نکات فنی و آموزشی

کاربراتور خودرو چیست | عملکرد کاربراتور خودروهای کاربراتوری

کاربراتور خودرو چیست | عملکرد کاربراتور خودروهای کاربراتوری

کاربراتور در ماشین‌های بنزینی قدیمی مانند پراید معمولی، پراید CLC، نیسان و پی‌کی به‌کار‌رفته‌است. که کاربراتور به کار رفته در این خودروها از نوع نزولی دو‌دهنه است. وظیفه کاربراتور مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت 1 به 15 (یعنی یک قسمت وزنی سوخت و پانزده قسمت وزنی هوا) است. این ترکیب در کاربراتور به حالت پودر در می‌آید و سپس به قسمت پشتی سوپاپ گاز فرستاده می‌شود، تا در تایم تنفس به داخل محفظه سیلندر وارد شود. در این مقاله بیشتر با نحوه عمل این قطعه آشنا می‌شویم.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

عمل پودر کردن سوخت در کاربراتورها به دو شیوه انجام می‌گیرد.

  • بالا بردن دمای گاز

برای حفظ کردن حالت بخاربنزین و جلوگیری از تبدیل آن به مایع، گرم شدن بنزین در مانیفولد هوا صورت می‌گیرد. و به همین منظور پاشش سوخت فقط در خلاء انجام می‌شود.

  • پاشش سوخت در خلاء

هوایی که کره زمین را دربرگرفته است، در سطح دریا دارای فشار 1 اتمسفر است. همان طور که میدانید هوای تحت فشار تمایل دارد به منطقه کم فشار منشر شود و در آن منطقه جای‌گیرد. فشاری که به سطح مایعات وارد می‌گردد از تبخیر سطحی آن جلوگیری می‌کند. زمانی که بتوان فشار بر روی مایع را کم کرد، سرعت تبخیر آن بیشتر می‌شود.

شیوه تبخیر شدن سوخت متداول‌ترین امری است که در کاربراتورها از آن بهره می‌برند. خلاء در کاربراتورها به منظور مکش سوخت از پیاله بنزین و نیز برای تبدیل آن به گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که پیستون با سرعت بالایی در سیلندر پایین می‌رود باعث می‌شود که حجم سیلندر یک دفعه زیاد شود. و فشاری که دربالای پیستون قرار دارد از فشار جو بیشتر می‌گردد. و این امر باعث به وجود آمدن خلاء و اشغال شدن فضای سیلندر به وسیله ترکیب بنزین و هوا می‌شود.

شیوه عملکرد کاربراتور

در یک لوله افقی که قطر ثابتی دارد، فشار و سرعت یک مایع در طول لوله یکنواخت است. اما اگر لوله در یک نقطه دارای فرورفتگی باشد و قطرش کاهش یافته باشد، طبق قانون پایستگی انرژی سرعت مایع در آن نقطه بالا می‌رود. این قطر کمتر در کاربراتور ونتوری نام دارد.

ونتوری کاربراتور چیست

افزایش سرعت هوا در ونتوری یا گلوگاه کاربراتور سبب پایین آمدن کاهش در آن می‌شود. در گلوگاه فشار هوا پایین‌تر از فشار جو است. در این محل تفاوت فشار سوخت، سبب جریان بنزین پیاله به کاربراتور می‌شود. در منطقه ونتوری فشار از روی مولکول‌ها برداشته می‌شود و مولکول‌ها به حالت گاز تبدیل می‌گردد. تا اینجا کار کاربراتور را با زبان ساده بیان کردیم.

مدارهای کاربراتور

برای اینکه عمل سوخت‌رسانی در هر شرایطی به درستی انجام شود، کاربراتور را به مدارات مجهز می‌کنند.

  • مدارشناور

میدانید که پمپ بنزین، سوخت را با فشار و شدت استاندارد به لوله ورودی کاربراتور هدایت می‌کند. سوختی که از پمپ خارج می‌شود، بعد ازرفتن به لوله ورودی کاربراتور باعث باز شدن سوپاپ سوزنی متصل به شناور میگردد. سپس سوخت به پیاله کاربراتور می‌رود. هنگامی که سوخت به اندازه لازم در پیاله بنزین جمع شود، موجب بالا آمدن شناور آن می‌شود. سوپاپ سوزنی متصل به شناور در جایگاه خود قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌گردد مسیر عبوری سوخت به پیاله بسته شود.

  • مدار دور آرام

سوخت وقتی از رگلور اصلی دهانه اول به ژیگلور (مجرای خرج سوخت) دور آرام می‌رسد، با ترکیب شدن با هوا به وسیله هوای دور آرام به دریچه سوپاپ برقی برده می‌شود. زمانی که سوئیچ جرقه زده شود، سوپاپ برقی دور آرام باز می‌شود. سپس ترکیب سوخت و هوا تا پایین دریچه گاز می‌رود.

  • مدار واسطه

این مدار بین مدار دور آرام و مدار اصلی قرار دارد، تا در موتور سکته روی ندهد.

  • مدار اصلی دهانه اول

زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، هوایی که از ونتوری عبور می‌کند سرعتش بالاتر می‌رود. اخلاف فشار میان ونتوری و پیاله موجب تخلیه شدن سوخت می‌شود. در این زمان مدار ژیگلور اصلی بنزین، سوخت لازم را فراهم می‌کند.

  • مدار انتقال دهانه دوم

در زمانی که پدال‌گاز را بیشتر از حد فشار می‌دهید تا سرعت بالاتر از 80 کیلومتر در ساعت برسد. در ابتدا بادمک، دریچه دوم را مقداری باز می‌کند. با بازشدن بادامک، مدار انتقال دوم فعال می‌شود. در این سیستم بنزین از ژیگلور اصلی به ژیگلور سوخت می‌رود. سپس با هوایی موجود در مدار انتقال مخلوط می‌شود. در پایین دریچه گاز که نسبتاً باز شده‌است، بنزین خارج می‌گردد.

  • مدار اصلی دهانه دوم

خلاء زیاد ایجاد شده در موتور توسطِ بالارفتن دور موتور ایجاد می‌شود. و این خلاء سبب می‌شود که دیافراگم باز کننده، دریچه گاز دهانه دوم را جابه‌جا کند. و اهرم دیافراگم باعث باز شدن دریچه گاز می‌گردد. این امر در سرعت‌های بیشتر از 80 کیلومتر در ساعت به وجود می‌آید.

  • مدار قدرت

در حالت عادی مکش اتومبیل موتور، خلأ سبب بالا آمدن پیستون می‌شود. در صورتی که خلاء افت کند؛ فنر پیستون را به پایین می‌آورد و پین ژیگلور قدرت را باز می‌کند و سوخت اضافی را به سیستم باز می‌گرداند. در مدار در سیستم CLC بسته است.

  • مدار شتاب دهنده

در زمان شتاب‌گیری فعال می‌شود. در این مدار دو سوپاپ وجود دارد که شامل سوپاپ ورودی و خروجی است. در زمان شتاب‌گیری سوپاپ ورودی باز می‌گردد و سیلندر پمپ شتاب از بنزین مملو می‌شود. در موقع فشرده‌شدن ناگهانی پدال گاز؛ سوپاپ گاز ورودی بسته و سوپاپ خروجی باز می‌شود و بنزین در لوله کاربراتور خارج می‌شود.

آلاینده‌های خروجی اتومبیل‌هایی که از کاربراتور استفاده می‌کنند

در اتومبیل‌های کاربراتوری هیدروکربن، منواکسید کربن، اکسیدهای ازت تولید می‌گردد. که میزان آلاینده‌های خروجی اتومبیل‌های کاربراتوری از استانداردهای مجاز بیشتر است. و به دلیل همین مشکلات محیط زیستی از رده خارج شده‌اند و دیگر تولید نمی‌شوند و جای خود را به موتورهای انژکتوری داده‌اند.

CLC چیست؟

یک نوع کاربراتور مداربسته است. این نوع کاربراتور مداربسته، سیستمی است که سوخت کاربراتور را با هوا ترکیب می‌کند. و عمل احتراق را امن می‌کند. CLC سبب احتراق صحیح در موتور می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *