نکات فنی و آموزشی

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن | دلایل و علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یکی از قطعات بسیار مهم خودرو می‌باشد. در صورت عملکرد نادرست این قطعه که اغلب در خودروهای انژاکتور مورد استفاده است، مشکلات دیگری در خود رو نمایان می‌گردد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو بپردازیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

وظیفه سنسور اکسیژن چیست و در کدام قسمت خودرو جای دارد ؟

سنسور اکسیژن وظیفه دارد به طور دائم، مخلوط سوخت و اکسیژن را رصد و تنظیم کند.
به طور معمول باید نسبت اکسیژن به سوخت در یک تناسب استانداردی قرار داشته باشد. اگر این تناسب به هر دلیلی از بین برود، عملکرد خودرو دچار مشکلاتی مانند: افزایش آلاینده و افزایش سوخت و غیره می‌شود.
به علت رابطه سنسوراکسیژن با تنظیم سوخت معمولا این قطعه در خودرو بر روی مسیر خروجی دود وصل می‌گردد.
لازم به ذکر است سیستم بعضی از خودروها طوری طراحی شده است که دارای دو سنسور اکسیژن هستند و مکان قرار گرفتن سنسور دوم در این خودروها بعد از کاتالیزور می‌باشد.

کدام یک از عملکردهای نادرست وسیله نقلیه با خرابی سنسور اکسیژن ارتباط دارد؟

لازم به ذکر است که برای تشخیص سلامت سنسور احتیاج به دستگاهی به نام تست چهار گاز است. با این دستگاه به راحتی می‌توان تشخیص داد علت عملکرد نادرست و خرابی سنسوراکسیژن به کدام دلیل می‌باشد.
رایج‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن عبارتند از:

1- ریپ زدن وسیله نقلیه در هنگام حرکت به سمت سربالایی

یکی از تاثیرهای بارز خرابی سنسوراکسیژن کاهش قدرت خودرو است. به نحوی که خودرو مخصوصا هنگام حرکت از سربالای‌ها از شتاب می‌افتد و ریپ میزند.

2- بالا رفتن میزان سوخت خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور خودرو بالا رفتن میزان مصرف سوخت است. البته بالا رفتن میزان سوخت را به طور قطع نمی‌توان به خرابی سنسوراکسیژن ربط داد، زیرا گاهی اوقات رانندگی نامتعارف با سرعت بالا نیز میزان مصرفی سوخت را افزایش می‌دهد.

3- انتشار بوی نامطبوع از اگزوز

معمولا در این هنگام بوی انتشار یافته از خودرو بیشتر شبیه سوختن بنزین خام است و با بوی همیشگی اگزوز بسیار متفاوت می‌باشد. در واقع این علامت خرابی سنسور احتیاج به اندکی هوش و ذکاوت برای تشخیص دارد.

4- روشن شدن چراغ چک

شایان ذکر است که علت توصیه زیاد به توجه کردن چراغ‌های پشت آمپر به همین موضوع برمی‌گردد. در واقع یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص خرابی سنسور اکسیژن روشن شدن چراغ چک است.

5- افزایش تولید آلاینده‌ها

معمولا بالارفتن میزان آلاینده‌گی‌ها از وضعیت دود خارجی اگزوز ماشین قابل تشخیص است. اما با وجود تست‌های آلاینده‌گی به طور قطع می‌توان پی به این مشکل خودرو برد. بالا رفتن آلاینده‌گی‌ها از نشانه‌های مشهود خرابی سنسور اتومبیل به شمار می‌رود.

6- کاهش شتاب خودرو

از آنجایی که خرابی سنسور اکسیژن موجب پایین آمدن قدرت موتور خودرو آن می‌شود، در نتیجه باعث کند شدن شتاب خودرو نیز می‌گردد. مخصوصا هنگام حرکت به سمت سربالایی و پیچ در دورها.

چه عواملی منجر به خرابی سنسور اکسیژن خودرو می گردد؟

اتومبیل جزو آن دسته از وسایلی است که در استفاده از آن باید یک سری اصول و استانداردها را مد نظر قرار داد، در غیر این صورت شما شاهد کارآیی مناسبی از این وسیله نخواهید بود.
در ادامه ما قصد داریم دلایل خرابی سنسوراکسیژن خودرو را معرفی کرده و به بررسی آنها بپردازیم.

انتخاب سوخت بی‌کیفیت و ناسازگار با خودرو

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی زود هنگام سنسور اکسیژن انتخاب سوخت نامناسب و بی کیفیت است. در واقع سوخت‌هایی با داشتن عدد اکتان پایین برای مصرف خودرو مناسب نیستند، زیرا باعث ایجاد احتراق ناقص می‌گردد.
ناگفته نماند که انتخاب سوخت بی کیفیت نه تنها منجر به خرابی خودرو می‌گردد، بلکه پمپ بنزین خودرو را نیز معیوب می‌کنند. همچنین بهتر است برای حفظ سنسور اکسیژن از خرابی، از بنزین سوپر استفاده کنید. زیرا بنزین سوپر با داشتن اکتان بالا منجر به احتراق کامل خودرو می‌شود.

وارد شدن ضربه و آب به خودرو

لازم است بدانید، سنسور اکسیژن یک قطعه کاملا الکترونیکی است که وارد شدن ضربه و آب به آن تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد و سلامتیش می‌گذارد.

 عملکرد نادرست شمع‌ها

برای پیشگیری از خرابی سنسوراکسیژن به علت عملکرد نادرست شمع‌ها بهتر است شمع موتور و وایر شمع‌ها به موقع عوض شوند.
اغلب شمع موتور باید طی ۲۰۰۰۰ هزار کیلومتر و وایر شمع باید هر ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر عوض گردد تا منجر به خرابی سنسور اکسیژن نشوند.

 نقص اگزوز و کاتالیزور

مشکل خرابی اگزوز و انبار اگزوز، همچنین گرفتگی کاتالیزور از اصلی ترین مشکلات خرابی زود هنگام سنسوراکسیژن بشمار می‌روند.
جهت پیشگیری از خرابی سنسور به علت خرابی اگزوز و کاتالیزور، توصیه می‌شود از نصب کیت‌های اگزوز و خالی کردن کاتالیزور پرهیز شود. زیرا هر تغییر در اگزوز آسیب دیده سنسور اکسیژن را خراب می‌کند.

 تمیز بودن انژکتورها

همانطور که گفتیم احتراق ناقص تاثیر چشمگیری در کاهش عمر سنسور دارد و تمیز نبودن انژکتورها یکی از عوامل احتراق ناقص می‌باشد. نتیجه می‌گیریم که شستشوی دقیق انژاکتورها تاثیر بالایی بر عملکرد دقیق سنسورها خواهد داشت.

بهترین و مناسب‌ترین زمان تعویض سنسور اکسیژن چه زمانی است؟

از آنجایی که اغلب خودرو‌ها مخصوصا خودروهای تولید داخل، از قطعات بی‌کیفیتی ساخته ‌می‌شوند، توصیه می‌شود برای تعویض سنسوراکسیژن حتی زودتر از موعد توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو اقدام کرد.
باید در نظر داشت که هنگام تعویض سنسوراکسیژن هرگز نباید، سنسور غیراستاندار یا ارزان قیمت را انتخاب کرد. زیرا با این انتخاب دیگر نباید از خودروی خود انتظار عملکرد صحیح و مناسبی را داشته باشید. یقینا با انتخاب نامناسب خود باید منتظر بالا رفتن هزینه‌های تعمیر خود در آینده بود.

برای خرید سنسور اکسیژن ان تی کی کلیک کنید.

اهمیت خرابی سنسور اکسیژن به چه میزان است ؟

بهتر است بدانید که خرابی سنسوراکسیژن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با داشتن علائمی مانند افزایش آلاینده‌ها منجر به آلوده‌گی هوا و ناسالم شدن آن برای تنفس انسان می‌گردد.
از این رو یکی از دلایل ردشدن خودرو از معاینه فنی خرابی سنسورها می‌باشد. در واقع یکی از قطعات اصلی خودرو در هنگام معاینه فنی خودرو سالم بودن سنسوراکسیژن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *