تعمیرات و نگهداری

شستشوی انژکتور ماشین | آموزش نحوه شست و شوی انژکتور

شستشوی انژکتور ماشین | آموزش نحوه شست و شوی انژکتور

شستشوی انژکتور ماشین هر چند وقت یکبار باید انجام شود. در صورت عدم توجه به آن پاشش سوخت به درستی صورت نگرفته و موجب بروز خساراتی به خودرو می‌شود. با استفاده از شوینده های مختلفی به راحتی می توان انژکتور خودرو را تمیز کرد. در ادامه به توضیح وظایف انژکتور و نحوه تمیز کردن آن پرداخته ایم.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

انژکتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

انژکتور یک قطعه کاربردی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو است که وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد. در واقع انژکتور باید سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار مورد نیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشد. اما چرا باید هر چند وقت یک‌ بار انژکتور خودرو را شستشو داد؟

همان‌طور که گفتیم انژکتور وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد، برای همین هنگام عبور بنزین از آن، ذرات موجود در بنزین بر روی آن رسوب می‌کنند که به این سبب باید آن را با مواد شوینده‌ای مخصوص شستشوی انژکتور شستشو داده تا رسوبات نشسته بر روی آن از بین برود.

چگونه می‌توان از نیاز و عدم نیاز به شستشوی  انژکتور ها مطلع شد ؟

به طور کلی هیچ روش مطمئنی برای دستیابی به نیاز انژکتورها به شستشو یا عدم شستشوی وجود ندارد، تنها راه این است که به‌صورت دستی نازل‌های سوخت بررسی شوند و به کمک دستگاه‌های مخصوص آزمایش‌های جریان سوخت انجام بگیرد.
اما در صورت وجود مشکل و یا آلوده بودن انژکتورها ممکن است یکسری اخلال در عملکرد خودرو به وجود بیاید که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱- تاخیر، مکث یا ریپ زدن خودرو هنگام دور گرفتن موتور

هنگامی که یک یا چند تا از انژکتورهای موجود در سیستم سوخت رسانی خودرو دچار اختلال شوند، بدون مخلوط شدن سوخت و هوای مناسب احتراق داخل سیلندرها دچار تاخیر شده و احتراق نامنظم رخ می‌دهد.
احتراق نامنظم به این صورت است که ترکیب سوخت و هوا به یک میزان نیست. یکی از این ۲ مورد بیشتر از آن یکی می‌باشد. این عمل منجر می‌شود که یکی از گام‌های احتراق در سیلندر رخ نداده و باعث کاهش قدرت لحظه‌ای موتور شود.
اگر خودرو دچار احتراق نامنظم شود یک صدای خاص و محسوسی از آن به گوش می‌رسد که راننده می‌تواند با تشخیص این صدا از موتور پی به عملکرد ناصحیح انژکتورها ببرد.

۲- افزایش مصرف سوخت

عملکرد ناصحیح انژکتورها موجب می‌شود، سوخت بیشتر مصرف گردد.

۳- رد شدن خودرو در آزمون‌های معاینه فنی

معمولاً عملکرد ناصحیح انژکتور منجر به افت راندمان احتراق و درنتیجه منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگی سوخت می‌شود که این عامل سبب بالا رفتن آلاینده‌ها و مردود شدن خودرو در معاینه‌های فنی می‌شود.

۴- لرزش موتور

یکی از علائم پاشش سوخت به صورت نامساوی لرزش موتور هست که بعلت عملکرد ناصحیح انژکتورها صورت می‌گیرد.
در هنگام وجود سوخت نامساوی بین سیلندرها دور موتور بسیار پایین‌تر است و حالت عادی خواهد آمد.

۵- پایین آمدن عملکرد موتور

انژکتور کثیف قادر نیست سوخت موردنیاز موتور را تامین کند، در صورت وجود سوخت ناکافی احتراق موتور دچار تاخیر می‌شود که این عامل سبب کاهش قدرت موتور شده و خودرو را از شتاب کافی و همیشگی آن بازمی‌دارد.

شستشوی انژکتور تحت چه عواملی بیشتر مورد نیاز  است؟

به طور کلی در گذر زمان انژکتورهای خودرو کثیف شده و نیاز به شستشو دارند. اما یکسری عوامل وجود دارند که سبب می‌شوند کثیف شدن انژکتورها زودتر از موعد مقرر اتفاق بیفتد. این عوامل عبارت‌اند از حرکت خودرو در سیکل‌های کوتاه‌مدت و روشن و خاموش کردن مکرر خودرو.

شستشوی انژکتور بنزین خودرو به چه شکلی صورت می‌گیرد ؟

معمولاً موارد مختلفی برای شستشوی سیستم سوخت رسانی و انژکتورها وجود دارد که هرکدام از این مواد نحوه استفاده مخصوص به خود را دارند. اما به‌طور کلی ساده‌ترین روش برای شستشوی انژکتور بنزین این است که مواد مخصوص شستشوی انژکتور داخل باک بنزین ریخته شوند.
در حالت پیچیده‌تر از دستگاه‌های بسیار پیچیده، استفاده می‌شود که برای تست کردن و همچنین زدودن رسوبات موجود بر سطح انژکتورها بکار می‌رود.

استفاده از مواد شوینده مخصوص، همراه با بنزین در باک خودرو در تمیز ماندن انژکتورها کمک می‌کند، اما در بعضی مواقع لازم است با وجود استفاده از این مواد شوینده هر ازچند گاهی نیز جهت پیشگیری و زدودن مواردی که در درازمدت بر سطح انژکتورها تجمع کرده‌اند از ماده‌های شوینده قوی‌تری استفاده گردد.

عدم شستشوی بموقع انژکتور چه تأثیری بر عملکرد خودرو دارد ؟

هر خودرو دارای چندین انژکتور است که به صورت یکنواخت وظیفه پاشش سوخت را دارند، باید گفت که حتی اگر یکی از این چندین انژکتور موجود در سیستم سوخت رسانی خودرو کثیف شوند، بر عملکرد موتور تاثیر منفی خواهند گذاشت. زیرا در طول زمان بقایای سوخت که حالتی شبیه به واکس دارند در سطح این قطعات نشسته و در آن‌ها ایجاد گرفتگی می‌کند.

این عامل سبب کاهش جریان سوخت در انژکتور می‌شود که کاهش جریان سوخت منجر به قطعی در نازل سوخت پاشش شده و موجب بروز مشکلاتی مانند تأخیر در روشن شدن خودرو و یا ریپ زدن موتور خودرو می‌شود.

لازم به ذکر است که گرفتگی بعلت نشست رسوبات در سطح انژکتورها فقط موجب ایجاد مشکل در هنگام رانندگی نمی‌شود، بلکه مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آورد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها تجمع مواد آلی نظیر کربن در دریچه گاز و منیفولد و سرسیلندرها هست. در صورت بروز مشکلات این چنینی ردیابی و پیدا کردن آن‌ها بسیار مشکل و هزینه ساز است.

ریختن مکمل شوینده انژکتور در باک بنزین دارای چه محدودیت‌هایی است؟

این روش‌ها که ابتدایی‌ترین روش شستشوی انژکتور خودرو به شمار می‌رود هرچند که در شستشو و حتی پیشگیری از نشستن رسوب بر سطح انژکتور تاثیر دارد، اما دارای یکسری محدودیت‌هایی مانند پایین بودن قدرت آن‌ها برای از بین بردن گرفتگی‌های شدید و نامشخص بودن میزان تاثیر آن‌ها برای از بین بردن آلودگی‌ها می‌باشند.
به همین سبب توصیه می‌گردد با استفاده از مکمل در باک بنزین جهت اطمینان از عدم نیاز انرژیکتور خودرو به شستشو، انژکتور خودرو باز شده و تست گردد. زیرا تنها از این طریق است که می‌توان به میزان جریان در انژکتور و نحوه پاشش سوخت آن در نازل سوخت دسترسی پیدا کرد.

شستشوی انژکتور به روش جدا کردن چه مزیتی نسبت به دیگر روش‌ها دارد؟

هرچند که در روش باز کردن انژکتور به‌منظور شستشو نیاز به پرداخت هزینه است اما در این روش علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی قوی و خاص از یک روش شستشوی دیگری به نام شستشویی مافوق صوت نیز استفاده می‌گردد.
مزیت شستشوی مافوق صوت در این است که می‌تواند تمامی ذرات ته‌نشین شده بر سطح انژکتورها را از بین ببرد.

برای اطمینان کامل از شستشوی دقیق انژکتورها در روش جدا کردن چه راهکاری توصیه می‌گردد ؟

در روش شستشوی انژکتور به وسیله باز کردن، توصیه می‌گردد برای دستیابی به نتیجه مطلوب قبل و بعداز شستشو میزان جریان سوخت در انژکتورها و همچنین نحوه کار نازل سوخت پاشش مورد بررسی قرار گیرد.

مزیت این عمل در این است که اطمینان می‌دهد کار شستشو به‌نحو احسن صورت پذیرفته است.

تمیز کردن انژکتور خودرو چند وقت یک‌بار باید صورت بگیرد؟

بطور کلی هر خودرو دارای یک زمان خاص و مشخصی برای شستشوی انژکتور هست که این زمان از طرف شرکت سازنده خودرو تعین می‌گردد.
اما باید گفت که به طور دقیق و خاص زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد بلکه شستشوی انژکتورها و زمان نیاز آن‌ها به شستشو بستگی به نحوه استفاده از خودرو دارد.

روش صحیح استفاده از مکمل‌ها به چه صورت است ؟

اولین نکته در هنگام استفاده از مکمل جهت پیشگیری و رفع آلودگی از سطح انژکتور توجه به دستورالعمل و نحوه استفاده مکمل است. زیرا عدم استفاده صحیح از مکمل‌ها منجر به آسیب رساندن به اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو می گردد. پس توصیه می‌شود جهت دستیابی به مزایایی بالای استفاده از مکمل‌ها در باک بنزین خودرو آن را به نحوه صحیح انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *