نکات فنی و آموزشی

کولر خودرو | نحوه عیب یابی و تعمیر کولر ماشین

کولر خودرو | نحوه عیب یابی و تعمیر کولر ماشین

سیستم کولر خودرو یکی از تجهیزات جانبی خودرو است. که هوای مطمبوع را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در فصل تابستان گرما شدید می‌تواند موجب گرمازدگی شود. به ویژه برای افرادی که به دلیل شغلشان مجبورند در ساعات اوج گرما رانندگی کنند. همچنین گرما موجب کلافه شدن و کاهش دقت در رانندگی می‌گردد. این امر اهمیت کولر را نشان می‌دهد.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

آیا روشن کردن کولر به خودرو فشار می آورد؟ 

کولر خودرو نیز مانند هر وسیله برقی دیگر خودرو مثل؛ چراغ‌ها، سیستم صوتی و… موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود. اما گاهی درباره افزایش مصرف سوخت به خاطر استفاده کولر مبالغه شده است. 

باید بدانید که روشن کردن کولر موجب مصرف بیش از اندازه سوخت نمی‌شود. فقط باید هنگام استفاده از کولر، با سرعت کمتر رانندگی کرده تا فشار کمتری به اتومبیل وارد شود.

آشنایی با اجزای مهم سیستم کولر ماشین

کمپرسور کولر

کمپرسور، قلب سیستم کولر است. کمپرسور کولر باعث گردش گاز در سیستم می‌شود. در واقع این قطعه گاز گرم داخل اتاق اتومبیل را جمع آوری کرده و به سیستم تزریق می‌کند. همچنین گاز را فشرده می‌کند. سپس این گاز متراکم را که قسمتی از آن به صورت مایع و قسمتی از آن به صورت گاز است را تحویل کندانسور می‌دهد.

برای عیب یابی و یافتن علت گرم بودن باد کولر ماشین کلیک کنید.

کندانسور

کندانسور، گاز گرمی که توسط کمپرسور جمع‌آوری شده است را سرد می‌کند. گاز را فشرده کرده و به حالت مایع درمی‌آورد. پشت کندانسور یک فن خنک کننده (رادیاتور) قرار دارد که باعث می‌شود گاز خنک شود. سپس این گاز خنک شده را وارد کپسول رسیور می‌شود. 

کپسول رسیور

این قطعه رطوبت سیستم را میگیرد و آلودگی را جذب خودش می‌کند. در واقع باعث تصفیه گاز می‌شود. سپس گاز را به داخل شیر انبساط که در اتاق ماشین قرار دارد می‌فرستد.

شیر انبساط

قبل از اواپراتور و داخل اتاق خودرو قرار دارد. گازی که پشت شیر انبساط  قرار دارد به صورت سرد، تصفیه شده و به شدت متراکم است. وقتی گاز مایع از شیر انبساط رد می‌شود به دلیل انبساط موجود در آن، دوباره تبدیل به گاز می‌شود. تغییر حالت مایع به گاز ایجاد سرمادهی می‌کند یعنی گاز ما یک دفعه از دمای 45 درجه به 5 درجه تغییر می‌کند. از این تغییر حالت، جهت سرمادهی سیستم کولر خودرو استفاده می‌گردد.

اواپراتور

اپراتور در واقع رادیاتور داخل اتاق ماشین است. به عنوان یک مبدل حرارتی است که باعث کاهش دمای اتاق می‌شود.

فن اتاق کار می‌کند و هوای داخل اتاق را به روی رادیاتور سرد شده می‌دهد. رادیاتور که سرد شده هوای اتاق را جذب می‌کند و هوای سرد را بیرون می‌دهد در نتیجه در اتاق احساس سرما می‌کنید.

سپس دوباره گازی که گرم شده است و گرمای اتاق را گرفته دوباره به درون کمپرسور بازگردانده می‌شود و این سیکل ادامه خواهد داشت.

دلایل کاهش سرما کولر خودرو

  1. کم شدن میزان حجم گاز کولر؛ به دلیل شارژ نکردن به موقع آن. هر سال حدود 15 درصد گاز کولر کاسته می‌شود.
  2. رانندگی با دور موتور بالا؛ که در بعضی خودروها موجب توقف کولر می‌شود.
  3. کثیف بودن جلوی کندانسور؛ باعث می‌شود فن کندانسور، هوا را بخوبی از داخل کندانسور عبور ندهد.
  4. خراب بودن کندانسور؛ عامل این است که گاز کولر به مایع تبدیل نشود. و کاهش دما صورت نگیرد.
  5. خراب شدن ترموستات کابین؛ که دما را چک می‌کند و هنگام رسیدن به دما صفر درجه کمپرسور کولر را قطع می‌کند. باعث قطع و وصل شدن نادرست کمپرسور می‌شود.
  6. کثیف شدن پره‌های اپراتور؛ همچنین مسدود شدن اپراتور باعث کاهش سرمادهی می‌شوند.
  7. شُل بودن تسمه کولر یا کمپرسور؛ موجب کاهش کیفیت سرمادهی کولر می‌شود. همچنین ایجاد سر وصدا هنگام روشن بودن کولر می‌شود.
  8. خرابی کلاچ یا چرب و کثیف شدن آن؛ که باعث درگیر نشدن کلاچ روی پولی کمپرسور می‌شود.
  9. خراب شدن رله کولر؛ که با زدن دکمه A/C ماشین، به رله دستور می‌دهید که فن کولر را روشن کند. 

بهترین زمان استفاده از کولر خودرو

بهترین دور موتور برای روشن کردن کولر، دور 1500 است. در سرعت های بالا، زمانی که کولر را روشن می‌کنید به کمپرسور فشار وارد می‌شود و طول عمر کمپرسور کاهش می یابد. بهتر است هنگامی که در سرعت بالا رانندگی می‌کنید، کلاج را بگیرید اجازه دهید دور موتور خودرو به 1500 کاهش پیدا کند. سپس دکمه A/C کولر را بزنید.

زمان هایی باید کولر خودرو خاموش شود

  1. استفاده از کولر در هنگام توقف موجب افزایش مصرف سوخت و گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود، پشت چراغ قرمز کولر خودرو را خاموش کنید.
  2. زمانی که هوا خنک است و در جاده در حال حرکت هستید شیشه ها را بالا دهید. دریچه گاز خود را روی سرما قرار دهید  و فن را کار بندازید تا هوای داخل اتاقتان عوض شود. احتیاجی به زدن کولر نیست این امر باعث می‌شود مصرف سوختتان هم بسیار کاهش پیدا کند.
  3. درمسیرهای پرترافیک یا سربالایی های با شیب زیاد، استفاده طولانی از کولر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

نکات مهم در مورد استفاده صحیح از کولر خودرو

  1. قبل از رسیدن فصل گرما، سیستم کولر اتومبیلتان را چک کنید. از سالم بودن اجزا سیستم کولر و کافی بودن حجم گاز مطمئن شوید.
  2. تا جای ممکن اتومبیل خود را زیر آفتاب پارک نکنید. یا از سایبان ها شیشه استفاده کنید.
  3. هنگام روشن کردن کولر خودرو باید شیشه‌ها را کامل بالا دهید. تا فشار کمتری به کولر وارد شود.
  4. در صورت حساسیت به باد کولر، فقط یک مقدار لبه شیشه‌ای که کنار آن نشسته‌اید را پایین دهید. تا گاز کولر و سرما اذیتتان نکند.
  5. هنگام رانندگی در تونل‌ها به دلیل آلودگی و ذرات معلق، بهتر است کولر را در حالت چرخش هوای داخلی قرار دهید. تا هوای بیرون داخل ماشین نیاد و هوای داخل اتاق شروع به سرد شدن کند.
  6. مراقب باشید در حالت عادی کولر خودرو را برای مدت طولانی در حالت چرخش هوای داخلی قرار ندهید. چون اکسیژن اتاق کم می‌شود و باعث خواب آلودگی در راننده می‌شود.
  7. در فصل زمستان، هر ماه برای 5 دقیقه کولر خودرو را روشن کنید تا سیستم رسوب پیدا نکند یا نشتی گاز صورت نگیرد.

انواع گاز کولر خودرو

زمانی که ماشین را برای شارژ کولر میبرید باید به نوع گاز توجه کنید. اگر گاز نامناسب را انتخاب کنید سیستم گازتان آسیب می‌بیند. کولر خودرو را به وسیله کپسول‌های آبی رنگی شارژ می‌کنند که بر روی آنها اطلاعات گاز درج شده است.

در سیستم کولر اکثر ماشین‌های امروزی گاز R134a استفاده می‌شود. گاز R1234 برای ماشین‌های جدیدتری که به بازار آمده‌اند (یعنی بعد از 2016) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده گاز R134a به جای R134a امکان پذیر نیست. چون ساختار و قطعات به‌کار‌رفته در کولرهایی که از هر کدام از این گازها استفاده می‌شود متفاوت است.

گاز سرطان زا موجود در کابین ماشین/ کولر خودرو

یادتان باشد اگر ماشینتان زیر آفتاب بوده و گرم شده، به هیچ وجه شیشه‌ها را بالا نزنید و کولر را روشن کنید و داخل ماشین بشینید تا ماشین خنک شود. گازی که از پلاستیک های خودرو بر اثر آفتاب و گرما در اتاق ماشین متساعد می‌شود سرطان زاست. شیشه‌های ماشین را پایین بزنید، فن ماشین را روشن کنید. تا تمام گاز‌ها از اتاق تخلیه شود. یا می‌توانید شیشه‌ها را پایین داده حرکت کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود. سپس فن خودرو را روشن کنید تا هوای این قسمت هم عبور کند. سپس می‌توانید شیشه‌ها را بالا داده و کولر را روشن کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *