تعمیرات و نگهداری

کم بودن روغن موتور | خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور ماشین

کم بودن روغن موتور | خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور ماشین

کم بودن روغن موتور و یا دیر عوض کردن آن می‌تواند موجب آسیب به خودرو و هزینه‌های گزاف گردد. چک کردن مداوم روغن موتور و رسیدگی به ماشین یکی از اقدامات ضروری جهت جلوگیری از چنین اتفاقی است. کیفیت و نوع روغن‌ها تاثیر زیادی در عملکرد آن‌ها دارند، پس با آگاهی بیشتر درباره خودرو و روغن مصرفی‌تان، از هزینه های مازاد جلوگیری کنید.
 

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

وظیفه روغن موتور چیست ؟

روغن موتور در سیستم فنی خودرو از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که بدون روغن موتور عملا حرکت خودرو غیرممکن خواهد بود. در واقع این ماده سیال وظیفه روانکاوی و کاهش اصطحکاک و یا به عبارت دیگر وظیفه شستشو و شناور نگه داشتن قطعات موتور خودرو و همچنین وظیفه خنک کاری موتور خودرو را برعهده دارد.

وجود قطعه‌ای به نام اوایل به پمپ کمک می‌کند تا روغن موتور به ‌نحو احسن به وظایف‌اش عمل کند؛ بنابراین لخته شدن روغن موتور به خاطر تعویض دیرهنگام آن موجب فشار آمدن به اوایل پمپ و درنتیجه شکسته شدن آن می‌گردد. برای آشنایی با بهترین روغن موتور های موجود در بازار کلیک کنید.

تعویض دیرهنگام و کم بودن روغن موتورخودرو موجب بروز چه صدماتی به سیستم فنی خودرو می‌گردد ؟

درصورتی‌که روغن خودرو کمتر از حد استاندارد باشد و یا در زمان‌های مقرر شده تعویض نگردد، احتمالا روغن در درون موتور به شکل لجن و لخته درمی‌آید و هنگامی‌که روغن حالت استاندارد خود را از دست داده و به شکل لجن درآید، دیگر فاقد آن کارآیی همیشگی خود می‌گردد، هنگامی‌که روغن توسط اوایل پمپ ارسال می‌شود گیر کرده و ساچمه‌های فنر اوایل پمپ را می‌شکند که این وضعیت منجر به یاتاقان زدن خودرو می‌گردد.

به طور کلی کم بودن روغن خودرو و یا اقدام دیر هنگام برای تعویض آن موجب متحمل شدن هزینه‌هایی مانند: مجبور به تعویض یاتاقان، تعویض پیستون و متعلقات آن، تراش سرسیلندر، تعویض اوایل پمپ، تعویض تسمه تایم و تعویض زنجیر اوایل پمپ می‌شود.

علت کم شدن حجم روغن موتور خودرو چیست ؟

علت کم شدن حجم روغن خودرو با عوامل گوناگونی مرتبط بوده که در اکثر موارد نشان‌دهنده وجود یک نقص در سیستم فنی موتور خودرو است که به موجب آن سبب روغن سوزی و یا روغن ریزی خودرو و درنتیجه منجر به کاهش روغن از حد استاندارد آن می‌گردد. برای آشنایی با اقدامات لازم در زمان روغن ریزی و روغن سوزی خودرو کلیک کنید.

به‌طورکلی هر گاه با چک کردن روغن موتور خودرو پس از طی مسافت ۴ هزار کیلومتر و یا بیشتر متوجه کم شدن روغن موتور به مقدار حداکثر ۵/۰ لیتر شدید، به دلیل اثر تبخیری روغن می‌باشد. اثر تبخیری روغن موتور خودرو با توجه به میزان فشار کاری موتور، جنس روغن و طراحی دمای کارکرد موتور بوده که با توجه به مدل خودرو در نوسان است.

چرا تعویض دیرهنگام روغن یا کم بودن آن از حد استاندارد در موتور منجر به یاتاقان خودرو می‌شود ؟

همان‌طور که گفتیم یکی از احتمالات قوی در هنگام تعویض دیرتر از موعد روغن خودرو و یا پایین‌تر از حد استاندارد بودن یاتاقان زدن است.

کم بودن روغن و یا لخته شدن آن موجب می‌گردد روغن موتور به یاتاقان نرسد و درنتیجه یاتاقان دچار عیب و ایراد شود. بطور کلی وظیفه اصلی یاتاقان‌های خودرو مهار کردن قدرت و خلاصی میلنگ می‌باشد که اگر این عمل بدرستی انجام نگیرد موتور خودرو فاقد عملکرد صحیح خود می‌شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است ؟

تعویض روغن موتور بر اساس عمر آن می‌باشد به نحوی که تعویض و عمر روغن موتور به صورت مستقیم به کارکرد و زمانی که از کارکرد و تعویض روغن موتور می‌گذرد در ارتباط است.
به طور معمول و طبق باور عموم زمان رایج در دفترچه راهنمای اکثر خودروها پس از طی ۸ هزار کیلومتر مساحت است، اما باید متذکر شد که باتوجه به پائین بودن کیفیت روغن‌های موجود در کشور ما نهایت طول عمر استفاده از روغن‌ها دقیقاً نصف عدد عنوان شده یعنی ۴ هزار کیلومتر است؛ زیرا روغن موتورهای مورد استفاده در کشور ایران فاقد استاندارد کامل جهانی هستند.

پس توصیه می‌گردد جهت بالا بردن کیفیت عملکرد سیستم فنی خودرو و همچنین پیشگیری از یاتاقان زدن خودرو و سایر هزینه‌های تحمیلی به علت تعویض دیرهنگام روغن موتور حتماً بعد از طی مسافت ۴هزار کیلومتر در اولین فرصت روغن موتور خودرو تعویض گردد.

لازم به ذکر است که سیاه شدن رنگ روغن موتور به‌ هیچ ‌وجه فاکتوری قابل اعتماد برای زمان تعویض روغن خودرو نیست، زیرا ممکن است روغن خودرویی که سیاه شده، قابل استفاده باشد و یا حتی ممکن است روغن موتوری که دارای رنگ طبیعی حالت اولیه خود باشد، قابل استفاده نباشد. پس هیجگاه رنگ روغن موتور را ملاکی قابل اعتماد برای زمان تعویض آن قرار ندهید.

هنگام انتخاب روغن موتور به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

۱- یکی از تصورات رایج و غلط درباره روغن موتور این است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند انتخاب هر نوع روغن موتور برای خودرو مجاز می باشد درصورتی که این باور به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.
لازم است حتماً از روغن موتور مناسب وسیله نقلیه استفاده شود به طور معمول روغن موتور قابل‌استفاده و مناسب برای هر موتور در دفترچه راهنمای خودرو معرفی می‌گردد به همین دلیل توصیه می‌شود جهت بالا بردن طول روغن موتور خودرو و همچنین پیشگیری از وارد آمدن آسیب‌های احتمالی به علت روغن نامناسب حتماً از روغن موتور معرفی‌شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید.
۲- انتخاب روغن موتور با مشخصات یکسان از ۲ برند مختلف به صورت ترکیبی فاقد مشکل می باشد.

۳- استفاده از بعضی افزودنی ها به روغن موتور موجب عملکرد بهتر روغن موتور خودرو می‌گردد و سبب می شود مقاومت در برابر برخی عوامل بالا برود

۴- از تغییر برند روغن در دفعات مختلف تعویض روغن موتور خودرو باید خودداری گردد.

۵- میزان حجم روغن لازم برای هر خودرو بسته به حجم گشتاور تولیدی و همچنین نوع موتور خودرو متفاوت می باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از اندازه استاندارد روغن استفاده گردد به نحوی که نه کمتر از حد استاندارد و نه بیشتر از آن‌ها باشد.

۶- حتماً به صورت هفتگی اندازه روغن موتور چک شود.

بهترین زمان بازدید روغن موتور چه زمانی است ؟

همان‌طور که اشاره کردیم موتور خودرو باید حداقل هفته‌ای یک مرتبه مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت کم بودن آن از حد استاندارد باید علاوه بر بررسی علت کاهش، اقدام به افزودن روغن موتور مجاز نیز گردد.

اما باید متذکر شد که هنگام چک کردن روغن موتور باید ۲ نکته اساسی را مورد توجه قرار داد. اول اینکه حتماً هنگامی که موتور خودرو خاموش و سرد بود روغن موتور چک گردد. دوم اینکه جهت چک کردن روغن موتور حتماً خودرو را در یک سطحی صاف پارک کنید.

چرا باید از ریختن روغن موتور بیشتر از حد استاندارد خودداری شود ؟

لازم به ذکر است که همان‌طور که کم بودن روغن موتور منجر به بروز آسیب‌هایی در سیستم فنی خودرو می‌شود، بیشتر از حد استاندارد بودن آن نیز موجب فشار آمدن به بعضی از قطعات و درنتیجه از کار افتادن آن‌ها می‌گردد.
در صورت زیاد بودن روغن در گردش موتور شمع های خودرو مستعد آسیب دیدگی خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *