمی آگاهی نسبت به علل آن می‌تواند در اولین فرصت آن را رفع کرده و از مخارج مازاد جلوگیری کنید. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

کاهش شتاب خودرو به چه معناست ؟

معمولا یکی از اتفاقات رایج که در طول زمان و استفاده از وسیله نقلیه ظاهر می‌شود، کاهش شتاب خودرو است. به طوری که خودرو دیگر مانند روزهای اول خود هنگام رانندگی شتاب نمی‌گیرد. این مشکل وسیله نقلیه بیشتر زمان‌های که در حال حرکت در سربالایی است خود را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است که خودرو جزء وسیله‌های درون سوز به شمار می‌رود. در این وسیله‌ها چرخه موتور، در حالت کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از: دو زمانه و چهار زمانه.

مراحل چهار زمانه موتور

مراحل 4زمانه سیکل موتور شامل: مکش، تراکم، انفجار و تخلیه است. مکش به صورت کلی ترکیب مناسب سوخت و هوا از مهم‌ترین دلایل در عملکرد صحیح و بهتر موتور خودرو به شمار می‌رود که در صورت اخلال در نظم کار آن راندمان موتور ماشین پایین خواهد آمد.

این عمل ترکیب سوخت و هوا از طریق مکش به وسیله سوپاپ خودرو وارد سیلندر شده و در آنجا صورت می‌گیرد.

تراکم در این مرحله با حرکت پیستون از نقطه انتهایی به سمت بالا مخلوط سوخت و هوا صورت می‌گیرد.

پس تنظیم تراکم هوا و سوخت با جرقه شمع خودرو، مخلوط سوخت و هوا منفجر شده و باعث برگردانده شدن پیستون به سمت نقطه انتهایی می‌شود.

با احتراق سوخت و هوا، گاز و دودی که تولید می‌شود از طریق سوپاپ تخلیه دود به سمت بیرون رانده می‌شود.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید این چهار مرحله به صورت زنجیره وار به یکدیگر مرتبط هستند و هر گونه اخلال در عملکرد هر کدام از این مراحل باعث پایین آمدن راندمان عملکرد موتور می‌شود و در نتیجه سبب کاهش شدید شتاب خودرو می‌گردد.
عوامل دیگری نیز بر شتاب گرفتن وسیله نقلیه تاثیر گذار می‌باشند که در ادامه مطالب با توضیحات بیشتر آنها را معرفی خواهیم کرد.

بسته شدن مسیر هوای خودرو چه تاثیری بر شتاب گرفتن وسیله نقلیه دارد ؟

چک کردن فیلتر هوای خودرو جهت بررسی جریان هوای ورودی به موتور از اهمیت شایانی برخوردار است.

زیرا هرگونه اخلال در مسیر ورود هوا به موتور خودرو باعث کاهش شتاب خودرو می‌گردد. بنابراین باید در نظر داشت که تعویض به موقع و مرتب فیلتر هوا بر سرعت شتاب خودروی شما نقش فزاینده‌ای دارد.
همچنین، یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو مرتبط با فیلتر هوا، خرابی و کثیفی فیلتر خودرو می‌باشد که این مشکل بصورت خفگی ماشین بروز داده می‌شود. زیرا مسیر ورود هوا به موتور بسته شده و خودرو از تنفس عادی محروم می‌شود.

کاتالیست و رابطه آن با سیستم تنفس و کاهش شتاب خودرو

کاتالیست یک قطعه بکار برده شده در سیستم خودرو است. که وظیفه دارد، مانع انتشار گازهای سمی تولید شده به محیط گردد.
در واقع عملکرد این قطعه به این شکل است که با قرار گرفتن در مسیر خروج دود‌ها به خارج، مانع از ورد گازهای سمی به اطرف شود.

وقتی که کاتالیست ها دچار مشکل و خرابی شوند، مانع از خروج گازهای تولیدی سمی و غیر سمی شده و باعث ایجاد مشکل در تنفس خودرو می‎شوند و در نتیجه شتاب خودرو کاهش پیدا می کند.

شل شدن سیم گاز و تاثیر آن بر برقراری جریان هوا و کاهش شتاب در خودرو

سیم گاز یک قطعه مکانیکی در خودرو است که با گذشت زمان و استفاده از وسیله نقلیه درصد شل شد‌گی آن بالا می‌رود.

به علت باز نشدن کامل دریچه هوا، تناسب بین سوخت و هوا بر هم می‌خورد. در نتیجه باعث پایین آمدن اندازه قدرت انفجار و ناتوانی آن در عملکرد صحیح خودرو می‌شود. بدین شکل سبب کاهش شتاب خودرو می‌‌شود.

کاهش شتاب خودرو به دلیل خرابی مافلز

یکی از اتفاقاتی که در اثر گذر زمان برای قطعات خودرو رخ می‌دهد فرسوده شدن آن‌ها می‌باشد، مافلز از جمله قطعاتی است که به علت زنگ زدن یا تجمع ذرات دوده بیشتر از سایر قطعات خودرو با گذشت زمان فرسوده شده و فاقد کارآیی مناسب برای خودرو می‌گردد.

در نتیجه دیگر قادر نخواهد بود مانند روزهای اول وظیفه خود را انجام دهد و منجر به کاهش شتاب خودرو می‌شود.

پمپ بنزین ماشین در چه صورت مانع از شتاب گرفتن خود رو می‌گردد ؟

همانطور که مستحضر هستید؛ وظیفه اصلی پمپ بنزین رساندن سوخت به موتور خودرو است، در صورتی که پمپ بنزین خراب یا دچار مشکل شود دیگر قادر نیست که سوخت مورد نیاز موتور را تامین کند.
در نتیجه به علت کاهش سوخت موتور، شتاب خودرو با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

کدام قطعات خود رو در صورت فرسوده گی و خرابی باعث کاهش شتاب خودرو خواهند شد ؟

فرسودگی رینگ و پیستون، خرابی استپر خودرو، خرابی سوپاپ‌ها سه بخش عمده و پراهمیتی هستند که در صورت خرابی حتما موجب کاهش شتاب خودرو می‌شوند.

خرابی رینگ و پیستون‌ها

هنگامی که خرابی در رینگ و پیستون‌ها رخ می‌دهد، باعث می‌شود سوخت و هوا به کارتر‌ها نشتی پیدا کند و این عامل منجر به کاهش قدرت ناشی از احتراق شده و سبب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

خرابی استپر موتور

تنظیم هوای ورودی به داخل خودرو از وظایف اصلی استپر موتور می‌باشد که هر گونه مشکل در عملکرد آن سبب می‌شود عملکرد کل دستگاه بهم ریخته و سبب کاهش شتاب خودرو شود.

خرابی سوپاپ‌ها

سوپاپ‌ها جزو قطعاتی هستند که باید برای جلوگیری از رسوب در آن‌ها به طور مرتب اقدامات لازم را انجام داد. در غیر این صورت سبب ایجاد مشکل در هوا رسانی منظم به موتور خواهند شد و در نتیجه عملکرد صحیح خودرو را برهم زده و موجب کاهش شتاب ماشین می‌شوند.

روغن موتور نامناسب چه تاثیر در شتاب وسیله نقلیه دارد؟

بی شک همه ما می‌دانیم که انتخاب روغن موتور مناسب برای وسایل نقلیه از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. این مواد ضروری و مورد نیاز ماشین تاثیر بسیار بالایی در عملکرد صحیح موتور وسیله نقلیه می‌گذارد.
لازم به ذکر است که در هر خودرویی از روغن موتور خاصی باید استفاده کرد. پس لازم است هنگام تهیه روغن موتور به نوع خودرو توجه کرده و روغن موتور سازگار با آن را خریداری کرد.

و نکته قابل ذکر دیگر این است که روغن موتور خودرو پس از طی مسافت‌های مشخصی احتیاج به تعویض دارد. البته ناگفته نماند تعویض روغن موتور با نوع خودرو و روغن مورد استفاده شده نیز در ارتباط است.
همانطور که متوجه شدید عدم اقدام به موقع جهت تعویض روغن خودرو و انتخاب نکردن روغن مناسب سبب می‌شود خودرو مخصوصا هنگام طی مسافت‌های که بصورت سربالایی هستند گاز نخورده و منجر به کاهش شتاب وسیله نقلیه شود. برای آشنایی بیشتر با روغن موتور خودرو و زمان تعویض آن کلیک کنید.

فیلتر روغن موتور

فیاتر روغن هم باید مانند روغن موتور به موقع تعویض گردد. زیرا این موضوع اگر پشت گوش انداخته شود، باعث اخلال در سلامت و عملکرد مناسب وسیله نقلیه می‌گردد.

پس حتی در صورت سالم و تمیز بودن ظاهر فیلتر روغن موتور در تعویض به هنگام آن باید عجله کرد.

لاستیک و رینگ‌های فرسوده و تاثیر آن‌ها بر شتاب خود رو

به طور کلی هر خودرو دارای لاستیک هایی با سایز مناسب و استاندار متناسب با بدنه و قدرت موتور می‌باشد.
اصولا میزان چسبندگی و اصطحکاک تایر رابطه مستقیمی با شتاب خودرو دارد.

لاستیک‌های بزرگتر و پهن‌تر اصطحکاک بیشتری را با زمین ایجاد می‌کنند، پس برای داشتن شتاب مناسب باید برای هر خودرو از لاستیک متناسب با همان خودرو استفاده کرد.

همچنین بالانس به موقع لاستیک‌ها نیز تاثیر زیادی در شتاب خودرو دارند.

افزایش شتاب خودرو با تنظیم کننده دریچه گاز به چه صورت است؟

در ابتدا اشاره ای بکنیم به تفاوت کنترل کننده دریچه گاز در سیستم خودروهای جدید و قدیم.
در خودروهای قدیمی اینکار به صورت دستی و مکانیکی انجام می‌گیرد، حال آنکه در خودروهای جدید اینکار با فشار دادن پدال گاز به صورت اتوماتیک انجام پذیر است.
همین امر سبب گشته تا شتاب خودرو های جدید نسبت به خودروهای قدیمی بالاتر شود.

زیرا این فرایند در سیستم اتوماتیک سبب می‌شود زمان ارسال دستور به موتور کاهش یافته و در نتیجه شتاب خودرو افزایش یابد.

رابطه انژاکتور موجود در خودروهای جدید و کاهش شتاب خودرو

انژاکتور یکی از قطعات به کار رفته در سیستم موتور خودرو است که تمیز نبودن آن تاثیر منفی بر شتاب خودرو می‌گذارد. برای اینکه با این علت با مشکل کاهش شتاب خودرو روبه رو نشد باید در طی زمان‌های مشخصی اقدام به شستشوی آن کرد.

البته ناگفته نماند شستشو انژاکتور وظیفه تعمیرکار بوده و این کار از عهده افراد عادی خارج است.
لازم به ذکر است در ماشین‌های قدیمی قطعه به کار برده شده به جای انژاکتور دلکو می‌باشد که از حساسیت انژاکتور برخوردار نیست.

آیا بهبود وضعیت آیرودینامیک یا طراحی بدنه خودرو می‌تواند در شتاب خودرو تاثیر گذار واقع شود؟

بی شک پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود. باید گفت که علت طراحی عجیب و غریب خودروها اسپرت و سوپر اسپرت فارغ از زیبایی ظاهری آن رابطه کاملا مستقیمی با این موضوع دارد.
اهمیت طراحی خودرو و تاثیر آن در سرعت خودرو آنقدر بالا هست که حتی در حال حاضر یک رشته تحصیلی در مقاطع عالی تحصیلی را به خود اختصاص داده است.

برای  از افت شتاب خودرو چه راهکارهایی موثر می‌باشد ؟

همانطور که گفتیم در هر حال یکی از مسائلی که در طول گذر زمان در وسیله نقلیه نمایان می‌گردد، افت شتاب خودرو است که با به کار بردن یک سری نکات می‌توان تا حد قابل توجهی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
همانطور که مستحضر هستید؛ علت کاهش شتاب خودرو با فرسود‌گی قطعات مختلف موتور خودرو در ارتباط است که اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت به عمل آید و در بازه‌های زمانی مشخص و به موقع اقدام به تعویض آن‌ها گردد؛تا حد قابل توجه‌ای از احتمال روبه‌رو شدن با کاهش شتاب خودرو کاسته می‌شود.

همچنین یکی دیگر از موارد موثر بر افزایش شتاب خودروها کاهش وزن خودرو است که برای این منظور توصیه می‌شود هرگز بیشتر از وزن استاندار خودرو به آن بار تحمیل نکنید؛ زیرا علاوه بر کاهش شتاب منجر به فرسوده شدن زود هنگام آن خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *