نکات خرید و فروش خودرو

سامانه استعلام و پیگیری کارت سوخت خودرو و موتور | sokht.epolice.ir

سامانه استعلام و پیگیری کارت سوخت خودرو و موتور | sokht.epolice.ir

در گذشته چیزی به نام کارت سوخت خودرو وجود نداشت و افراد بعد از زدن هر مقدار سوخت، هزینه آن را پرداخت می‌کردند. اما امروزه استفاده از کارت سوخت برای همه خودروها اجباری شده است. به همین دلیل باید از کارت سوخت شخصی خود در جایگاه‌ها استفاده کنید.

کارت سوخت خودرو

با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن، افراد زیادی از جمله رانندگان تاکسی، رانندگان وانت و سایر مشاغلی که با خودرو و بنزین سر و کار دارند، بیشترین آسیب را از افزایش قیمت و سهمیه بندی می‌بینند که با اختصاص سهمیه ویژه برای این افراد این مشکل برطرف می‌گردد. افزایش قیمت دلار، کشمکش‌های سیاسی و… همه در افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن نقش داشتند. از طرفی برای کاهش قاچاق بنزین و سوخت، سهمیه‌بندی و صدور کارت سوخت می‌تواند مؤثر واقع شود.

اجباری شدن استفاده از کارت سوخت

از 22 مرداد 1398 استفاده از کارت سوخت شخصی در کلانشهرها اجباری شد. در سایر شهرستان‌ها بعد از اطمینان در مورد این موضوع که همه خودروها کارت سوخت شخصی خود را دارند، انجام آن اجباری شده است. این مهم باعث شده که سوخت گیری در تمام شهرها تنها با کارت سوخت شخصی امکانپذیر باشد.

البته در سال 94 داستان سهمیه بندی بنزین به پایان رسید و بنزین روی هزار تومان تک نرخی شده بود. این مهم باعث شد که دیگر نیازی به استفاده از کارت سوخت نباشد. اما مسئولان طی بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تنها راه حل جلوگیری از هدر رفت و قاچاق بنزین، استفاده از کارت سوخت شخصی است. بنابراین وجود کارت سوخت خودرو و استفاده از آن الزامی خواهد بود.

ثبت نام کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت

  • ثبت نام و دریافت کارت سوخت خودرو به دو روش انجام می‌شود. افرادی که کارت سوخت ندارند می‌توانند برای ثبت نام به سامانه درگاه ملی خدمات دولت همراه مراجعه کرده و یا اینکه به اپلیکیشنی که در این رابطه طراحی شده، به نام «خدمات دولت» را نصب و ثبت نام خود را انجام دهند.
  • روش حضوری نیز به این صورت است که مالکان خودرو باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.

این مهم برای موتورسیکلت‌ها نیز اجباری است و اگر آن‌ها کارت سوخت ندارند و یا برای مدت‌ها آن را کنار گذاشته‌اند بهتر است که برای دریافت کارت سوخت اصلی و یا المثنی آن سریع اقدام کنند.

دریافت المثنی کارت سوخت

برای این امر هم باید به سایت مورد نظر و یا دفاتر پلیس +10 محل سکونت خود مراجعه کرده و برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام نمایید.

مدارک اشخاص حقیقی برای دریافت کارت سوخت المثنی

مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه است.

مدارک اشخاص حقوقی برای دریافت کارت سوخت المثنی

معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده مورد نیاز است.

نکات مهم در خصوص دریافت کارت سوخت خودرو

1- باید در مراحل ثبت نام حتماً شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و شماره تلفن وارد شده نیز باید به نام مالک خودرو باشد.

2- کد ملی خود را با دقت بالایی وارد کنید. اگر کد ملی خود را درست وارد کرده باشید، سایر اطلاعات مالک به صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

3- یکسری از اطلاعات مهم از جمله شماره کارت (برای کارت ماشین‌های قدیمی هشت رقمی و برای کارت ماشین‌های جدید نه رقمی)  مندرج در ذیل بارکد پشت کارت ماشین و یا شماره VIN خودرو و یا موتور سیکلت است. شماره VIN خودرو شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو که با IR شروع می‌شود. شماره VIN و یا شماره کارت ماشین در استعلام خودرو هم کاربرد دارد.

4- در فرآیند ثبت نام باید شماره کارت وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره کارتی را وارد کنید که بعداً آن را به یاد بیاورید.

5- اگر فردی چندین دستگاه خودرو دارد برای هر کدام باید کارت سوخت جدایی بگیرد و همچنین مراحل ثبت را برای هر کدام جدا طی کند. البته در آینده کارت‌های بانکی می‌توانند به عنوان کارت سوخت خودرو مورد استفاده قرار بگیرند.

نحوه پیگیری کارت سوخت خودرو

در صورتی که می‌خواهید مشکلات احتمالی پیش آمده را حل کرده و یا پیگیری کنید که کارت سوخت ثبت نامی شما در چه وضعیتی قرار دارد به درگاه mob.gov.ir مراجعه کنید. البته شماره تلفنی نیز در این رابطه وجود دارد که می‌توانید با آن تماس بگیرد، شماره با شماره ۰۹۶۲۷ برای پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو شما ایجاد شده است.

فراموشی رمز کارت سوخت و بازیابی آن

رمز کارت سوخت خودرو افراد 4 رقم آخر کد ملی‌شان است. اما اگر چهار رقم آخر را وارد کردید و نتوانستید که کارت خود را مورد استفاده قرار دهید، بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

1-  کارت خود را در کارت خوان قرار دهید.

2- با مشاهده پیام رمز را وارد کنید و در نمایشگر بلافاصله کلید را فشار دهید.

3- با مشاهده پیام عملیات تغییر رمز – رمز را وارد نمائید در نمایشگر رمز خود را وارد کنید.

4- با مشاهده پیام آیا می‌خواهید رمز شما حذف گردد، در نمایشگر بلافاصله کلید سبز (تائید) را فشار دهید.

5- با مشاهده پیام رمز با موفقیت حذف گردید لطفا صبر کنید … در نمایشگر رمز حذف شده است و می‌توانید با کمی صبر سوخت گیری را ادامه دهید.

سؤالات متداول در خصوص کارت سوخت خودرو

کارت سوخت خودروهایی که تازه پلاک شده‌اند چه خواهد شد؟

خوشبختانه خودروهایی که تازه پلاک شده‌اند، کارت سوخت دارند و مالک باید برای اینکه کارت سوخت خود را بگیرد به دفاتر پست مراجعه کند.

آن‌هایی که موتورسیکلت و یا خودروشان قولنامه‌ای است چه کاری باید انجام دهند؟

مالکان این دستگاه‌های حمل و نقل می‌توانند به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند و بعد از اینکه اسناد قطعی نقل و انتقال را ارائه دادند می‌توانند تقاضای خود را ثبت کرده و کارت سوخت جدید خود را بگیرند.

شما در هر جایی که هستید می توانید برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو خود از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کلاپلاس بهرمند شوید.

2 دیدگاه در “سامانه استعلام و پیگیری کارت سوخت خودرو و موتور | sokht.epolice.ir

  1. علیرضا گفت:

    کارت سوخت کی میاد

    1. pouya گفت:

      با سلام از طریق اداره پست می تونید پیگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *